rés a présen

„Egy még nem megnevezett majális erőterének szélén”

Somló Dávid hang/tér koreográfus, zenész

  • rés a présen
  • 2020. április 12.

Interaktív

rés a présen: Közösségi koreográfia, hangkompozíció – miféle műfaj ez?

Somló Dávid: A darabjaim középpontjában három dolog áll: a hang, a tér és az emberi interakciók ezekkel az elemekkel, illetve egymással. Szituációkat próbálok komponálni. A formanyelvem minimalista, általában nagyon egyszerű rezonáns hangokkal és alapmozgásformákkal dolgozom, mint például a sétálás. Míg az előadásaim sok teret adnak a befogadónak a kontemplációra, sokszor katartikus és közösségi élményt is tudnak nyújtani.

rap: Mik az előzményei az interdiszciplináris kísérleteidnek?

SD: Metálgitárosként kezdtem, onnan a szabad improvizáció és a jazz felé mentem tovább, majd jött a kortárszene-szerzés és a hangművészet – közben megcsináltam az ELTE szociológiát is. Színházat a kortárs táncosoktól tanultam, sokat dolgoztam velük, formai gondolkodásomban sokszor ez a kiindulópont. Jelenleg a Képzőn doktorizom, a saját módszereimet gyúrom egy metodológia felé. Nagyon szeretnék tanítani.

rap: Kik az alkotótársaid?

SD: A saját előadásaim alkotófolyamataiban szinte végig egyedül vagyok. A kutatásokhoz szoktam hívni résztvevőket, akikkel ki tudjuk próbálni a formákat, segítenek ötletelni. Kontúr Balázs képzőművész gyakran támogat a jelenlétével. A performatív részben egy tág körből rotálódnak az emberek, főleg a Budapest Kortárstánc Főiskola környékéről. S van két meghatározó kapcsolat. Az egyik Vass Imre táncossal a közös duónk, vele lassan tíz éve dolgozunk együtt – olyan érzés ez, mint egy véget nem érő labdázás. A másik a zenekarom, a Dorota, amelyben Makkai Danival és Porteleki Áronnal építjük és bontjuk a képzeletbeli tájakat már tizenegyedik éve.

rap: Hol és milyen munkáid láthatók még az évadban?

SD: A tavasz során a Placcc fesztivál támogatásával játszom három köztéri darabomat. Március 14-én 18 órától a Kelenföldi régi aluljáróban lesz a Length of a Distance című előadás, amely 8 előadó és hangszóró segítségével az alagutak különleges akusztikai és térélményére tesz rá egypár lapáttal. Utána pedig Szabó Bálint „Gosheven” fog gitáron improvizálni. Április 19-én 16 és 18 órától a Prágai Quadriennáléra készült 15 fős hangkoreográfiám lesz a Széll Kálmán téren. Május 1-jén pedig a Vass Imrével közös repetitív, ugrálós-bachos darabunk, az It comes it goes lesz látható, egy még nem megnevezett majális erőterének szélén.

rap: Utazol is a projektjeiddel?

SD: Évi öt-hat külföldi út mindig volt az elmúlt években, hol alkotás, hol turnézás. A Mandala című résztvevői darabommal már 11 országban jártam, eljutottam vele Brazíliába is. Két éve Ghánában voltam, az idén Oroszországba és Örményországba is megyünk a Dorotával. Ezek nagyon szép élmények és rengeteg jó találkozás – meg persze nagyon sok meló összehozni.

rap: Kinek szólnak az előadásaid?

SD: Úgy csinálok mindent, hogy bárki megérthesse, átélhesse, próbálok univerzális élményt kínálni. Ettől függetlenül a legtöbbször teljesen átlagos, a kortárs művészet iránt érdeklődő közönségem van. Mindig nagy élmény, ha ez ki tud nyílni: ilyenek pl. a köztéri darabok, amelyeken a járókelők akaratuktól függetlenül kerülnek az előadás terébe. Az elmúlt fél évben egy kutatás kapcsán akadályozottsággal élőkkel próbáltuk ki a Mandalát. A végére már nagyon felszabadult, bizalommal teli játékot éltünk át.

rap: Hogy néz ki hát a hang?

SD: Nem látod, és nem tudod, hogy honnan jön, mégis mindenhol ott van és mindenkit összeköt. Nagy misztériumok tudója, érdemes hosszan és ítélkezés nélkül megfigyelni. Ha van misszióm, akkor az az, hogy ezt átadjam.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.