Film - Te is zsaru, én is zsaru - A törvény gyilkosa és a körítés

Képzőművészet

Balra De Niro, jobbra Pacino. Miként a filmtörténetben, annál a kempingasztalnál is közel ülnek egymáshoz, mely kerti alkalmatosság körül A törvény gyilkosa (találóan semmitmondó cím, akárcsak az angol eredeti Righteous Kill) sebtében összeszervezett kerekasztal-beszélgetése folyik. 2007 októberében járunk, a New Yorktól rövid vonatozásra lévő Bridgeportban: a film még forog, az aznapi adagot a város főterén álló banképületben kellett volna leforgatni, de a filmben diszkóként megjelenő helyszínen tűz ütött ki; gyors csere az ütemtervben, a stáb a városszéli parkban forgat, és itt fogadja a munkaidő leteltével a nemzetközi sajtó képviselőit.

Balra De Niro, jobbra Pacino. Miként a filmtörténetben, annál a kempingasztalnál is közel ülnek egymáshoz, mely kerti alkalmatosság körül A törvény gyilkosa (találóan semmitmondó cím, akárcsak az angol eredeti Righteous Kill) sebtében összeszervezett kerekasztal-beszélgetése folyik. 2007 októberében járunk, a New Yorktól rövid vonatozásra lévő Bridgeportban: a film még forog, az aznapi adagot a város főterén álló banképületben kellett volna leforgatni, de a filmben diszkóként megjelenő helyszínen tűz ütött ki; gyors csere az ütemtervben, a stáb a városszéli parkban forgat, és itt fogadja a munkaidő leteltével a nemzetközi sajtó képviselőit.

Nézünk, mint a moziban: Pacino széles művészmozdulatokkal dolgozik válaszadás közben, De Niro az egy tömbből kifaragott rezignáltság szobra, 50 Cent (a neves rapper ugyancsak szereplője a filmnek) csak udvariasságból, többszöri felszólításra kap kérdéseket. A filmről, érthető módon, sok konkrétum nem hangzik el, ami kevés mégis, az is inkább a kincstári optimizmus hangján: remek a forgatókönyv, isteniek a szerepek, Al is zsaru, Bob is zsaru, összetett a viszonyrendszer, rejtélyesek a gyilkosságok.

Ami azt illeti, sokkal okosabbak azóta sem lettünk, hogy szemtől szembe kerültünk a két kisistennel, pedig immár a saját két szemünkkel is láttuk, mit takart a szerződésben vállalt titkolódzás. Al is zsaru, Bob is zsaru - ezt takarta. Egyedül ez a "te is, én is" számít, meg az együtt töltött rekordmennyiségű idő, mert ezek ketten együtt ennyit még soha. Sokba volt ez az együttlét, de megérte, a befektetők jól érezték, hogy ha mennyiségben (percben) ráígérnek A Keresztapa 2 és a Szemtől szemben közös fellépéseire, az olyan reklámérték, ami akkor is eladja a filmjüket (már akkor eladta, amikor még egy kockányit sem forgattak le belőle), ha külön-külön egyébként már nem úgy fut a szekér. Mit szépítsük: a Rocky és bakacsin kalandjai óta az iskolai farsangokon sem szaladgál már annyi véres kezű kis Jake La Motta, a 88 perc pedig a Tony Montana-jelmezeknek tett be, és a Carlito-napszemüveggel is sokan szakítottak. Az utóbbi időkben mintha a piaci zugárusok hangjában is érezhető lenne némi bizonytalanság, amikor az új De Niro/Pacino-opust kínálgatják, de a producerek ezúttal az ő igényeiket is messzemenően respektálták, a Törvény gyilkosa ugyanis könnyen ajánlható darab: Pacino lő és De Niro fedez, aztán cserélnek. A teljesebb képhez hozzátartozik az is, hogy néha azért egy kicsit eltávolodnak egymástól, nehezen megjegyezhető nevű karakterszínészekkel keverednek közös jelenetbe, de mindezt csak azért, hogy utána újra együtt járják, vacsoraasztalnál, lőgyakorlaton, akcióban, véges-végig, egészen a gyilkos kézre kerítéséig.

Valaki összetett viszonyrendszert mondott? Az valahol Bridgeportban maradt, de minek ilyen apróságokon fennakadni, különben is, úgy tudni, időközben megkerült az is; egy egyedülálló biztonsági őr talált rá a ruhatárban, hazavitte, boldogan élnek azóta is. A két élő legendáról is csak jókat hallani, De Niro New York-i befektetéseit egyengeti, egészségesen étkezik és kreatív nézeteltérésekre hivatkozva nemrégiben kalapostul távozott az új Mel Gibson-film forgatásáról, Pacino pedig egy trendi vígjáték előzetesében került szóba legutóbb, igaz, nem a filmjeit, hanem megrögzött agglegény státuszát csodálták a fess fiatalok. Grandiózus gesztusai, mellyel a bridgeporti forgatás szünetében a filmkészítés természetét ecsetelte, ugyanazt a művészetének élő, kompromisszumot nem ismerő színészt sejtették, mint interjúkötetének zárszavai. "Az üzletemberek azt várják el Altól, hogy olyan forgatókönyvekre koncentráljon, amelyekben jó vagy rossz zsarut játszik, lebukik a golyók elől, gyilkos mosolyát egy női sztárra villantja, alantas vagy becsületes szónoklatokban emeli fel a hangját - egyszóval: legyen az az Al Pacino, akit a közönség a mozivászonról ismer. (...) Pacinót azonban nem érdekli a pénz. Csak az számít, amit legbelül érez: a testében és a lelkében. Végtére a művészetről van szó. Ebben a pénz és az üzlet uralta világban Al Pacino lesz az utolsó színész, aki elhagyja a színészet süllyedő hajóját." 2006-os keltezésű sorok ezek (az idézet a tavaly megjelent magyar kiadásból való), a szerzőt azonban menti, hogy ekkor még nem láthatta nagyra becsült színész haverja két utolsó munkáját, a 88 percet és A törvény gyilkosát. Nyilván meglepve tapasztalta volna, hogy az említett művekben Al jó vagy rossz zsarut játszik, aki lebukik a golyók elől, és gyilkos mosolyát villogtatja.

Mi viszont mindezek fényében immár bátran állíthatjuk: a bridgeporti kempingasztal körüli alakítások közül messze De Niróé volt a hitelesebb. Ahogy fáradt egykedvűséggel válaszolgatott a dicső múltat feszegető kérdésekre, azzal sokkal többet elárult készülő filmjéről, és szerepvállalása okairól, mint amennyit a titoktartási klauzulák engedélyeztek. Hölgyeim és uraim, kedves közönségünk! A hetvenes évek ezennel véget ért, de ne búslakodjanak, lesznek még olyanok, akik tovább húzzák, az itt megjelent két úrra is bizton számíthatunk. Végül is a záróünnepség sem volt akármi, zenélt Dobsa Sándor és a Stúdió 11, és fellépett Stallone is. A tavaly visszatért Rocky, ha időn túl is, de végül csak lenyomta a Keresztapákat.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.