Kiállítás

Kukavonat

Ciprian Mureşan: Egzisztenciátokat szerződés szavatolja

Képzőművészet

Egy kiállításról szóló írás címének megválasztása nem pusztán technikai kérdés: ideális esetben valamiképpen utal a kiállítás egészére, továbbá elvárás, hogy rövid, érthető, figyelemfelkeltő és olvasóbarát legyen.

Ilyen szempontok persze a művészek esetében irrelevánsak az alkotói szabadságba szinte minden belefér. Kritikám címe azért utal a kiállítás egyetlen, bár legviccesebb és leglátványosabb, ráadásul a fő értelmezési tartományától a legmesszebb eső munkájára, mert maga a művész is hasonlóan választott: a címben felbukkanó Canetti-idézet csupán egy itt látható munkájához köthető. Bár azt sem zárom ki, hogy további, a címnek megfelelő kapcsolódások is beleláthatók a néha kissé már a nyugati műítészek, galeristák és vásárlók szájíze szerint alkotó posztkonceptualista művész kiállításába – hiszen szinte minden munkájának van politikai kiinduló­pontja/olvasata , de én nem mennék ilyen messzire. Már csak azért sem, mert a 2009-ben a Velencei Biennále román pavilonjában kiállító, Magyarországon sokszor (legutóbb 2012-ben, a Műcsarnok kolozsvári képzőművészetet bemutató tárlatán) szereplő művész most olyan műmátrixot mutat be, amelyben „az egyes munkák egymásra épülnek, egymást is értelmezik”. Ezért lehetetlen szétszálazni minden összefonódást.

A romániai rendszerváltást követő generá­cióhoz tartozó Mureşan egyik kedvenc eszköze a „történelmi, társadalmi és kulturális referenciák kisajátítása” és új kontextusba helyezése. Ez nagyon szép és jó, valamint meglehetősen kurátorbarát megfogalmazás, de mit ­jelent a gyakorlatban? Vegyük például az irodalom „bekebelezését”. A művész Elias Canetti Káprázat című regényének egyik részletét hasznosítja, azt a fejezetet (Mozgósítás), amelyben a Therese miatt kissé már megzakkanó Kien professzor szózatot intéz a könyvtárához, ismertetve társainak a hadiállapot elkerülhetetlen voltát. Ennek az egyszerre szomorú, humoros és abszurd szónoklatnak egyes mondatait fújja fel kerítésekre vagy lepattant épületek falára; a jelöletlen idézetek ily módon egyfajta önálló, de ugyanolyan abszurd éle­tet kezdenek élni. Más kérdés, hogy gőzünk sincs, miként reagál az ún. utca embere a feliratokra; ez nem derül ki a 154 fényképből sem. Akkor meg – a konceptualistának álcázott felhajtáson kívül – mi az értelme?

Ennél kicsit bonyolultabban közelíti meg Franz Kafka Amerika című művét. A Canetti művéhez hasonlóan 1935-ben megjelent könyv először mint tárgy jelenik meg: a kiállítás első termében számos példánya hever egy bevásárlókocsiban. Ez a (pop-art idézettől sem mentes) munka a kiállítás kurátora, Szipőcs Krisztina szerint „az elnyomó rendszerekkel szembeni harcképtelenség keltette szorongást” hivatott „ábrázolni”. Talán konzervatív vagyok, de a sokat és sok szempontból elemzett, befejezetlen regénynek mintha ennél több rétege volna – ráadásul a megfogalmazás kicsit hajaz a szocializmusban megszokott, ideológiai szempontoktól terhes ismertetőkre. Erre a műre reflektál a másik munka: egész pontosan az 1994-ben készült, az Amerika „történetét” kibontó cseh dokumentumfilm néhány, azon belül is a lakásbelsőt megmutató képkockájára. A hatszor húsz darab, voltaképpen majdnem megegyező (csak a fényviszonyok változását követő) rajz nem csupán olyan, mint „a rossz hanglemez, ami mindig ugyanazt játssza”, hanem átvezet a kiállítás legerősebb rendező elvéhez, a másolás/másolat kérdéséhez is.

Az egyik vonulat a művész 32 ezer rajzának plakátméretű másolatából épített, kiállítótérbe szánt, több mint két méter magas torony vagy oszlop – ez a már többször bemutatott munka most egy csinos kis terepasztallal egészül ki, azt demonstrálva, hogy mi történne, ha nyitott térbe kerülne. Hah, szétfújná a szél! Szívesen nézegetek maketteket apró ­autókkal és origamifákkal, de a nettó szépelgésen kívül nem látom be, hogy miért is kellett megépíteni.

A kopírozás (és az idézet) a mozgatója a középső teremnek is. Itt látható a hátulról megvilágított rajztábla, amelynek előoldalára az általa felkért művészbarátok Gordon Matta-Clark néhány munkáját másolták át (s amely a kihelyezett ceruzák miatt nyilván interaktív is – értsd úgy, hogy szabadon ráfirkálhatsz a műalkotásra). Ennek másik változata az a video, amelyben a szerzetesi csuhába bújt művésztársak másolják a nyugati modern művészet nagyjainak munkáit: utalva egyrészt a középkori kódexmásolási gyakorlatra, illetve az ortodox egyház ikonábrázolási elvárásaira.

A szerzeteses videóval kapcsolható össze az a vicces film, amelyben egy Mikulás-ruhát viselő „pap” kántálja egy világi teremben a keresztelésre írt egyházi szöveget (a keresztelőmedencét egy műanyag fürdetőkád helyette­síti). A kiállításon még három (egyenként is elég hosszú) film látható: köztük a kissé „túlcsinált” Tiltakozom magam ellen, illetve a Műcsarnokban már bemutatott, szintén bábjátékon alapuló Dog Luv.

Azonban minden látványos szépséget, gondolati bájt és ügyesen adagolt konceptet felülír a fő attrakció, a sínen „robogó”, öt színes kukából álló hulladékvonat. Talán mert szándéka ellenére is az, aminek a felnőttek is képesek gyerekként örülni. És ez egy kortárs művészeti kiállításon ritkán adatik meg.

Ludwig Múzeum, nyitva március 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.