Egy hét kultúra 2024/24.

  • Narancs
  • 2024. június 12.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

EREDETI HAMISÍTVÁNY Több mint 650 ezer euróért (mintegy 256 millió forint) kelt el egy párizsi aukción Albert Camus Közöny (L’Étranger) című regényének egyik kézirata. Igaz, a rekordösszegért elárverezett példány nem a szöveg első változata, hanem a már kész, kiadott mű szerző által készített, korábbra datált másolata. Camus Párizs náci megszállása idején több híres művét is lemásolta, hogy ezek eladásával szerezzen pénzt. A most kalapács alá került példányra 1940-es dátumot írt, holott annak keletkezése valójában 1944-re tehető, tehát két évvel az eredeti regény 1942-es megjelenése után született. A szöveg mellett a kézirat egyébként rajzokat és széljegyzeteket is tartalmaz, amelyeket Camus a másolás során fűzött elbeszéléséhez. Az aukció hírére reagálva Alice Kaplan, a Yale professzora a Le Figarónak arról beszélt, érdekes kérdés, hogy vajon hamisításnak számít-e, ha egy szerző a saját művét másolja le, a dokumentumot éppen ezért izgalmas „filozófiai rejtvényként” értelmezi. A kéziratot már többször, 1958-ban és 1991-ben is árverésre bocsátották, ahogy eredeti forrása, úgy új tulajdonosának kiléte is ismeretlen. 

SZOBOR A University of Oxford bejelentette, hogy visszaadnak Indiának egy nagyjából 500 éves szobrot. A Tirumankai Alvar hindu szentet ábrázoló, körülbelül 60 centiméter magas bronzszobor az egyetemhez tartozó Ashmolean Museum gyűjteményében volt látható, azonban feltételezhetően egy indiai templomból lopták el az 1960-as években. Az egyetem tanácsa márciusban helyt adott a dél-indiai szent 16. századból származó szobrának visszaszolgáltatására irányuló követelésnek, a döntés pedig már az intézmény jótékonysági bizottsága előtt van. Az indiai kormány még 2020-ban jelentette be igényét a műkincsre, miután egy friss kutatás megkérdőjelezte az Ashmolean által a Sotheby’s aukciósháztól 1967-ben megvásárolt szobor eredetét. Előkerült ugyanis egy fénykép, amelynek tanúsága szerint a múzeumban kiállított bálvány 1957-ben még egy dél-indiai falu templomában volt, néhány évvel később azonban eltűnt onnan.

ÖKOTURNÉ A Coldplay állítása szerint az immár két éve futó Music of the Spheres című világ körüli turnéjuk során mintegy 59 százalékkal sikerült csökkenteniük a zenekar szén-dioxid-kibocsátását az előző turnéjukhoz képest. A brit együttes közleménye szerint egyebek közt olyan megoldásoknak köszönhetően tudták visszaszorítani a koncertezéssel járó karbonlábnyomukat, mint az energiatakarékos fénytechnikai berendezések, az újrahasznosítható LED-karszalagok, vagy a rajongók ugrálásának hatására áramot termelő táncparkett. Mindemellett igyekeznek minél kevesebbet repülni, valamint tartva magukat a korábbi vállalásukhoz, a kon­certek nézőszámával megegyező mennyiségű – ez idáig nagyjából hétmillió – facsemetét is elültetnek. A Cold­play június 16-án, 18-án és 19-én Budapesten is fellép a Puskás Arénában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.