Egy hét kultúra 2022/42.

  • Narancs
  • 2022. október 19.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

ÉRTÉK Megkezdte 4851 képe elégetését Damien Hirst, ezzel végéhez ér a nyáron indított NFT-projektje. A művészeti akció keretében Hirst a The Currency kollekció 10 ezer eredeti, színes foltokat ábrázoló képét kínálta fel a vevőknek NFT-verzióban. Az NFT-ket 2000 dollárért lehetett megvásárolni, de a gyűjtőknek dönteniük kellett: a digitális alkotást tartják meg, vagy elcserélik a mű fizikai formában létező változatára. Azon alkotások esetében, ahol a vevő úgy döntött, hogy a digitális változatot szeretné véglegesen magáénak tudni, a művész elégeti az NFT-hez tartozó fizikai képet. A londoni Newport Street Gallery adatai szerint 5149 mű esetében a vevők a digitális verzió helyett a kézzel fogható művet választották, a fennmaradó 4851 kép viszont a tűz martalékává lesz, tulajdonosaik ugyanis inkább az NFT birtoklása mellett döntöttek. A több ezer számozott, egyedi alkotás elégetését a művész és asszisztensei október 30-ig, a művekhez tartozó kiállítás zárásáig fejezik be.

 

HATÁS Október 11. és január 15. között látható a madridi Museo Nacional Thyssen-Bornemisza új időszaki kiállítása, a Picasso/Chanel, amely az avantgárd művész és a divattervező műveinek egymásra hatását állítja a középpontba. A két alkotó között nem csak műveik révén volt kapcsolat, Picasso és Coco (Gabrielle) Chanel 1917-ben ismerkedett meg személyesen egymással. Jean Cocteau költő mutatta be őket, és kérte fel első közös munkájukra is, az Antigoné 1922-es színpadi adaptációjához, amelynek díszletét és maszkjait Picasso, míg jelmezeit Chanel tervezte. Később, 1924-ben hasonló munkamegosztásban Szergej Gyagilev Kék vonat című balettelőadásán is együtt dolgoztak. A most futó tárlaton és a múzeum weboldalán a közös munkák emlékeibe, illetve a két alkotónak a kubizmus egyszerűsége és a geometriai formák által meghatározott korszakaiba is betekinthetünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.