Kiállítás

Szentek, titkok, színek – Birkás Ákos: (szabadságharc)

Képzőművészet

A magyar kortárs képzőművészeti élet egyik legmeghatározóbb alakja az ezredforduló táján újította meg festészeti nyelvét, azaz az absztrakt "tojásfejeket" elhagyva a figurális, "realista" ábrázolás felé fordult. Mára már nem a radikális lépés feletti döbbenet foglalkoztatja a szakmát és a közönséget, hanem azok a sorozatok, amelyeket Birkás a jól dekódolható műcsoportok (etnikai konfliktusok, zavargások újságcikkekből kiemelt képeinek átdolgozása, művészetelméleti szövegek beemelése a képbe) mellett hozott létre.

A kiállítás címe alapján azt gondolhatnák, hogy egyfajta (kultúr)politikai metszetet kapunk (mint a 2011-es, 1968 örökségével öszszefüggő kiállítás esetében), de ebbéli hitünkben csalatkoznunk kell. A Knoll Galériában látható tárlat ugyanis nem reflektál közvetlenül a "nagy történetre" vagy a fogalom mai, jelentésvesztett használatára: voltaképpen azt is nehéz megragadni, hogy mi a kiállítás fő "üzenete". A művek és műcsoportok desifrírozása nyomán ugyanis újabb és újabb rétegeket ismerünk fel, és ezek az önfarkukba harapó vagy éppen totálisan szétváló értelmezésmorzsák teszik a kiállítást érdekessé és izgalmassá.

Persze már a kiállítás zárójelbe tett címe is gyanút kelt, hisz a fogalom eredeti jelentésének megváltozására vagy visszavonására utal. Birkás interpretációja szerint (ha jól értem) a szabadság "az egymás felé fordulás és a (kockázatot is vállaló) érzékenység metaforája", egyfajta kisebbségi és védtelen állapot, s ezért a fősodor ellenében kiküzdött belső igazságért kell harcolnunk. Ez egyrészt jelentheti azt, hogy a napi politikai botrányok árnyékában végtelenül nehéz a (belső és egyéni) lényeget felismerni és vállalni, másrészt utalhat Birkás festményeinek jellegzetes elemére: a művészt ugyanis a kollektív történések mögött felsejlő egyéni drámák foglalkoztatják.

A munkák "szereplői" nevesített vagy ismeretlen szentek, illetve boldoggá avatott szent életű személyek. Nem feltétlenül kell járatosnak lenni a hagiográfiában ahhoz, hogy belássuk; a szentek neve itt egyfajta vázként vagy álcaként működik, bár kétségkívül felismerhetőek világos utalások (Szent Jeromos és a könyvtár) és vicces áthallások is. A Szent Camillus és Szent Goár című festményen például két, egy ágyban alvó férfi látható - Szent Kamillról pedig tudható, hogy bűnös játékszenvedélyét felhagyva a betegápolásnak szentelte életét. ("Ha azt hallotta, hogy valaki beteg, azonnal hozzá sietett, vigasztalá, bátorítá, orvossággal és étellel ellátá, sőt, ágyát, szobáját tisztogatá. A betegek körül való folytonos szolgálatban kimerülve többször elájult.") Azonkívül, hogy a munkákon szerepelnek bizonyos kisebbségi csoportok képviselői is (homoszexuálisok, feministák), inkább arról lehet szó, hogy a megidézett szentek egyfajta kisebbségi pozícióból, a bejáratott vallási intézményeket negligálva váltak rendalapítókká, a hitélet kiüresedett formáinak megváltoztatóivá. Néhány ponton (de messze nem minden művön) Birkás felismerhető ikonográfiai elemeket is szerepeltet. A Szent Remigius és Szent Amandus című képen például az egyik, Birkás arcvonásait viselő alak a keresztről levett Krisztus pózában fekszik - de a művész önarcképét ismerhetjük fel két térdelő donátor alakban is. Birkás arcmása szerepel a Boldog Eigil és egy szent című (két egymásra néző és ölelkező férfialakot "ábrázoló") képen, ellentétben a Harminchat önarckép című munkával, ahol viszont egy ízben sem bukkan fel. A jellegzetesen egy tüntetésen készült sajtófotóból kiinduló művön ugyanaz a brutális arc látható - mintegy intő példaként, hogy miként olvad fel az egyediség és az egyéniség a tömeglétben. Nem véletlenül szerepel Adorno szellemfeje az egyik művön - istenként való felbukkanása a titokzatosság auráját hordozza, hiszen eldönthetetlen, miként befolyásolja a kép szereplőinek (egy lehajtott fejű nőalaknak és a ránk meredő fiatalembernek, azaz az Apának és az Anyának) a virtuális, képi életét. Ezen a képen is szembetűnő, hogy a figurális elemek mellett ugyanakkora szerepe van a háttérnek. A visszafogott "történeteket", érzékeny kapcsolatokat felmutató művek (két alkotás kivételével) ugyanis nemcsak egyfajta álkeretben, a fehérre festett vászon "előtt" lebegnek oly módon, hogy széleik feloldódnak benne (ezáltal nyilvánvalóvá válik a képi valóság illuzorikus volta), hanem a középrészek kitakarásával az is nyilvánvalóvá válik, hogy mögöttük/körülöttük egy nagyon finom és árnyalatokban gazdag absztrakt kép "rejtőzködik".

A kiállítóteret kitágító, egymással szembeállított két Szent Jeromos-kép (egy ismeretlennel, illetve egy faszenttel) telis-tele van játékos elemmel. Nemcsak a figurák (a vörös bársonykanapén üldögélő hipszter és a munkásköpenyben térdelő művész), hanem a színek szempontjából is - döbbenetes mesterségbeli tudásra vall a lila, a pink, a bordó, a narancssárga, a sárga, a neon- és a méregzöld egymás mellé helyezése.

Knoll Galéria, Budapest VI., Liszt Ferenc tér 10. I. emelet, nyitva: március 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.