Könyv

Bordás Máté: Egy völgy elárasztása

  • KáDé
  • 2020. július 18.

Könyv

A borítókép mintha egy légi felvétel volna, kissé eltorzult kontúrokkal, sötétebb és világosabb kék foltokkal. A kép mintha több táj felülnézeti képéből álló kollázs lenne, mely, ha egyetlen táj mégis, akkor épp szétesni készül. Alighanem a címben szereplő völgyet látjuk, vagy annak egyfajta képi értelmezését. Mert nagy kérdés, hogy a huszonöt éves költő debütáló kötetében mi is az a bizonyos völgy, amelyet elárasztani készülnek, és mit is jelent itt az elárasztás. Koncept kötet ez a javából, abszolút szinkronban a magyar és nemzetközi költészeti trendekkel, olyan aktuális vonulatba (is) illeszthetően, mint az úgynevezett autobiografikusság. Azt is mondhatnánk, hogy alanyi lírával van dolgunk. De nem úgy, ahogy arra számítani lehet. Bordás költészetében, mint általában a pályakezdő költőknél, erős az „így jöttem” téma, felbukkan a család, a szocializációs közeg, iskola, város, régió vagy például egy Vitus nevű kutya. „[t]iszta oxigén helyett // a nosztalgia kéjgázát szívom” – mondja, ugyanakkor mindez egy nagyon határozott gépezeten megy keresztül, a kísérletező lírai nyelv valóságos darálóként zúzza be a felsorolt összetevőket. Bordás versépítkezése érezhetően sok inspirációt kapott egyfelől az avantgárd-neoavantgárd hagyományból, másfelől a poszt­avantgárdból is. Eleve szokatlan, hogy egy bemutatkozó kötet többnyire ciklusértékű hosszúversekből álljon össze. Emellett az egész anyag nagyon következetes motivikus hálóval van megerősítve, és versnyelvi szempontból is éretten jelöli ki a saját mozgásterét. Olykor van benne némi önismétlés, monotónia is, és néhol kérdéses, hogy úgymond a jelentésességtől való eltávolodás mennyire termékeny eljárás. Ám összességében ez egy igencsak figyelemre méltó költői ajánlat.

Napkút Kiadó, 2020, 92 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.