Ha törik, ha szakad – Csontváry a budai Várban

  • Hamvay Péter
  • 2015. július 5.

Képzőművészet

Ma nyitott meg Budapesten a Csontváry-kiállítás. Nem kellett hozzá múzeum és szakértők, és nem volt akadály az üzleti terv vagy a kurátori koncepció hiánya sem. Akár a falakat is megbontják, hogy az államtitkár úr régi jó embere megvalósíthassa álmát.

L. Simon László szerint „ötven éve nem volt életmű-kiállítása Csontvárynak”, holott a 90-es évek közepén volt utoljára. Páva Zsolt pécsi polgármester szerint azért jó a tárlat, mert készül hozzá katalógus, és „igényes Csontváry-kiadvány évtizedek óta nem jelent meg”, holott 2009-ben adták ki Molnos Péter friss tudományos eredményeket is tartalmazó, népszerű formában megírt reprezentatív kötetét. Csontváry Kosztka Tivadar képeiből július 5-én az egykori Honvéd Főparancsnokság épületében nyílik nagy kiállítás, de túl sok hazugság, bizonytalanság és politikai kavarás veszi körül ahhoz, hogy felhőtlenül örülni tudjunk neki.

Nincs üzleti tervük sem – ezt a tárlat lebonyolítója, a Várgondnokság Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője, Gyutai Csaba sem tagadta. Így tehát nem kell félni, hogy nem hozzák a tervezett látogatószámokat, mert ilyenek nincsenek, pontosabban széles a választék belőle, valamelyik biztos bejön. L. Simon kérdésünkre először 30 ezer főt mondott, majd a 100 ezer felettit sem tartotta kizártnak. Gyutai Csaba is két számmal rukkolt elő érdeklődésünkre, írásban 50 ezret jósolt, egy sajtótájékoztatón már 80 ezerig merészkedett. A kiállítás költségvetéséről is hasonló egzaktsággal nyilatkoznak a felelősök. Az bizonyos, hogy a kormány 50 millió forinttal járul hozzá, erről kormányhatározat van. L. Simon nyilatkozata szerint „az összköltség szponzori támogatásokkal és a jegyárbevétellel (sic!) együtt 100 millió forint is lehet”. Ennek ellentmond Gyutai Csaba közlése, aki szerint csupán a Várgondnokság 100 milliót biztosít a kiállításhoz, részben a későbbi bevételek terhére, ehhez jön az 50 milliós állami támogatás, és „33,8 millió forintos szponzori támogatás”. Így tehát a kiállítás máris csaknem 150 millió közpénzből jön létre – hiszen a „szponzori támogatás” is állami pénz, ugyanis 20 milliót a Magyar Villamos Művek, 8,8 milliót pedig a Magyar Nemzeti Bank ad.

L. Simon László

L. Simon László

 

Az installációt és a képek szállítását végző cégek nevét nem adták meg a Várgondnokságon. Annyit mondtak, hogy „egyrészt a kurátorunk végzi az installálást, másrészt pedig mi magunk segítünk neki”. A szállításról L. Simontól annyit tudunk, hogy hirdetmény nélküli közbeszerzési eljárást folytatnak le, ami azt jelenti, hogy 25 millió forintba bele kell férnie a munkának. Ez azonban, ha a szigorú szállítási feltételeket betartják, bajosan fog menni. Talán ezért csúszik a tender kihirdetése, hiszen a Várgondnokság szerint lapzártánkig nem volt hivatalos eredménye, bár Gulyás Gábor kurátor szerint már van aláírt szerződés. Úgy tudjuk, a tendert, melyre a piacvezető műtárgyszállítót nem hívták meg, a Museum Complex nevű cég nyerte meg. (Talán az is késlelteti a szerződéskötést, hogy a cégadatok szerint a vállalkozás ellen június 3-án bírósági végrehajtás indult.) A költségek leszorítása végett a képek biztosítási értékét meglehetősen alacsonyra, 6 milliárd forintra lőtték be. A jóval szerényebb, a nagy képeket nem tartalmazó szegedi Csontváry-kiállításnak 4,5 milliárd forint volt a biztosítási értéke, a nagy képek így csupán egyenként 500 millió forintot érnek a magyar államnak.

