Kiállítás

Bábel hajója

Az óceán falai

Képzőművészet

Ottfelejtett szemétnek is nézhetnénk az ormótlan sárga-fekete zsinegféleségeket, azaz a padlón heverő kábelcsonkokat, amelyek a térbe belépve fogadnak. Ezek egykor a norvég szárazföldet kötötték össze az olajfúró tornyokkal.

A sós víztől megroncsolódott tenger alatti kábeldarabok egy hosszú vezeték egységeként, a kommunikáció és internet-összeköttetés láthatatlan közvetítőiként a fénykorukban hatalmas adattömegeket forgalmaztak, így váltak elengedhetetlen alkotóelemeivé a városokat fenntartó infrastrukturális hálózatoknak. Nina Canell 2021-es Brief Syllable (Rövid szótag) című sorozatában arra kérdez rá, hogy mi olyat rejthet a globális infrastrukturális tér, ami csak a meghibásodásoknak köszönhe­tően válik érzékelhetővé. Egy pillanatig elmélázunk, hány üzenet, titok és fénykép mehetett át virtuálisan az itt heverő kábeleken, és vajon milyen hatással lehettek a címzettekre.

A tárlat művészei a városi együttélés kortárs lélektanával foglalkoznak (főként konceptuális) alkotásaikban, arra reflektálva, hogy a társadalom gazdasági, etnikai vagy egyéb természetű szétválása hogyan tükröződik a városi terekben is: az ide beszorult emberek privatizált köztereken, körbekerített lakóparkokban élik mindennapjaikat. Schmied Andi Asset town (Vagyontárgy város) című, 2024-ben készített videója és makettje például a kizárólag befektetési célokkal létrehozott lakatlan luxusingatlanok anomáliájával foglalkozik. A videón keresztül egy olyan képzeletbeli városba utazhatunk, amelybe mindenki befektet ugyan, de ahol senki nem él. A komplexum részét képezik a felhőkarcolók, a föld alatti luxuslakosztályok és a mesterségesen létrehozott szigetcsoportok is. Schmied műve egy nagyon is valóságos jelenségre világít rá: a 2008/2009-es gazdasági világválság óta a dúsgazdagok világszerte ingatlanokba menekítik vagyonukat, de az épületekbe nem akarnak beköltözni, azok üresen állnak. A világon először New Yorkban terjedtek el a belvárosi lakótornyok: magasak és kis alapterületűek, így hozzák a legnagyobb profitot. Londonban a föld alatt terjeszkednek az úgynevezett jéghegy házak (iceberg house), mivel a szigorú várostervezési szabályok nem teszik lehetővé a felszíni építkezést. A felszínen hagyományosnak ható épületek a föld alatt akár többeme­letnyi szinten terjeszkednek tovább. Dubajban pedig a tengerben hoznak létre mesterséges szigetcsoportokat – ilyen a föld alakú térképet formázó World Islands, és a pálmafát formázó Palm Jumeriah – nem kis károkat okozva így a környezetben és a tengeri ökoszisztémában. Óhatatlanul eszünkbe jut a rákosrendezői mini-Dubaj, ahol Európa legmagasabb felhőkarcolóját tervezik megépíteni. A tiltakozások ellenére az Országgyűlés április 30-án már el is fogadta a törvényt, amely engedélyezi az új városközpont megépítését az Egyesült Arab Emírségekből érkező beruházónak, aki, közbeszerzés és pályáztatás nélkül szerezte meg a területet. Mohamed Alabbar építtette egyebek közt a dubaji Burdzs Kalifát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.