NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Kiállítás

Szocialista hungarikum

Kis magyar kockológia. A modernitás hajlékai a Kádár-korszakban

Képzőművészet

Színes, magyar kocka, de semmi köze Rubik Ernőhöz. A vidék vizuális jelképe, a háború utáni modern építészet legkommerszebb terméke. A szépnek jóindulattal sem nevezhető kockaház azonban művészek sokaságát ihlette meg, amiben egyformán van szerepe a bugyuta egyszerűségnek és a gazdag asszociációs lehetőségeknek.

Szó sincs szikár, tudományos megközelítésről, a Ludwig Múzeumban rendezett kiállítást végigjárva mégis fontos tanulságokkal távozhat az is, akit a jelenség komplex vonatkozásai izgatnak, elsősorban az, hogy miért ez a forma hódította meg a magyar vidéket, és hozott létre – ma már némi nosztalgiával szemlélt – egységes építészeti közeget. 

Vitán felül csúnya

A jelenség összetett, talán a napra kitett kovászos uborkához hasonlítható, amely olyan szimpla elemek hozzáadásával készül, mint a kenyér, a só és a víz, de némi kaporral fűszerezve csoda lesz belőle. A kockaházak esetében a Tüzép-telepek egységesen redukált választéka, a tégla, a cement, a malter, a pala és a hármas osztású ablak egyszerűsége igazodott az anyagi lehetőségekhez és a bölcs belátáshoz. Így született meg a saját hajlék leggazdaságosabb, ráadásul önerővel kivitelezhető típusa, amely egyszerűségénél fogva a legfantáziátlanabb formát eredményezte: négy fal, amelyre sátorként borul a tető, és szobánként egy-egy ablak is belefér. Az alaprajzi képlet imponálóan logikus és sallangmentes: a négyzetes alapterület a középen futó tartófal mentén további négy alegységre oszlik: két szoba néz az utca felé, nagyjából a szobák hosszának a közepén vágott ablakokkal, a harmadik negyed a konyha, a negyedik a kiszolgáló helyiségeké. A szobák egymástól független megközelítését a középső folyosó biztosítja. A méreteket a födémgerendák hossza szabta szűkre, a tető hajlásszögét a fagerendák hossza. Így épült be – kalákában – a magyar vidék, több évre, akár évtizedre programot adva a szűkebb-tágabb rokonságnak. Mindehhez a „fűszer” az össznépi díszítő kedv volt, amelyet a filozófiai mélységeket sem nélkülöző minimalizmus és a hétköznapok szürkesége sem tudott kordában tartani.

Nem véletlen, hogy a tárlat Ka­tharina Roters 2014-ben megjelent Magyar kocka című albumának képeivel indul, amelyeken az egyenhomlokzatok változatos, többnyire geometriai ihletésű díszítésének „orgiája” ad bizonyságot arról, hogy a népművészet élő maradt a 20. század második felében is.

A kockaház az építészek szemében születésének pillanatától fogva pária volt. A szakma lenézte, negligálta; az építészek még arra sem vették a fáradságot, hogy bírálják, vagy javítani próbáljanak rajta. A négy fal és a ráboruló sátortető triviális elegye annyira nélkülöz mindenfajta építészeti vonatkozást, hogy kívül esett az építészeti diskurzus univerzumán. Csúnya volt rajta minden, ami az építészetben kedves és fontos: az arányai, az anyagai, a részletei, például az ablakok osztása. A szakma ilyen egyértelmű konszenzussal a Nemzeti Színház megépüléséig (2002) nem utasított el építészeti produktumot, de míg a színház esetében az építésztársadalom hangosan szörnyülködött, addig a kockaházakra még csak nem is pazarolta a felháborodását. Ehhez képest tényleg szürreális, hogy teleépült vele az ország. És még csak nem is parancsra, ahogy abban az időben annyi minden, sőt, nem is típustervek alapján, hiszen a típusterveket építészek készítették, egészen más szempontok szerint. A kockaház igazi, korát megelőző bottom-up projekt egy olyan korban, ahol a világon minden egyéb felülről indult.

 
 
Fotó: Végel Dániel/Ludwig Múzeum 

Jellemző, hogy először nem is az építészeket, hanem a szociológusokat, kultúrantropológusokat kezdte érdekelni a kockaház jelensége, ők a népi kultúra kései mutációjának tekintik. A Kádár-kocka elnevezést egyes kutatók kritizálják, mivel nem központi intézkedés nyomán épültek, mégis találó, mert olyan hungarikumról van szó, amely a Kádár-korszakot fejezi ki téglából és betonból; egy jól körülírható társadalmi változás leképződése. Az egyformasága is ennek köszönhető, hiszen országszerte ugyanaz a folyamat zajlott: a vidéki életforma átalakult, a parasztság beleolvadt a munkásosztályba. A vidéken élők a környékbeli ipari üzemekben dolgoztak, a saját telken csak a háztáji gazdálkodás zajlott, a gyerekek iskolába jártak. A társadalmi ranglétrán emelkedve óhatatlanul divatjamúlttá, a szegénység jelképévé vált a hagyományos, tornácos, nyeregtetős, sokszor vályogból épült parasztház, amely ráadásul nem is tudta már kiszolgálni az új igényeket. Nem kellett a tornác, a budi a kert végéből beköltözött az újonnan épített fürdőszobába, a ház és az udvar, a kint és a bent kapcsolata a kockaháznál elveszett. Ez a zártság szimbolikusan is kifejezte a szakítást a paraszti munkával, bár a későbbi hozzáépítések terasszal, üvegezett verandával e hiányt igyekeztek pótolni. Sokszor megmaradt a nyári konyha is, ahol a „piszkos” munkát végezték.

