Olvasói levelek 2023/18.

  • Narancs
  • 2023. május 3.

Interaktív

Farkastörvények (A Szerk.)

Magyar Narancs, 2023. április 20.

 

Tisztelt Magyar Narancs!

A XXXV. évfolyam 16. számában megjelent szerkesztői publicisztikájukban tévesen állították, hogy „a peticiok.com-on a hajléktalanság témakörben például öt éve kizárólag olyan felszólalások születtek, amelyek azt követelik, hogy zavarják el őket a környékről, hogy valahol ne létesítsenek menhelyet”. A valóság ezzel szemben az, hogy ügyvédek által kezdeményezett és dr. Ésik Sándor által jegyzett petíciót, amit a hajléktalanság kriminalizálásával szemben fogalmaztunk meg, több mint háromezren írták alá. Az ügyvédek által kezdeményezett tiltakozó levélről beszámolt a független média is (Index, 444, Mérce stb.) 2018 októberében.

Az ügyvédi hivatás egyik legszebb pillanata, mikor az ügyvéd a bíróságon szólásra emelkedik, és ahogy a régi rómaiak mondták, „sollemnibus verbis” vagyis ünnepélyes szavakkal szól. A magyar tárgyalókban ez a felszólalás hagyományosan így kezdődik: „Tisztelt Bíróság!” Mi, a levél aláírói, azonban nehéz helyzetben vagyunk. A „hajléktalanok méltósága” érdekében hozott szabálysértési szabályok bírósági alkalmazása ugyanis olyan határokat lép át, amelyek után nehéz bármilyen bíróságon is a „tisztelt” szót használni.

Ezek a szabályok eleve rosszak, és nem lett volna szabad megszületniük. Az államnak valóban feladata emberiességi, köztisztasági, közegészségügyi okokból segíteni bajba jutott honfitársainkon. Valóban vannak olyan helyzetek, amelyek megkövetelik a szép szónál határozottabb eszközök használatát. Csakhogy sem a rendőrség, sem a büntető igazságszolgáltatás nem arra való, hogy helyettesítse a megfelelő szociális ellátórendszert, a bajba jutott embe­re­ket segítő állami és önkéntes szervezetek munkáját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.