A kiállítás legproblematikusabb eleme épp e képek (Mária kútja Názáretben: 3,6×5,1 m; Baalbek: 3,8×7,1 m, A taorminai görög színház romjai: 3×5,7 m) mozgatása. Ezeket a restaurátorok a 90-es évek óta nem engedik szállítani.

A birtokunkban lévő restaurátori vélemény egyenesen azt tanácsolja, hogy a nagyméretű képek bemutatásáról mondjon le a kiállítás. Egyértelműen tiltják a hengerre tekerve szállítást, ám mégis nyitva hagynak egy lehetőséget, az álló helyzetben, vakrámán való mozgatást. A legnevesebb restaurátorokból álló team talán azt gondolta, a költségek és a nehézkes technikai megvalósítás miatt mégis lemondanak a döntéshozók a három képről. A 4–8 méteres ládák csak speciális járművekkel szállíthatók, sőt, ki sem férnek a Csontváry Múzeum ajtaján, ezért költséges és veszélyes a kiemelés, amit a homlokzati nyílászárók kibontásával lehet csak meg­oldani. Erre a héten kerül sor. Bár most mindenki cáfolja, úgy tudjuk, komolyan felvetődött a helikopterrel való kiemelés. Az ötlet azért bukott meg, mert kiderült: ha például erős szél miatt a helikopter kileng, a szigorú protokoll szerint el kell engednie a terhét. Ugyanakkor a Nemzeti Galériában a Munkácsy-képek kiemelése közben történt baleset mutatja, hogy a daruval mozgatás is roppant veszélyes.

Mi van, ha a kormány elveszi?

De Pécs nemcsak ezért küzdött a képek kölcsönzése ellen, hanem mert elképzelhetőnek tartotta, hogy a magyar kormány egyszerűen nem adja vissza azokat. Páva Zsolt is elismerte egy sajtótájékoztatón, hogy nem örült a kiállításnak. Azt már nem vallotta be, hogy a helyi tiltakozás miatt az utolsó pillanatban Pécsről Budapestre tetette át a kiállítást bejelentő sajtótájékoztatót, és kizárólag L. Simonnal és a szintén pécsi Hoppál Péterrel az oldalán volt csak hajlandó asszisztálni a tervhez. L. Simon és mások nem győzik nyugtatni a pécsieket, hogy visszatérnek a képek a kiállítás decemberi zárása után. A jogi helyzet egyszerű: a pécsi Janus Pannonius Múzeum Csontváry Múzeumában őrzött műalkotások kétharmada, köztük a legjelentősebb alkotások a Magyar Nemzeti Galéria tulajdonát képezik, és csupán letétben vannak a baranyai városban. A szerződést azonban épp tavaly újították meg újabb 10 évre. Így elvileg Pécsnek nincs félnivalója. Kérdés, hogy a kulturális infrastruktúra decentralizálásán és a megszokáson kívül milyen érvek szólnak Pécs mellett (erről lásd keretes írásunkat).

Cédrusfaszállítás 2011-ben

Cédrusfaszállítás 2011-ben

Fotó: Kelemen Zoltán Gergely / MTI

Gulyás Gábor szerint minden­esetre abszurd, hogy a múzeum meg akarta akadályozni a képek szállítását, és az is, hogy a honi múzeumi gyakorlattól merőben eltérő módon kompenzációt kér a kölcsönzésért. Egy birtokunkban lévő levél szerint nem is fogott vékonyan a ceruzájuk. „A bevételkiesésből, valamint a Csontváry-művek helyére a fenti időszakra megvalósítandó kiállítás felmerülő költségeiből adódó 35 millió forint + áfa összeg megtérítését reálisnak tartjuk” – írták. Nem tudjuk, mennyit kapnak végül, de az intézmény nem erőltette meg magát túlságosan: a Csontváry Múzeumba „a Janus Pannonius Múzeum gazdag képzőművészeti gyűjteményéből válogatunk egy kiállításra valót” – közölték.

