olvasótapló

A múlt varázslói

Nevetünk, aztán túlteng a (melo)dráma.

Nehéz tájolni magunkat az év első nagy könyvkiadási hullámának idején. Évek óta szorongva figyelem, hogy mennyire megváltozott a fiatal szerzők irodalmi szocializációja; a haldokló folyóirat-kultúra, a divatérzékeny és óvatos kiadói gyakorlat, illetve a médiafelületek csökkenése nehéz helyzetbe hozza a pályakezdőket. Sokan nem túl lendületes, kevés támogatást kapó kezdet után megtorpannak, megesik az alkotás elengedése is, épp ezért próbáljunk figyelni a frissen jelentkezőkre, akik ezen a nehéz terepen legalább odáig eljutottak, hogy a művüket publikálni tudták.

A nagyon fiatal (26 éves) szerző, Biró Zsombor Aurél a Filmakademie Wien forgatókönyvíró szakán végzett, jelenleg próza-, film- és drámaírással foglalkozik, a Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek az első regénye. Több helyen olvashattunk már tőle tárcákat is, így az tudható, hogy a hangja kicsit karcos, flegma, egyszerre irritáló és érdekes. A történet hívószavai (igazság, hazugság, önszétszedés és összerakás) önmagukban annyira nem csiklandozók az utóbbi évek autofikciós dömpingjében, de mivel a szerző úgy tesz, mintha valóban önmagáról beszélne, és ezt az önmást kritikátlanul és mérhetetlenül imádná, a kíváncsiságot mindenképpen felkelti. Nevetünk, aztán túlteng a (melo)dráma: „A zuhanyzóban kikönyökölök magamnak egy szabad fülkét, folyatom a hátamra a forró vizet, dörzsölöm a szemem az öklömmel, ne lássák, hogy sírok, és észre se veszem, hogy hazament az egész csapat, eltűntek a fogasokról a lila köntösök, megszűnt a kurvaanyázás meg a papucsok csattogása, még a klórszagot is felváltotta a samponillat, de én nem bírok megmozdulni, tudom, hogy nekem most már örökre itt kell állnom a gőzben.” De mivel egy felnövéstörténetet olvasunk, belefér.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.