Kiállítás

Bábel hajója

Az óceán falai

Képzőművészet

Ottfelejtett szemétnek is nézhetnénk az ormótlan sárga-fekete zsinegféleségeket, azaz a padlón heverő kábelcsonkokat, amelyek a térbe belépve fogadnak. Ezek egykor a norvég szárazföldet kötötték össze az olajfúró tornyokkal.

A sós víztől megroncsolódott tenger alatti kábeldarabok egy hosszú vezeték egységeként, a kommunikáció és internet-összeköttetés láthatatlan közvetítőiként a fénykorukban hatalmas adattömegeket forgalmaztak, így váltak elengedhetetlen alkotóelemeivé a városokat fenntartó infrastrukturális hálózatoknak. Nina Canell 2021-es Brief Syllable (Rövid szótag) című sorozatában arra kérdez rá, hogy mi olyat rejthet a globális infrastrukturális tér, ami csak a meghibásodásoknak köszönhe­tően válik érzékelhetővé. Egy pillanatig elmélázunk, hány üzenet, titok és fénykép mehetett át virtuálisan az itt heverő kábeleken, és vajon milyen hatással lehettek a címzettekre.

A tárlat művészei a városi együttélés kortárs lélektanával foglalkoznak (főként konceptuális) alkotásaikban, arra reflektálva, hogy a társadalom gazdasági, etnikai vagy egyéb természetű szétválása hogyan tükröződik a városi terekben is: az ide beszorult emberek privatizált köztereken, körbekerített lakóparkokban élik mindennapjaikat. Schmied Andi Asset town (Vagyontárgy város) című, 2024-ben készített videója és makettje például a kizárólag befektetési célokkal létrehozott lakatlan luxusingatlanok anomáliájával foglalkozik. A videón keresztül egy olyan képzeletbeli városba utazhatunk, amelybe mindenki befektet ugyan, de ahol senki nem él. A komplexum részét képezik a felhőkarcolók, a föld alatti luxuslakosztályok és a mesterségesen létrehozott szigetcsoportok is. Schmied műve egy nagyon is valóságos jelenségre világít rá: a 2008/2009-es gazdasági világválság óta a dúsgazdagok világszerte ingatlanokba menekítik vagyonukat, de az épületekbe nem akarnak beköltözni, azok üresen állnak. A világon először New Yorkban terjedtek el a belvárosi lakótornyok: magasak és kis alapterületűek, így hozzák a legnagyobb profitot. Londonban a föld alatt terjeszkednek az úgynevezett jéghegy házak (iceberg house), mivel a szigorú várostervezési szabályok nem teszik lehetővé a felszíni építkezést. A felszínen hagyományosnak ható épületek a föld alatt akár többeme­letnyi szinten terjeszkednek tovább. Dubajban pedig a tengerben hoznak létre mesterséges szigetcsoportokat – ilyen a föld alakú térképet formázó World Islands, és a pálmafát formázó Palm Jumeriah – nem kis károkat okozva így a környezetben és a tengeri ökoszisztémában. Óhatatlanul eszünkbe jut a rákosrendezői mini-Dubaj, ahol Európa legmagasabb felhőkarcolóját tervezik megépíteni. A tiltakozások ellenére az Országgyűlés április 30-án már el is fogadta a törvényt, amely engedélyezi az új városközpont megépítését az Egyesült Arab Emírségekből érkező beruházónak, aki, közbeszerzés és pályáztatás nélkül szerezte meg a területet. Mohamed Alabbar építtette egyebek közt a dubaji Burdzs Kalifát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?