A kurátor mint primadonna

De vajon megéri-e a képek veszélyeztetését, a költségeket, a pécsiek bosszantását a budapesti kiállítás, melynek címe – A magányos cédrus – Csontváry géniusza – nem biztat sok újdonsággal, a meg nem értett zseni hagyományos kultuszának folytatását ígéri. Gulyás Gábor kurátor nem árult el koherens koncepciót sem személyes beszélgetéseink alkalmával, sem azon a rendhagyó sajtóbejáráson, amikor a Honvéd Főparancsnokság üres épületében egy csapat újságírónak a csupasz falak között tartott vezetést. Gyutai Csaba, a Várgondnokság igazgatója nyilvánosan „az egyik leg­jelentősebb művészettörténésznek” nevezte Gulyást, aki tiltakozás nélkül zsebre tette a bókot, holott végzettsége szerint nem művészettörténész, hanem esztéta. Épp ezért kérdeztük, hogy milyen művészettörténészeket vont be a munkába, de nem árult el neveket. Az általunk megkérdezett Csontváry-szakértőket, köztük a Csontváry Múzeum szakembereit mindenesetre nem kérte fel, de hiszen nincs is róluk nagy véleménnyel, mondván, a festő késői, jórészt konstruált önéletrajzából indul ki a jelenkori Csontváry-kutatás. Mint mondta, nincs szükség művészettörténeti apparátusra, mert nem akar „belemenni a Csontváry-filológiába”, erre majd egy konferencia vállalkozik. Arra a kérdésre, mégis ki dönti el, hogy milyen kép kerül fel a falra, tekintve, hogy hemzsegnek a Csontváry-hamisítványok a magángyűjteményekben, Gulyás azt válaszolta, természetesen ő maga, hiszen régóta foglalkozik a festővel.

Egy nagyszabású kiállításnak, különösen, ha nemzetközileg is pozicionálni akarja tárgyát, elengedhetetlen része egy hazai és nemzetközi szaktekintélyek által írt katalógus. Ilyet a korábbi Csontváry-kiállítások is nélkülözni voltak kénytelenek. Amikor megkérdezzük, kik írják a katalógust, kiderül, Gulyás maga birkózik a feladattal. Eddig nem találkoztunk vonatkozó publikációjával, de Gulyás saját állítása szerint annyira beleásta magát a témába, hogy tudományos fokozatszerzésre is felhasználja majd a tanulmányát. (Beszéltünk ugyanakkor olyan neves művészettörténésszel, akit a kurátor felkért a katalógus megírására, ám ő a rendelkezésére álló két hónapot kevésnek találta egy komoly tanulmányra.) Gulyás nem ígér újabb tudományos eredményeket sem a kiállításon, sem a katalógusban, mert mint mondja, ez „kurátori kiállítás” lesz, aminek az a célja, hogy a kurátor értelmezési szempontjait felmutassa.

Az általunk megkérdezett szakemberek szerint egy többéves kutatásra épülő, nemzetközi múzeumi együttműködéssel megvalósuló, Csontváryt egyetemes művészeti kontextusba helyező kiállításra lenne szükség. Mások szerint ugyanakkor sem a Nemzeti Galéria, sem a Janus Pannonius Múzeum, sem más nem hozott létre ilyen tárlatot, és így „legalább történik valami Csontváry-ügyben”, még ha nem is lesz több a politikai kezdeményezésre megvalósuló kiállításoknál. (Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a politika és Csontváry találkozásainak több évtizedes, tragikomikus történetét – a szerk.)

