Kiállítás

Transzabsztrakt

Bak Imre kiállítása

  • Hajdu István
  • 2015. március 19.

Képzőművészet

Az elmúlt évtizedekben a világ számos elkötelezett etikus esztétája – az amerikai Arthur C. Dantótól az osztrák Peter Weibelig – húzta rá a vizes lepedőt az absztrakt festészetre, hol szarkasztikus, hol csak ironikus részvéttel, mondván: a hatvanas évektől az pusztán csak metanyelv, amely másra nem, csak magára a történelmi absztrakt festészetre vonatkozik.

Vagyis az absztrakt festészet az objektív és szubjektív realitás absztrahálása helyébe eme festészeti törekvés történeti stílusainak elemzését és újraértelmezését tette. Elegánsan fogalmazva, egy metanyelv az újabb ki- és átkódolással a kortárs absztrakt festészetet a történeti jelek tárggyá, szignóvá, idiómává változtatásával lefokozta, s ettől – mint Weibel mondja – a forma- és alakproblémák kódproblémákká váltak. Ez a kódelv hatja át az új absztrakt festészetet. Mindez persze bűntudat nélkül vonatkoztatható a kortárs képzőművészet egészére is, nem csak az absztrakt festészetre, sőt…

Bak Imre tökéletesen tisztában van a folyamat lényegével, s évi rendes beszámolója – hosszú ideje szinte minden évben rendez egy kiállítást aktuális munkáiból – pontosan jelzi: részint egyetért a borús konzekvenciákkal, részint nem, s bizonyítani is akarja, hogy van új a nap alatt. Nem is tehetne mást.

Bak festményein a kétezres évek második felétől a képtér egyre tisztábbá vált, s a klasszikus-klasszicista szimmetrikus szerkesztési mód, ha nem is egy valóban új korszak indulását, de mindenesetre a pálya lényegi módosulását jelezte. Egyrészt a régi, saját és „kapott” motívumok átértékelése révén – mondjuk úgy: átstilizálásával, másrészt a szigorú, centrális komponálással, mely jócskán felerősítette a térillúzió hatását. S igaz ez fordítva is: a forszírozott-hangsúlyozott középpont, a valódi vagy sejthető szimmetriatengely is jelentéstelivé lett az illuzionisztikus perspektíva révén. Legújabb munkáin a térillúzió szerepe, a szín értéke és funkciója tovább nőtt, s a képein megfogalmazódó absztrakt allegóriák ­sajátos, „minimalista” iróniája élénkebbé lett. Bak Imre fontos forrásai, Malevics és Li­szickij, Depero és Herbin paralelogrammái, háromszögei és hasábjai térbe lapozódva és teret képezve egyfelől a művész szerényen expanzív posztmodernizmusának (kódírás és ­
-fejtés) kulisszáit adják, másrészt – s éppen ezért roppant erősek új képei – bonyolult, prizmaszerű tereket képeznek, melyek megszerkesztésével Bak, azt hiszem, példátlan életművet teremtett a kortárs festészet közelmúltjában és jelenében.

Az erőteljes, korábban „tévedhetetlen”, új vásznain azonban egyre enigmatikusabb, bonyolultabb és csapdaként kitáruló-bezáruló tér megfogalmazása vagy annak a téri középnek a megragadása, amiről Bak Imre mindig is szívesen beszélt, sokszor szürrealisztikusabb, drámaibb, korábban olykor picassói, máskor és most Giorgio de Chiricó-i vagy Max Ernst-i víziót sugall. Persze nincs annyi realizmustartalmuk, mint a néhány évvel korábban bemutatott önarcképsorozat darabjainak volt, de mindenesetre a kompozíció és a színhasználat – főként az olasz futuristára, Fortunato Deperóra jellemző harsány kontrasztok – vidáman villódzó „színpadképet” konstruálnak. Vagyis a tér és a sík viszonyának drámaiságával, a színek intenzitásával megidézik a kontsruktivizmust (a nyelv, a kód szintjén és segítségével), egyszersmind teremtenek egy, a művészettörténeti időn kívüli, bár attól természetesen nem független saját dimen­ziót, mely valószínűleg maga is történeti idővé, dimenzióvá válik.

Talán nem a legmegfelelőbb kifejezés, de Bak Imrének a nyolcvanas évek második felében kiérlelt absztrakt allegorizmusa az elmúlt években egy különös és szemérmes hedonizmussal gazdagodott. Stílusa korábban egyfajta kettősségre épült fel és kapott tartalmat: Bak a megtalálás és megcsinálás eufóriáját a művészet mint teremtés, a művészet mint mítosz, a mítosz mint forma gondolati sémájára tette rá, vagy mondjuk másként, a posztmodernbe oltott posztkonceptualizmust díszítette fel a felszabadultság vágyával. Ehhez járult aztán a stabil-instabil kettősségének lebegtetett megfogalmazása. Vagyis, ha úgy tetszik, hatalmas vásznainak motívumai, a plasztikusnak tetsző formák szó szerint a színek terében lebegve – nem „kipörögnek a napvilágra”, mint valaha, a nyolcvanas évek furcsa kis dekoratív elemei a nagy formák környékén, hanem – szinte méltósággal fordultak át a sűrű térbe, vagy talán magába az időbe. Ez folytatódik most egy alig is megfogalmazható lustprinzip érvényében.

Nem állhatom meg, még ha modortalanságnak látszik is, hogy ne idézzem a fiatal Thomas Mannt, aki Theodor Fontane levelezésének kiadását 1910-ben így üdvözölte: „Nem tűnik-e fel úgy, mintha (...) meg kellett volna öregednie, hogy egészen önmagára leljen? Mint ahogy vannak született fiatalok, akik korán kialakulnak, nem érlelődnek, s még kevésbé öregszenek, de nem is élik túl önmagukat – nyilvánvalóan vannak más természetűek is, akikhez egyedül az öregkor illik.”

Fészek Galéria, Bp. VII., Kertész u. 36., nyitva február 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."