Kiállítás

Kicsit elveszett

Nehéz Ipar

  • Kürti Emese
  • 2011. december 6.

Képzőművészet

A magyarországi mûvészettörténet az elsõ posztkommunista, kritikai, paradigmaváltó eseményként tartja számon a rendszerváltás évében megrendezett Kék Acél kiállítást. Ahogy telnek az évek, egyre nehezebb megindokolni, milyen érvekkel támasztható alá a kiállítás legendás volta, amelyrõl a nagyközönség úgyszólván semmit sem tud, a mûvészettörténészeknek pedig alig van hozzá néhány dokumentumuk. Hornyik Sándor, aki a kutatói tapasztalattal rendelkezõ kurátor alig létezõ típusát képviseli, ezt a mûvészettörténeti közhelyet vette elõ Dunaújvárosban, annak a kockázatnak a tudatában, hogy a mítoszok nem mindig viselik el, ha nagyítóval vizsgálják õket. Nehéz ipar, ahogy a cím mûfajra vonatkozó iróniája jelzi, ebbõl következõen van úgy, hogy a rekonstrukció inkább dekonstrukcióvá válik.

 

Műtárgy kurátorral


Műtárgy kurátorral

Fotó: Nagy Marczi

 

A Kék Acél kiállítást, amely az azóta lebontott, azonos nevû ózdi étteremrõl kapta a nevét, Török Tamás rendezte, két mûvésszel, Július Gyulával és Kicsiny Balázzsal közösen válogatva a mûveket. A Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóházában nyílt meg 1989 júliusában, majd folytatásként, változó összetételben rendezték meg a Kék Irónt a Duna Galériában, illetve a Kék-Vöröst Dunaújvárosban, az Uitz Teremben, ugyanott, ahol a három kiállítás mûveibõl most a rekonstrukciós változatot. A mûvek nagy része nem maradt fenn, és a válogatás szempontjai sem teljesen ismertek, de a visszaemlékezésekbõl és a kevés fényképrõl az derül ki, hogy mindenki kapott egy termet vagy teremrészt, ahol önálló mûcsoportot mutathatott be. Olyan generációs vállalkozásról lehetett szó, a csoportalakítás szándéka nélkül, ahol a baráti kapcsolódások erõsebbek a stiláris szempontoknál vagy a mûvészeti kohéziónál.

 

Figyelemre méltó, hogy néhány évvel késõbb, 1993-ban, amikor a Soros Alapítvány kezdeményezésére megrendezték a köztéri és társadalomkritikus mûvészetet tudatosan ösztönzõ (és nagyon jól dokumentált, ennélfogva máig súlypontnak minõsülõ) Polifónia kiállítást és konferenciát, már csak az egykori résztvevõk emlegették föl a Kék Acélt. Várnagy Tibor úgy fogalmazott, hogy "az akkori magyar politikai rendszer már egy felbomlófélben lévõ konglomerátum volt, ahol már régen nem arról volt szó, hogy a kormány vagy a köztudat hogyan ítéli meg, melyek a fontos és melyek a kevésbé fontos politikai vagy társadalmi problémák, hanem hogy maga a rendszer alkalmatlan arra, hogy kezelni tudja a majd minden területen egyre súlyosbodó válságot. Errõl szólt a Kék Acél." Várnagy definíciója azért telitalálat, mert egyértelmûvé teszi, hogy a kiállítás csak a dátum, 1989 történelmi mágiájában, a korszakforduló nem annyira mûvészeti, mint inkább politikai dimenziójában értelmezhetõ, és ebben a rövid ideig tartó, éber történelmi tudatban nyerte el az identitását, amelyet a mai napig megõrzött számára az emlékezet.

 

Más kérdés, hogy a korszakforduló éppúgy nem tekinthetõ radikálisnak, mint ahogy a kiállítás tárgyai (döntõ többségükben) sem azok: egy forradalom nélküli politikai-gazdasági átmenet mûfaji szempontból hagyományos mûvészeti objektumai láthatók Dunaújvárosban. Olyanok a mûvek, amilyen a rendszerváltás. Nincs ott semmi vállalhatatlan semelyik mûvész esetében sem, de pusztán a mûvekbõl kiindulva nehéz azonosulni a léptékváltás gondolatával. Amíg csak a kiállítás emléke és imaginárius mûvészettörténeti képe volt "ismert", addig a tartalom és a kritikai irányultság az esemény társadalmi vonatkozásait erõsítette. Most viszont csak a mûvek maradtak, amelyeket az eredeti kontextusuk nélkül, önmagukban kell értelmeznünk, mert nem lehet - sõt, talán nem is kell - az eredeti közegüket rekonstruálni. A kurátor megpróbálta, így monitorokon futnak az eredeti kiállítási enteriõrök fotói, újságokban megjelent kritikákat is elhelyeztek, de ez inkább csak átmeneti állapotot teremtett a vegytiszta, mûveken alapuló rekonstrukció és az elvégzett kutatás eredményein alapuló kiállítás között. A Hornyik számára is fontos kérdést, hogy miképpen tehetõ láthatóvá a múlt, nagyon nehéz ebben a keretben megválaszolni, és azt is nehéz átélni, hogy mi teremtette meg az akkori nagy közönségsikert.

 

Ebbõl a mostani kiállításból az látszik, hogy a Kék Acél a nyolcvanas évek teóriai vakságig elmenõ festészeti eufóriája (az új szenzibilitás) és a kilencvenes évek intermediális fordulata közötti vákuumban jött létre, kicsit elveszett módon. Vagy a belsõ kohézió hiányzott, amely a tagokat csoporttá tudta volna szervezni, vagy szétcsúszott az idõ és a történés egysége, az, ami az Iparterv-generáció esetében 1968-ban még megvolt. A szándékok azonban túlságosan szerteágazóak, és a belsõ távolságok is meglehetõsen nagyok ahhoz képest, hogy szinte minden mû a nyolcvanas években keletkezett. A kiállítás legizgalmasabb tárgya, a Hejettes Szomlyazók Gazdálkodj okosan installációja önmagában elviszi a kései Kádár-korszak valóságát, ráadásul a kiállítás zsúfoltságához képest önálló kiállításként is mûködik a pincetérben. Egészen más megközelítésmódot igényel viszont szellemi környezete miatt az Erdély Miklós Indigo-körében készült Sugár János-mû, vagy például Kungl György népi eredetre visszautaló, direkt politikai vonatkozású mázas kerámiacsoportja.

 

"Vajon mikor kezdõdött el a szocialista kultúra kritikája, vajon mikor vált egyértelmûvé, hogy a kommunizmus ígéretei, célkitûzései utópikusak, mûködésmódja pedig a megtestesült negatív utópia?" - kérdi Hornyik Sándor. Én azt válaszolnám, hogy a hatvanas években, míg volt avantgárd. Úgy 1975-ig. De az már egy másik kiállítás.


Kortárs Mûvészeti Intézet, Dunaújváros, nyitva december 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)