Kiállítás

Majki Kamalduli Remeteség

Képzőművészet

A némasági fogadalmukról ismert kamalduli rend 1782-es feloszlatása után Esterházy-tulajdonba került birtoka sokáig romos állapotban volt, míg néhány éve felújítások sorozatának köszönhetően a kastély és a remeteházak újra látogathatók, sőt a rendhagyó szállást keresők még akár a remeték helyén is éjszakázhatnak.

A kamalduli rend története önmagában is elég izgalmas, és az óránkénti tárlatvezetések során ezt jól el is mondják nekünk. A szobányi cellák helyett kis utcás faluként elképzelendő kolostor elrendezése, vagyis a szerzetesenként egy kis ház plusz egy kis kert zárt magánya jól érzékelteti a rend életformájának sajátosságait. Mivel II. Rákóczi Ferencet francia kamalduliak fogadták be, az itt maradt főúri családok a neki kedves rend patronálásával és Majkra hívásával kívántak tiltakozni, és „alapítványi” finanszírozással megépíttettek egy-egy cellaházat. A központban álló templom sajnos már csak töredékében látható, a kastélyt azonban jól be lehet járni. A jellegzetes barokk freskókkal ellátott tereket szépen felújították, a kiállítótér nagy és információgazdag, még akkor is, ha kissé régimódi és kevéssé alapoz az interakcióra.

Az épületegyüttes II. József döntése után posztógyárként működött, majd Eszterházy Móric tartotta itt vadászatait (Majkkal a Harmonia Cælestis lapjain is találkozhatunk). A II. világháború, majd az államosítás után a hely romlásnak indult, kollégiumként, munkásszállóként működött; a 70–80-as évek bányászati tevékenysége pedig sok kárt okozott – mindezt fotóanyagon követhetjük végig. A kert, a rózsalugas és a látogatók igényeit szolgáló infrastruktúra még némi csinosításra szorul, de a majki tó felett elterülő épületegyüttes érdemes a figyelmünkre: a szerzetesi élet, a nemesi ellenállás és a 19–20. századi arisztokrata élet nyomainak izgalmas összefonódása.

Oroszlány-Majkpuszta

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.