Kiállítás

Transzabsztrakt

Bak Imre kiállítása

  • Hajdu István
  • 2015. március 19.

Képzőművészet

Az elmúlt évtizedekben a világ számos elkötelezett etikus esztétája – az amerikai Arthur C. Dantótól az osztrák Peter Weibelig – húzta rá a vizes lepedőt az absztrakt festészetre, hol szarkasztikus, hol csak ironikus részvéttel, mondván: a hatvanas évektől az pusztán csak metanyelv, amely másra nem, csak magára a történelmi absztrakt festészetre vonatkozik.

Vagyis az absztrakt festészet az objektív és szubjektív realitás absztrahálása helyébe eme festészeti törekvés történeti stílusainak elemzését és újraértelmezését tette. Elegánsan fogalmazva, egy metanyelv az újabb ki- és átkódolással a kortárs absztrakt festészetet a történeti jelek tárggyá, szignóvá, idiómává változtatásával lefokozta, s ettől – mint Weibel mondja – a forma- és alakproblémák kódproblémákká váltak. Ez a kódelv hatja át az új absztrakt festészetet. Mindez persze bűntudat nélkül vonatkoztatható a kortárs képzőművészet egészére is, nem csak az absztrakt festészetre, sőt…

Bak Imre tökéletesen tisztában van a folyamat lényegével, s évi rendes beszámolója – hosszú ideje szinte minden évben rendez egy kiállítást aktuális munkáiból – pontosan jelzi: részint egyetért a borús konzekvenciákkal, részint nem, s bizonyítani is akarja, hogy van új a nap alatt. Nem is tehetne mást.

Bak festményein a kétezres évek második felétől a képtér egyre tisztábbá vált, s a klasszikus-klasszicista szimmetrikus szerkesztési mód, ha nem is egy valóban új korszak indulását, de mindenesetre a pálya lényegi módosulását jelezte. Egyrészt a régi, saját és „kapott” motívumok átértékelése révén – mondjuk úgy: átstilizálásával, másrészt a szigorú, centrális komponálással, mely jócskán felerősítette a térillúzió hatását. S igaz ez fordítva is: a forszírozott-hangsúlyozott középpont, a valódi vagy sejthető szimmetriatengely is jelentéstelivé lett az illuzionisztikus perspektíva révén. Legújabb munkáin a térillúzió szerepe, a szín értéke és funkciója tovább nőtt, s a képein megfogalmazódó absztrakt allegóriák ­sajátos, „minimalista” iróniája élénkebbé lett. Bak Imre fontos forrásai, Malevics és Li­szickij, Depero és Herbin paralelogrammái, háromszögei és hasábjai térbe lapozódva és teret képezve egyfelől a művész szerényen expanzív posztmodernizmusának (kódírás és ­
-fejtés) kulisszáit adják, másrészt – s éppen ezért roppant erősek új képei – bonyolult, prizmaszerű tereket képeznek, melyek megszerkesztésével Bak, azt hiszem, példátlan életművet teremtett a kortárs festészet közelmúltjában és jelenében.

Az erőteljes, korábban „tévedhetetlen”, új vásznain azonban egyre enigmatikusabb, bonyolultabb és csapdaként kitáruló-bezáruló tér megfogalmazása vagy annak a téri középnek a megragadása, amiről Bak Imre mindig is szívesen beszélt, sokszor szürrealisztikusabb, drámaibb, korábban olykor picassói, máskor és most Giorgio de Chiricó-i vagy Max Ernst-i víziót sugall. Persze nincs annyi realizmustartalmuk, mint a néhány évvel korábban bemutatott önarcképsorozat darabjainak volt, de mindenesetre a kompozíció és a színhasználat – főként az olasz futuristára, Fortunato Deperóra jellemző harsány kontrasztok – vidáman villódzó „színpadképet” konstruálnak. Vagyis a tér és a sík viszonyának drámaiságával, a színek intenzitásával megidézik a kontsruktivizmust (a nyelv, a kód szintjén és segítségével), egyszersmind teremtenek egy, a művészettörténeti időn kívüli, bár attól természetesen nem független saját dimen­ziót, mely valószínűleg maga is történeti idővé, dimenzióvá válik.

Talán nem a legmegfelelőbb kifejezés, de Bak Imrének a nyolcvanas évek második felében kiérlelt absztrakt allegorizmusa az elmúlt években egy különös és szemérmes hedonizmussal gazdagodott. Stílusa korábban egyfajta kettősségre épült fel és kapott tartalmat: Bak a megtalálás és megcsinálás eufóriáját a művészet mint teremtés, a művészet mint mítosz, a mítosz mint forma gondolati sémájára tette rá, vagy mondjuk másként, a posztmodernbe oltott posztkonceptualizmust díszítette fel a felszabadultság vágyával. Ehhez járult aztán a stabil-instabil kettősségének lebegtetett megfogalmazása. Vagyis, ha úgy tetszik, hatalmas vásznainak motívumai, a plasztikusnak tetsző formák szó szerint a színek terében lebegve – nem „kipörögnek a napvilágra”, mint valaha, a nyolcvanas évek furcsa kis dekoratív elemei a nagy formák környékén, hanem – szinte méltósággal fordultak át a sűrű térbe, vagy talán magába az időbe. Ez folytatódik most egy alig is megfogalmazható lustprinzip érvényében.

Nem állhatom meg, még ha modortalanságnak látszik is, hogy ne idézzem a fiatal Thomas Mannt, aki Theodor Fontane levelezésének kiadását 1910-ben így üdvözölte: „Nem tűnik-e fel úgy, mintha (...) meg kellett volna öregednie, hogy egészen önmagára leljen? Mint ahogy vannak született fiatalok, akik korán kialakulnak, nem érlelődnek, s még kevésbé öregszenek, de nem is élik túl önmagukat – nyilvánvalóan vannak más természetűek is, akikhez egyedül az öregkor illik.”

Fészek Galéria, Bp. VII., Kertész u. 36., nyitva február 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.