Ez esetben Gulyás mozgósította a politikát, hogy megvalósíthassa régi ideáját. Még a debreceni Modem igazgatójaként szeretett volna összehozni egy Csontváry-kiállítást Molnos Péter rendezésében, csakhogy a Nemzeti Galéria és a Janus Pannonius Múzeum nem adta kölcsön a jelentősebb képeket. Ezért belengette, hogy majd a háború alatt a Szovjetunióba hurcolt festményekkel pótolja azokat. Nem tudunk róla, hol akadt meg a fo­lyamat, egyáltalán érdemben elindult-e, de mivel eddig soha egyetlen jogtalanul elvitt festményt sem kölcsönöztek az oroszok magyar kérésre, kevés a valószínűsége, hogy a legkisebb eredménnyel kecsegtetett volna a próbálkozás.

L. Simon ismételt térnyerésével Gulyás csillaga megint emelkedőben van. A Várkert Bazár átadása után ismét felmerült hát a Csontváry-kiállítás, ami bevezette volna a nagy csinnadrattával többször is átadott helyet. A Nemzeti Galéria is megértette az idők szavát, ekkor már nem zárkózott el mereven a képek kölcsönzésétől. Aztán kiderült, hogy a kiállítóteremként használt testőrpalotákba egyszerűen nem férnek be a nagy képek. Ez után a föld alatti rendezvényterembe akarták vinni a tárlatot, de itt meg műtárgyvédelmi, biztonsági kockázatok adódtak. Így került aztán a volt Honvéd Főparancsnokságba. Az épület L. Simon egyik legkedvesebb gyermeke, hiszen kormánybiztosként ő irányította a felújítását az előző Orbán-kormány alatt, és most is a Miniszterelnökséghez tartozik. A megújult épület első kiállítását, egy Zsolnay-tárlatot, szintén Gulyás rendezte.

Aczél ajándéka

A pécsi Csontváry Múzeum ötlete az egykori baranyai titkártól, Pécs országgyűlési képviselőjétől, Aczél Györgytől származik. Az 1973-ban megnyílt múzeumba azonban még a festmények akkori tulajdonosa, Gerlóczy Gedeon adta tartós letétbe a műveket. Amikor a Művelődési Minisztérium megvásárolta az életmű megmentőjétől a kollekciót, az szabálytalan módon a saját leltárába került, és csak a 90-es években a Nemzeti Galéria állományába. Sárkány József, a Csontváry Múzeum igazgatója szerint szomorú, hogy nem volt elég lobbierejük akkor, hogy a pécsi képek a birtokukba kerüljenek. A 2010-es Európa Kulturális Fővárosa cím is kihagyott lehetőség maradt, nem épült fel korszerű Csontváry Múzeum a jelenlegi, a célra csak megszorításokkal alkalmas, egyházi tulajdonban lévő épület helyett. A programsorozatot külföldi Csontváry-kiállításokra sem sikerült felhasználni, csak az isztambuli Pera Múzeumban nyílt meglehetősen visszhangtalan tárlat füzetnyi katalógussal kísérve. Ezt leszámítva csupán a múzeum 2011-es felújítása idején indultak utazó kiállításra a képek, méghozzá a messzi Szegedre és Szentesre, ahol összesen 30 ezer látogatót vonzottak. Pécsen született vagy megrendelt tudományos művekről, kötetekről, konferenciákról nem számolt be a múzeum. Időszaki kiállításnak nevezik viszont, hogy a Szerelmesek találkozása című festményt néhány hónapig kölcsönözték és kiállították. Négy éve teljesen felújították a múzeum belső terét és új világítást szereltek fel. 2013-ban ugyanakkor arról panaszkodnak jelentésükben, hogy a Csontváry Múzeum klímája működésképtelen, amelynek következtében télen a relatív páratartalom az előírt 40-60 százalék helyett 30 százalék alá csökkent, 16-17 fokos kiállítótermi hőmérséklet mellett. 2014-ben valamennyi grafikát UV-védelemmel rendelkező üveggel látták el, és idén azt a homlokzatot is felújították, amit most fognak megbontani.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.