Snoblesse Oblige 2022/42.

  • Narancs
  • 2022. október 19.

Interaktív

Heti kulturális programajánló

Be szeretnék lenni / kegyosztó és kártékony! / Élesen őrzött / villa meg gk. / Előkóstolt étkek. / Országnyi beszarás. / Gonoszság / megoszthatatlan gyönyöre.

(Petri György: Egy vezér gyerekkora)

október 21., péntek, 10.00  Napjaink budapesti zsidó vendéglátóhelyei – fotókiállítás

A Jó lesz a bólesz – Zsidó étkezéskultúránk a török hódoltságtól 1945-ig című gasztrotörténeti időszaki kiállítás kiegészítése ez a november 27-ig – keddtől vasárnapig 10 és 18 óra között – látható tárlat, amely a mai zsidó kultúra kulináris értékeit mutatja be a klasszikus éttermektől a kóser gyorséttermekig. (Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, Bp. III., Korona tér 1.)

 

október 21., péntek, 17.30  Mi vagyunk ’56 – interaktív sétaszínházi előadás

„Volt egy ’56, de ez most egy másik! Történetek, amelyekről közvetlen emlékeink aligha lehetnek. Kevés élő résztvevő személő adhatja csak tovább, mi történt 1956 októberében a budapesti utcákon. Visszautazunk az időben, és felidézzük a múltat. Aki eljön, résztvevő lesz, méghozzá a tűzvonalban.” A Független Színház társulata az 1956-os forradalom roma hősei előtt tiszteleg a Szegedi Tamás által rendezett részvételi jellegű előadással. Október 23-án ismétlés, aztán jövőre velük ugyanitt. (Independent Theater Hungary, Bp. X., Halom u. 42.)

 

október 21., péntek, 18.00  A csoda: levelek az elnök úrnak

1988-at írunk, Dzsungjong, a 17 éves ifjú zseni egy faluban él, ahol még a vonat sem áll meg, pedig csakis a síneken át lehet a faluból kijutni. Álma, hogy vasútállomást alapítson húga és a többi falubéli számára, ezért számtalan levelet ír az elnöknek, de választ nem kap. Vajon megvalósul-e a terv mégis valahogyan? Kiderül e romantikus drámából, amely a Koreai Filmfesztivál idei utolsó vetítése. (Corvin mozi, Bp. VIII., Corvin köz 1.)

 

október 21., péntek, 21.00  Persephone parti

A Persephone egy feminista kollektíva a női, a queer, a transz és a nem bináris, illetve a POC-művészek támogatására. Bulijuk fellépői a gyors kezű DJ Fazsy a Fukk the roles és PÉNZ kollektívából, valamint a költészeti projektekben is érdekelt, pop-bass-reggaeton-RnB mester Sarah1000. Ez az éjszaka nehezen fog véget érni a szövetkezeti kávézóban. (Gólya, Bp. VIII., Orczy út 46–48.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.