Ez az arc üres

Egyes építészettörténészek analógiák után kutatva a városi villa csökevényes, kilúgozott utánérzésének vélik a falusi kockaházat, de nincs stiláris bizonyíték arra, hogy valóban ez lett volna a minta. Meggyőzőbbnek tűnik, hogy a racionalitás vezette az alkotók kezét, ennél egyszerűbb térstruktúrát valóban nehéz elképzelni. A kockaházzal pszichológiai szempontból éppen az a baj, hogy valójában nincs tere. Cellákra oszlik, amelyek egymással nem kommunikálnak, a centrumában pedig nincs semmi, csak egy tartófal. A kiállításon az első teremben egy kockaház életnagyságú, bejárható modelljét találjuk, azonban az átlátszó favázas szerkezet a tér determinált zártságát nem adja vissza. De nincs is erre szükség, hisz nincs olyan honfitársunk, aki ne járt volna Kádár-kockában.

A városból érkező vendég is pontosan megérezte, hogy ez egészen más, mint a budapesti bérházban a nagypolgári lakás maradéka. A rokonok, ismerősök házából hiányzott minden nagyvonalúság és egyediség, ráadásul a vécét néha az éléskamrán át lehetett megközelíteni. Sok városi ember erős élménye ezeknek a házaknak a nehezen megfogalmazható tárgyszerűsége.

Esztétikai szempontból a kockaházaknak leginkább az utcai homlokzata zavaró, a ház arca. Ez az arc annak ellenére üres, hogy előképe, a hagyományos kétablakos parasztház nagyon is barátságos arccal fordul a külvilág felé. A különbség alapvetően az arányokon múlik. Az akkoriban kapható, három részre osztott ablakoknak rosszak voltak az ará­nyai, és ezen az sem segített, amikor később egyes helyeken az ablakokat kétosztatúra cserélték – a ház továbbra is üres szemekkel bámult a világra. Az ablak méretét ugyancsak a használat és a gyártás, vagyis alapvetően a ráció szabta meg. Mint minden egyebet a kockaházon; az építők lényegében össze­legózták az otthonukat a készen kapható elemekből, amelyeket szintén a gazdasági racionalitás szempontjai mentén gyártott számukra a népgazdaság. A vágyott egyediséget az utcai homlokzat kreatív díszítésével oldották meg a tulajdonosok, bár ötven év kellett ahhoz, hogy ebben az olykor esetlen népművészetben rejlő esztétikumot a művészet felfedezze.

A Kádár-kocka mint sajátos népi építészeti alkotás ékesszólóan mutatja fel, hogy az építészet mindig a kor társadalmának tükre, egy építész találó hasonlatával élve, „a házak a társadalom fosszíliái”. A korlátozott eszközkészlet és az ezzel dacoló egyéni díszítő kedv valójában az egyediség hangsúlyozásának belső kényszere, a gazdasági racionalitásra reagáló belenyugvás és a földszagú paraszti létből kitörni vágyó kispolgári jobb lét iránti vágy közti kompromisszum. A tízszer tízméteres kockákban a saját tulajdon nyújtotta biztonságérzet öltött testet. A gyermekien egyszerű építmény sutasága egyúttal minden szónál ékesebben igazolja a modernizmus alapvetését, miszerint az építészet művészi hatása a tömegek arányos komponálásán és a minőségi anyaghasználaton múlik, és a legkevésbé a díszítményeken.

A képzőművészeket a szimbolikus áthallások mellett talán éppen az objektum ikonikus, jelentés nélküli egyszerűsége vonzza. A házak építésének idején elsősorban a kritikai mozgalmak reagáltak élénken a jelenségre: a kiállításon Rajk László feje tetejére állított kockaháza és annak jelenkori manifesztációja az egyenvélemény elleni tiltakozás. De a forma mellett az utókort a falak között zajló élet is izgatja, ami bámulatos egységet mutat az épített világgal. Birkás Ákos képein a kiragadott vizuális mozaikdarabok, a subaszőnyeg, a tapéta és Van Gogh napraforgóinak montázsa ugyanarról beszél, mint Katharina Roters homlokzatgyűjteménye.

Színes világ

Feltűnő, hogy a különböző művészgenerációk eltérő műfajú kockaház-reprezentációi egytől egyig harsogóan színesek, legyen szó Legóból épített modellekről, realisztikus utcaképekről, neonszínben világító ufóutópiákról vagy videójátékok meseszerű díszleteiről. A sematikus forma kifestőként működik, vonzza és áhítja a tarka (ál)ruhát – annak idején valószínűleg erre éreztek rá a lakók is, amikor extrém, többnyire geometrikus mintákkal kísérleteztek. Érdekes kivétel a falusi valóság megértő és hiteles kommentátorának, Bukta Imrének az alkotása, amely a korábbi festményeitől eltérően olcsó anyagból készült fekete vonalakra redukálja, átlátszó modellként lebegteti a jól ismert házformát saját árnyékainak valószínűtlen terében. A Ludwig Múzeumban a szocialista idők korántsem tűnnek szürkének, ráadásul a szimpla nosztalgián vagy szörnyülködésen bőven túlmutat a tárlat élénk vizualitása, ami a gazdag kísérő programokkal kiegészülve utat nyit a mélyebb megértés felé is.

Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, megtekinthető 2024. augusztus 18-ig. Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

 

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.