Kiállítás

Megnyúzott portrék

Kis Róka Csaba: Weltschmerz

Képzőművészet

Várható volt, hogy az új idők szele meglegyinti a korábban progresszív nemzetközi és magyar művészeknek csoportos és tematikus tárlatokat prezentáló Trafó Galériát is.

Ennek egyik jele, hogy a variábilis (és üdítően le­pattant) kiállítótér kicsit steril („szépművészetis”) lett, a másik, hogy a kiállítást nem jegyzi kurátor. Meglehet, hogy egy profilváltás tanúi lehetünk: a galéria „másfél évtizedes története során első alkalommal […] egy magyar festőművész önálló kiállításával lép ki a műfaji komfortzónájából”. A művész kiválasztására viszont nem lehet panaszunk: Kis Róka Csaba egyedi stílusú és nyelvezetű munkái továbbra is ütősek – ezt bizonyítja a majd húsz kiállított festmény is.

Pedig nem igazán azt kapjuk, amire számítottunk; a művész ugyanis két évvel ezelőtt komoly változtatásokat vitt végbe, mondhatni, letisztította és redukálta a formakincsét. Így nem találkozhatunk kannibalizmussal és kopasz bácsikkal, horrorral és pornográfiával, homoszexuális és szado-mazo jelenetekkel, megszűntek a sokalakos kompozíciók, eltűntek a narratív struktúrák (történetek) és a közvetlen politikai utalások (áthallások) – hacsak nem annak tekintjük (s miért ne tennénk?) A nemzet szellemének lakhelye című munkán virító segglyukat.

A kiállítás közvetlen előzménye a 2013-as Kihalni tudni kell című ciklus. Itt ugyan még felbukkannak a Kis Róka-féle „nemzeti festészet” bajszos férfijai – de inkább egyedül, félalakos portréként. Most viszont (három, kisebb méretű és az absztrakció felé hajó kép kivételével) huszárcsákós katonák (férfiak) helyett nem idealizált és nem is egyénített, gyerek- vagy tinédzserszerű, gyakran androgün vagy épp nem nélküli alakok a főszereplők. A portré felé hajló műveken azonban újra és újra feltűnik a korábban is szívesen alkalmazott fallosz és koponya motívuma, illetve nagyobb szerepet kap a velencei kolorizmus, a „sötét romantika” és Mednyánszky hatása (de nem zárnám ki Turnert sem a sorból, nem beszélve azon művekről, melyeken egyszerre szerepel az egészen vad lila, a mélyzöld és a rikító narancssárga).

Hasonlóan tovább alkalmazott elem a csonkítás/csonkolás is. Aki már lapozgatta a szentek éle­tét, vagy tanulmányozta a poklot testközelbe hozó festmények részleteit, annak nem lehet meglepő, hogy az ember milyen kreatív módon képes kínozni társait: kezdve a (gyakran fejjel lefelé történő) keresztre feszítésen, a vadállatok elé vetésen át olyan, gyakran kombináltan alkalmazott eljárásokig, mint a megvesszőzés, az akasztás, a halálra kövezés, a lefejezés, a kerékbetörés, a kádba fojtás, a karóba húzás, a lenyilazás, a máglyára vetés, a forró olajban főzés, a rostélyon sütögetés, nem beszélve a fog kiveréséről, a nyelv kitépéséről, a szem kitolásáról, a kezek és lábak levágásáról, a belek kipakolásáról vagy a testrészek kampókkal végzett tépkedéséről. A munkákat leginkább a mártírhalált halt Szent Bertalan előtti „tisztelgésként” foghatjuk fel; az ő attribútuma ugyanis a kiállítás egyik vezérmotívuma, a lenyúzott bőr.

Bármennyire is szövet- vagy bőrtokokat, „húspalástokat”, szétmálló vagy széttörő testfragmentumokat, kevésbé vagy nagyon is megnyúzott alakokat látunk, a kín finomodni látszik. Mintha a figurák belülről véreznének, egyfajta kortalan világfájdalomba süppedve. Maga a kiállítás címe is erre a spleenes világfájdalomra utal. A tárlathoz írt szöveg szerint ez az a pszichológiai folyamat, „mely során az egyén felismeri az általa elképzelt ideális világ és a valóság között húzódó feloldhatatlan törésvonalakat”. Meglehet, de a munkákat elnézve mintha nem is a sötét sarkokból előbújó rettenet ejtené fogságba a szereplőket, hanem a lélek megroggyanása. Testhüvelyeket látunk, melyek a különféle külső behatások miatt (pél­dául koponyalékelés) elvesztették vagy feladták az identitásukat. Erre utalnak a konkrétabb, háborús (Hadi égbolt) vagy az aktuálpolitikai olvasatot is megengedő, de a kép „témájához” csak áttételesen kapcsolódó címek (Kényszermunka, Gyalázatos rendszer, Keleti mennyország). A képeken rendre-sorra feltűnő hímtagok pedig mintha azt az általános életérzést demonstrálnák, amelyet népiesen vagy vulgárisan szólva „a fasz kivan” fordulattal jelzünk: helyettesíthetnek karokat, formázhatnak lekókadó orrot (Düh) vagy horogkeresztes tetoválást (Elit), de lóghatnak petyhüdten is – mint a kinyomott szemű, hát nélküli, mellkasán is súlyos sebeket viselő, gyermek Napóleonra vagy ministráns fiúra hajazó portrén (Beszédképtelenség). Bár a kiállítást áthatja a melankólia és a mélabú, Kis Róka azért néha humort is csempész a művekbe – kedvencem az a szójátékon (többjelentésű szón) alapuló munka (Puska), melyen egy kisfiú nyitott tenyeréből egy méretes hímvessző kandikál ki.

A kiállítás visszatérő eleme továbbá a hol csákóként (vagy sapkaként) viselt, hol egyenesen a testtel egybenőtt, el- vagy szétfolyó, amorf koponya. A végesség és az elmúlás (azaz a memento mori) erős hangsúlyozása még egy réteggel gazdagítja a munkákat. Nem feltétlenül arra az egyszerű és kézenfekvő értelmezésre gondolok, hogy magunkban (magunkon) hordozzuk a halálunkat, vagy arra, hogy e tudás a beletörődést, a tehetetlen dühöt vagy a rettegést erősíti-e fel. Talán inkább az az érdekes, hogy ez a felülírt műfaji kavalkád, amely a tér nélküli tájképet, a felbomlasztott portrét és az átírt csendéletet mesterien ötvözi, mennyire szomorú hatást kelt. Hogy néha mennyire fájhat, ha szembesülünk azzal, hogy csupán magányos és megnyúzott porszemek vagyunk.

Trafó Galéria, nyitva február 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.