Kiállítás

Transzabsztrakt

Bak Imre kiállítása

  • Hajdu István
  • 2015. március 19.

Képzőművészet

Az elmúlt évtizedekben a világ számos elkötelezett etikus esztétája – az amerikai Arthur C. Dantótól az osztrák Peter Weibelig – húzta rá a vizes lepedőt az absztrakt festészetre, hol szarkasztikus, hol csak ironikus részvéttel, mondván: a hatvanas évektől az pusztán csak metanyelv, amely másra nem, csak magára a történelmi absztrakt festészetre vonatkozik.

Vagyis az absztrakt festészet az objektív és szubjektív realitás absztrahálása helyébe eme festészeti törekvés történeti stílusainak elemzését és újraértelmezését tette. Elegánsan fogalmazva, egy metanyelv az újabb ki- és átkódolással a kortárs absztrakt festészetet a történeti jelek tárggyá, szignóvá, idiómává változtatásával lefokozta, s ettől – mint Weibel mondja – a forma- és alakproblémák kódproblémákká váltak. Ez a kódelv hatja át az új absztrakt festészetet. Mindez persze bűntudat nélkül vonatkoztatható a kortárs képzőművészet egészére is, nem csak az absztrakt festészetre, sőt…

Bak Imre tökéletesen tisztában van a folyamat lényegével, s évi rendes beszámolója – hosszú ideje szinte minden évben rendez egy kiállítást aktuális munkáiból – pontosan jelzi: részint egyetért a borús konzekvenciákkal, részint nem, s bizonyítani is akarja, hogy van új a nap alatt. Nem is tehetne mást.

Bak festményein a kétezres évek második felétől a képtér egyre tisztábbá vált, s a klasszikus-klasszicista szimmetrikus szerkesztési mód, ha nem is egy valóban új korszak indulását, de mindenesetre a pálya lényegi módosulását jelezte. Egyrészt a régi, saját és „kapott” motívumok átértékelése révén – mondjuk úgy: átstilizálásával, másrészt a szigorú, centrális komponálással, mely jócskán felerősítette a térillúzió hatását. S igaz ez fordítva is: a forszírozott-hangsúlyozott középpont, a valódi vagy sejthető szimmetriatengely is jelentéstelivé lett az illuzionisztikus perspektíva révén. Legújabb munkáin a térillúzió szerepe, a szín értéke és funkciója tovább nőtt, s a képein megfogalmazódó absztrakt allegóriák ­sajátos, „minimalista” iróniája élénkebbé lett. Bak Imre fontos forrásai, Malevics és Li­szickij, Depero és Herbin paralelogrammái, háromszögei és hasábjai térbe lapozódva és teret képezve egyfelől a művész szerényen expanzív posztmodernizmusának (kódírás és ­
-fejtés) kulisszáit adják, másrészt – s éppen ezért roppant erősek új képei – bonyolult, prizmaszerű tereket képeznek, melyek megszerkesztésével Bak, azt hiszem, példátlan életművet teremtett a kortárs festészet közelmúltjában és jelenében.

Az erőteljes, korábban „tévedhetetlen”, új vásznain azonban egyre enigmatikusabb, bonyolultabb és csapdaként kitáruló-bezáruló tér megfogalmazása vagy annak a téri középnek a megragadása, amiről Bak Imre mindig is szívesen beszélt, sokszor szürrealisztikusabb, drámaibb, korábban olykor picassói, máskor és most Giorgio de Chiricó-i vagy Max Ernst-i víziót sugall. Persze nincs annyi realizmustartalmuk, mint a néhány évvel korábban bemutatott önarcképsorozat darabjainak volt, de mindenesetre a kompozíció és a színhasználat – főként az olasz futuristára, Fortunato Deperóra jellemző harsány kontrasztok – vidáman villódzó „színpadképet” konstruálnak. Vagyis a tér és a sík viszonyának drámaiságával, a színek intenzitásával megidézik a kontsruktivizmust (a nyelv, a kód szintjén és segítségével), egyszersmind teremtenek egy, a művészettörténeti időn kívüli, bár attól természetesen nem független saját dimen­ziót, mely valószínűleg maga is történeti idővé, dimenzióvá válik.

Talán nem a legmegfelelőbb kifejezés, de Bak Imrének a nyolcvanas évek második felében kiérlelt absztrakt allegorizmusa az elmúlt években egy különös és szemérmes hedonizmussal gazdagodott. Stílusa korábban egyfajta kettősségre épült fel és kapott tartalmat: Bak a megtalálás és megcsinálás eufóriáját a művészet mint teremtés, a művészet mint mítosz, a mítosz mint forma gondolati sémájára tette rá, vagy mondjuk másként, a posztmodernbe oltott posztkonceptualizmust díszítette fel a felszabadultság vágyával. Ehhez járult aztán a stabil-instabil kettősségének lebegtetett megfogalmazása. Vagyis, ha úgy tetszik, hatalmas vásznainak motívumai, a plasztikusnak tetsző formák szó szerint a színek terében lebegve – nem „kipörögnek a napvilágra”, mint valaha, a nyolcvanas évek furcsa kis dekoratív elemei a nagy formák környékén, hanem – szinte méltósággal fordultak át a sűrű térbe, vagy talán magába az időbe. Ez folytatódik most egy alig is megfogalmazható lustprinzip érvényében.

Nem állhatom meg, még ha modortalanságnak látszik is, hogy ne idézzem a fiatal Thomas Mannt, aki Theodor Fontane levelezésének kiadását 1910-ben így üdvözölte: „Nem tűnik-e fel úgy, mintha (...) meg kellett volna öregednie, hogy egészen önmagára leljen? Mint ahogy vannak született fiatalok, akik korán kialakulnak, nem érlelődnek, s még kevésbé öregszenek, de nem is élik túl önmagukat – nyilvánvalóan vannak más természetűek is, akikhez egyedül az öregkor illik.”

Fészek Galéria, Bp. VII., Kertész u. 36., nyitva február 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.