Kiállítás

"Beledögleni a finomságba"

Imre Mariann: A mulandóság rögzítése

Képzőművészet

A kilencvenes évek magyarországi kortárs művészetében két nagy (vagy vezető) trend uralkodott: a figuratív festészet újjáéledése és az ún. nőművészet megjelenése. Ez utóbbit (a nyugati mintákat követve) számos elméleti írás és kiállítás próbálta népszerűsíteni és pozicionálni.

A kifejezetten fontos és a női művészek elfogadását célzó "mozgalomnak" két csapásiránya volt: a művésznő titulus hangsúlyozása és a gendertematikát (a biológiai és a társadalmi nem közötti különbséget és problémákat) tükröző művek kiemelése. Ebből a kettősségből számos zavaros helyzet jött létre. Egyes művészeket például nőművészeti "dobozba" zártak (néha interpretációs zsákutcába terelve életműveket), másokat pedig értelmetlenül fel- vagy beemeltek ebbe a kategóriába. Tény, hogy a jó művészek - hogy csak Németh Ilonát, Deli Ágnest, Berhidi Máriát vagy Szíj Kamillát említsem - úgyis kibújnak az elmélet ládikóiból.

Mindezt csak azért említem, mert Imre Mariannt is berakták ebbe a rendszerbe, lévén, hogy munkáinak lényeges eleme a hímzés/öltés. Ha viszont csak az általa sokszor alkalmazott technikára és kézjegyére, a kétségkívül egyedi, varrott betonra fókuszálunk (és értelmezési kereteire, úgymint kemény és lágy, férfias és nőies stb.), akkor mindenképpen szegényes lesz az interpretációnk. Imre művei ugyanis sokkal gazdagabbak és lenyűgözőbbek.

A Kiscelli Múzeum Templomterében látható kiállítás egyrészt egy mára már (ha nem is egybefüggő) sorozat következő "állomása": A mulandóság rögzítése címmel már több munkája is látható volt. Ilyen például az egyik miskolci járdába piros és kék fonallal rögzített babakocsi-nyomvonal (2009) vagy a Pintér Sonja Galériában 2011-ben bemutatott két mű (egy, a padló felett lebegő, csupasz karácsonyfa, amely alatt a lehullott tűleveleket imitáló hímzett "mező" helyezkedett el, és azok a ventilátorral lebegtetett/megmozgatott függönyök, amelyeknek különös, ovális, szürke és hímzett "betonlyukak" adtak mintázatot).

A művészek számára mindig is erős kihívást jelentő volt templomtérben "csupán" három alkotás található: egy asztal, egy szobarészlet és egy műterveket, gondolatokat, rajzokat és akvarelleket tartalmazó napló. A kiállítás kurátora, B. Nagy Anikó ezek közül csak az egyiket emeli ki, a "szent" hangulatot még ma is őrző térben elhelyezett privát tér metszetét. Ez ugyanis a művész Dráva utcai, a tetőtérben található műteremlakásának részletét "másolja le" - bútorok nélkül. Egy üres, ámde - mint megtudhatjuk - művészettörténeti utalásokkal megpakolt tér: itt élt és dolgozott egykor Márffy Ödön (Csinszka második férje), Perlrott-Csaba Vilmos és az ötvenes években Csernus Tibor, akiknek képein "nemegyszer jelent meg a tér egyik szeglete". (Ehhez képest nem annyira releváns, bár kétségkívül érdekes az az információ, hogy "Márffy egyúttal a ház gondnoka is volt" - bár nem újdonság, hogy akkoriban is csak páran éltek meg a festészetből.) B. Nagy - tömör, mégis nehezen dekódolható szövege szerint - "a munka a mítoszok, legendák és kandi tévhitek övezte műterem zsáner Szent Lukács ikonográfiájából eredeztető toposzát demitizálja". Kukucskáljunk kandin a mondat vélelmezett jelentése mögé. Tény, hogy az evangelista attribútumai közé - mások mellett - a könyvek, a könyvtekercsek vagy az írószerek, illetve festőszerszámok tartoznak (mivel egy legenda szerint megfestette az Istenanyát, s így nem meglepő módon ő a festők védőszentje), de hogy Imre munkája ezzel miként függ össze, cseppet sem világos. Itt ugyanis egy kvázi üres, színpadszerű, dobogóval a tér fölé emelt, egyik oldalán "csapott" és ablakszerű réssel megnyitott, a tetőtérre utaló, dobozos térrel állunk szemben. A látogató felé nyitott, bejárható és minimalista művel, amelynek gipszes, megmunkált felületén furcsa "ábrák" bukkannak fel: macskakaparások, a felszegezett, majd levett falszőnyeg szögnyomai - a jeleket és a hiányt rögzítő öltések. Mindezt egy furcsa, szinte a semmiből jövő, hímzett öltésekkel "összetartott" sólámpa világítja meg - talán ez a nemigen fotózható, majdnem hogy észrevétlen elem utal egyedül a kínra, az egész összerántásához szükséges erőfeszítésre.

A benne élő személytől megfosztott, mégis a privát élményekre leheletfinoman utaló térszelet (tér a térben, doboz a dobozban) egyrészt egyfajta oltárként működik (bár kicsit előrébb helyezkedik el, mint a vélelmezett oltár), másrészt átveszi a helyét a "valódi" oltárnak, a bejárat közelében, vele szemben lévő, az idő egy pillanatát őrző munkaasztalnak, amelyen a nem jelen lévő kancsóban/üvegben elhelyezett virág lehullott sárga "szirmai" és "virágporának" maradványai láthatók.

A nem túlfeszített, de érzékelhető ellentét, a szakrális pozíció lebegtetése és szétterítése, "a mutatkozni és rejtőzködni vágyás" kettőssége akkor válik értelmezhetővé/értékelhetővé, ha végiglapozzuk a (kicsit eldugott) vizuális naplót. Itt például - mint lehetséges oltár - felbukkan egy (vörös cérnával "megfestett") disznóvágó asztal. Imre érzékenységét mutatja, hogy nem élt ezzel az eszközzel.

A napló - amelyből a cikk címe is származik - sokkal árulkodóbb. Nemcsak azért, mert felbukkan Kőműves Kelemen (mint alteregó), hanem mert egy sokkal mélyebb kérdésről árulkodik: meddig véd meg az élet ellen a finomság és az érzékenység, és meddig épülhet még a semmiből katedrális?

Fővárosi Képtár/Kiscelli Múzeum, Templomtér, nyitva: augusztus 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.