Kiállítás

Bábel hajója

Az óceán falai

Képzőművészet

Ottfelejtett szemétnek is nézhetnénk az ormótlan sárga-fekete zsinegféleségeket, azaz a padlón heverő kábelcsonkokat, amelyek a térbe belépve fogadnak. Ezek egykor a norvég szárazföldet kötötték össze az olajfúró tornyokkal.

A sós víztől megroncsolódott tenger alatti kábeldarabok egy hosszú vezeték egységeként, a kommunikáció és internet-összeköttetés láthatatlan közvetítőiként a fénykorukban hatalmas adattömegeket forgalmaztak, így váltak elengedhetetlen alkotóelemeivé a városokat fenntartó infrastrukturális hálózatoknak. Nina Canell 2021-es Brief Syllable (Rövid szótag) című sorozatában arra kérdez rá, hogy mi olyat rejthet a globális infrastrukturális tér, ami csak a meghibásodásoknak köszönhe­tően válik érzékelhetővé. Egy pillanatig elmélázunk, hány üzenet, titok és fénykép mehetett át virtuálisan az itt heverő kábeleken, és vajon milyen hatással lehettek a címzettekre.

A tárlat művészei a városi együttélés kortárs lélektanával foglalkoznak (főként konceptuális) alkotásaikban, arra reflektálva, hogy a társadalom gazdasági, etnikai vagy egyéb természetű szétválása hogyan tükröződik a városi terekben is: az ide beszorult emberek privatizált köztereken, körbekerített lakóparkokban élik mindennapjaikat. Schmied Andi Asset town (Vagyontárgy város) című, 2024-ben készített videója és makettje például a kizárólag befektetési célokkal létrehozott lakatlan luxusingatlanok anomáliájával foglalkozik. A videón keresztül egy olyan képzeletbeli városba utazhatunk, amelybe mindenki befektet ugyan, de ahol senki nem él. A komplexum részét képezik a felhőkarcolók, a föld alatti luxuslakosztályok és a mesterségesen létrehozott szigetcsoportok is. Schmied műve egy nagyon is valóságos jelenségre világít rá: a 2008/2009-es gazdasági világválság óta a dúsgazdagok világszerte ingatlanokba menekítik vagyonukat, de az épületekbe nem akarnak beköltözni, azok üresen állnak. A világon először New Yorkban terjedtek el a belvárosi lakótornyok: magasak és kis alapterületűek, így hozzák a legnagyobb profitot. Londonban a föld alatt terjeszkednek az úgynevezett jéghegy házak (iceberg house), mivel a szigorú várostervezési szabályok nem teszik lehetővé a felszíni építkezést. A felszínen hagyományosnak ható épületek a föld alatt akár többeme­letnyi szinten terjeszkednek tovább. Dubajban pedig a tengerben hoznak létre mesterséges szigetcsoportokat – ilyen a föld alakú térképet formázó World Islands, és a pálmafát formázó Palm Jumeriah – nem kis károkat okozva így a környezetben és a tengeri ökoszisztémában. Óhatatlanul eszünkbe jut a rákosrendezői mini-Dubaj, ahol Európa legmagasabb felhőkarcolóját tervezik megépíteni. A tiltakozások ellenére az Országgyűlés április 30-án már el is fogadta a törvényt, amely engedélyezi az új városközpont megépítését az Egyesült Arab Emírségekből érkező beruházónak, aki, közbeszerzés és pályáztatás nélkül szerezte meg a területet. Mohamed Alabbar építtette egyebek közt a dubaji Burdzs Kalifát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.