KÖNYVMELLÉKLET

A próféta szakálla

Hargittai István: Jeremiás nyomában – Beszélgetések Komoróczy Gézával  

Könyv

Két fényképet nézegetek. Az egyik a fiatalos, sikeres Mezopotámia-kutató Komoróczy Gézát mutatja 1979-ben, Az ókori Kelet című tévésorozat forgatása közben. Szúrós tekintettel néz, állát sötét, „asszír stílusú” szakáll borítja. A másik Hargittai István kémikus és tudománytörténész 2020-as, kitűnő portréfotója az új beszélgetőkönyv borítóján. 

A szem, az arc alig változott, de a szakáll immár hófehér. A 84 éves tudós itt leg­inkább Michelangelo Sixtus-kápolnabeli Jeremiására hasonlít, a zsidó prófétára, aki eltökélten küzdött az igazságért, senki nem hitt neki, de végül minden jóslata valóra vált.

Ráklépésben

„Életrajzát az ember maga teremti meg, visszamenőleg” – mondja Komoróczy, jelezve, hogy életének eseményeiről csak a mostani szemével, a jelenből visszatekintve, hátrafelé haladva képes beszélni. A könyv nem emlékirat, hanem kötetlen párbeszéd. Minden történet és momentum, legyen szó Komoróczy kisgyermekkoráról vagy a Gorkij Iskolában és a Nékoszban szerzett tapasztalatairól, ’56-ról, illetve a kelet-európai értelmiségi lét bonyodalmairól – a mára vonatkozik. Ez a „mai szempont” nemcsak időhöz kötöttséget, hanem belső emberi tartásból eredő szilárd értékrendet is jelent. Mivel a legrövidebb mindig az egyenes beszéd, nevezzük ezt zsidó szemszögű világszemléletnek – Komoróczy egyik könyvcímével szólva: a „nekem itt zsidónak kell lenni” látásmódjának. A reformátusnak keresztelt dzsentriivadékot ugyanis sem vérségi, sem vallási kötelék nem fűzi a zsidósághoz, szellemiségében jó ideje mégis zsidónak vallja magát. Miért? Voltaképp erre a sokféle formában feltett, mégis egyetlen kérdésre válaszolt Komoróczy másfél éven át – a pandémia alatt, a kényszerű bezártság okozta szellemi ínséget alkotói bőséggé változtatva – Hargittai Istvánnak címzett hosszú e-mailjeiben. A résztémákat Hargittai határozta meg, majd az összegyűjtött Komoróczy-leveleket jól áttekinthető kompozícióba rendezte.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.