Egy hét kultúra 2022/42.

  • Narancs
  • 2022. október 19.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

ÉRTÉK Megkezdte 4851 képe elégetését Damien Hirst, ezzel végéhez ér a nyáron indított NFT-projektje. A művészeti akció keretében Hirst a The Currency kollekció 10 ezer eredeti, színes foltokat ábrázoló képét kínálta fel a vevőknek NFT-verzióban. Az NFT-ket 2000 dollárért lehetett megvásárolni, de a gyűjtőknek dönteniük kellett: a digitális alkotást tartják meg, vagy elcserélik a mű fizikai formában létező változatára. Azon alkotások esetében, ahol a vevő úgy döntött, hogy a digitális változatot szeretné véglegesen magáénak tudni, a művész elégeti az NFT-hez tartozó fizikai képet. A londoni Newport Street Gallery adatai szerint 5149 mű esetében a vevők a digitális verzió helyett a kézzel fogható művet választották, a fennmaradó 4851 kép viszont a tűz martalékává lesz, tulajdonosaik ugyanis inkább az NFT birtoklása mellett döntöttek. A több ezer számozott, egyedi alkotás elégetését a művész és asszisztensei október 30-ig, a művekhez tartozó kiállítás zárásáig fejezik be.

 

HATÁS Október 11. és január 15. között látható a madridi Museo Nacional Thyssen-Bornemisza új időszaki kiállítása, a Picasso/Chanel, amely az avantgárd művész és a divattervező műveinek egymásra hatását állítja a középpontba. A két alkotó között nem csak műveik révén volt kapcsolat, Picasso és Coco (Gabrielle) Chanel 1917-ben ismerkedett meg személyesen egymással. Jean Cocteau költő mutatta be őket, és kérte fel első közös munkájukra is, az Antigoné 1922-es színpadi adaptációjához, amelynek díszletét és maszkjait Picasso, míg jelmezeit Chanel tervezte. Később, 1924-ben hasonló munkamegosztásban Szergej Gyagilev Kék vonat című balettelőadásán is együtt dolgoztak. A most futó tárlaton és a múzeum weboldalán a közös munkák emlékeibe, illetve a két alkotónak a kubizmus egyszerűsége és a geometriai formák által meghatározott korszakaiba is betekinthetünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."