Kiállítás

Majki Kamalduli Remeteség

Képzőművészet

A némasági fogadalmukról ismert kamalduli rend 1782-es feloszlatása után Esterházy-tulajdonba került birtoka sokáig romos állapotban volt, míg néhány éve felújítások sorozatának köszönhetően a kastély és a remeteházak újra látogathatók, sőt a rendhagyó szállást keresők még akár a remeték helyén is éjszakázhatnak.

A kamalduli rend története önmagában is elég izgalmas, és az óránkénti tárlatvezetések során ezt jól el is mondják nekünk. A szobányi cellák helyett kis utcás faluként elképzelendő kolostor elrendezése, vagyis a szerzetesenként egy kis ház plusz egy kis kert zárt magánya jól érzékelteti a rend életformájának sajátosságait. Mivel II. Rákóczi Ferencet francia kamalduliak fogadták be, az itt maradt főúri családok a neki kedves rend patronálásával és Majkra hívásával kívántak tiltakozni, és „alapítványi” finanszírozással megépíttettek egy-egy cellaházat. A központban álló templom sajnos már csak töredékében látható, a kastélyt azonban jól be lehet járni. A jellegzetes barokk freskókkal ellátott tereket szépen felújították, a kiállítótér nagy és információgazdag, még akkor is, ha kissé régimódi és kevéssé alapoz az interakcióra.

Az épületegyüttes II. József döntése után posztógyárként működött, majd Eszterházy Móric tartotta itt vadászatait (Majkkal a Harmonia Cælestis lapjain is találkozhatunk). A II. világháború, majd az államosítás után a hely romlásnak indult, kollégiumként, munkásszállóként működött; a 70–80-as évek bányászati tevékenysége pedig sok kárt okozott – mindezt fotóanyagon követhetjük végig. A kert, a rózsalugas és a látogatók igényeit szolgáló infrastruktúra még némi csinosításra szorul, de a majki tó felett elterülő épületegyüttes érdemes a figyelmünkre: a szerzetesi élet, a nemesi ellenállás és a 19–20. századi arisztokrata élet nyomainak izgalmas összefonódása.

Oroszlány-Majkpuszta

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.