helyrajzi szám

Centenáriumi emlékmű

Budapest történetében az 1973-as év különös jelentőséggel bírt.

A főváros alapításának centenáriumát nemcsak ünnepségekkel, de számos beruházással is emlékezetessé tették: alul- és felüljárók, mozik és művelődési házak épültek, nagyszabású felújítások kezdődtek, felpörgött a lakótelep-építés. Az alkalomhoz köthető az új fogaskerekű és az új kisföldalatti átadása is, s a BKV ekkor már százasával vásárolta az Ikarusokat.

Újpalota még nem épült meg teljesen, de azt már 1973-ban is tudni lehetett, hogy a hatalmas elvárások, amelyek a lakótelep építését megelőzték, meglehetősen eltúlzottak. Az 1969-es rajtnál még azt beszélték, hogy Budapest legkorszerűbb városnegyedét építik fel az egykori mezőgazdasági területen, az ideköltöző lakók viszont azt tapasztalhatták, hogy a szovjet házgyári technológia alapján épült lakások csak papíron komfortosak. „Az idén 1300 otthont adnak át, s 1975-re minden tervezett ház felépül. A 12 700 lakásban körülbelül félszázezer ember él majd. S a jövő? Már elkészült az átlós földalatti terve. A metró Budafokról jövet eléri majd Újpalotát is.” Ez az 1980-as években újabb nagy fejlődést indít majd el – jósolta az Esti Hírlap 1974 februárjában.

Az első állítás szerénynek bizonyult, több mint 15 ezer lakás épült a hetvenes évek derekáig, az „átlós földalatti” ötven év elteltével is merész álomnak tűnik. Ahogy merész álom maradt a lakótelep „központjába”, a Nyírpalota út (akkor Hevesi Gyula út) és a Zsókavár utca határolta területre elképzelt újpalotai nagyáruház, illetve szabadidőközpont és mozi is. Ehelyett az újpalotaiaknak a 2001 óta Fő térnek nevezett helyszínen egy parkkal és egy műtárggyal kellett beérniük, utóbbit 1974. augusztus 19-én leplezték le.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.