Könyv

Colum McCann: Hadd forogjon a nagyvilág

Könyv

A könyv középpontjában egy elképesztő mutatvány áll. Mint az Ember a magasban című dokuból is tudható: Philippe Petit 1974 augusztusában egy kifeszített acélkábelen egyensúlyozott át 45 hosszú percen keresztül a WTC két épülete közt. A regény mégsem elsősorban Petit-ről, a kötéltáncosról szól. Hanem arról, amit McCann ebbe az akcióba belelát. Arról a kötelékről, ami két sorsot össze képes kötni, és a kötéltáncosokról, akikké mi, egyszerű járókelők válhatunk, akik megpróbálnak két óriási távolságra lévő ember közt kapcsolatot találni. Arról a csodáról, hogyan tudunk egyáltalán fennmaradni, és arról a csodáról, ami fenntart minket. Arról, hogy már a továbblépéssel való próbálkozás is istenkísértés, és mindig ott a kockázat, hogy egy óvatlan pillanat, és vége.

McCann is szédítő magasságban egyensúlyoz: a kötéltánc szimbóluma négyszáz oldalon keresztül könnyen elgyengülhetne, a tucatnyi E/1 elbeszélő monológja töredezetté tehetné a narrációt, ráadásul maguk a szereplők is klisészerűek első ránézésre. Egy ír jezsuita, aki mindenféle papolás nélkül segít a New York-i kurváknak, aztán maguk a fekete prostituáltak, akik közül az idősebb még nincs negyvenéves, de már nagymama. A vietnami háborúban elhunyt hacker jómódú zsidó anyja és apja, a bíró. A kokainorgiák után a 20-as évek életstílusát követő modoros művészpár. Ezek tényleg nem bombasztikus ötletek. De főleg a könyv utolsó pár oldala veszélyes, mert 9/11 után nem lehet a WTC-ről beszélni úgy, hogy ne 9/11-ről beszéljünk, viszont ki kíváncsi az ordas közhelyekre. A 2009-ben megjelent, mellesleg számos díjjal ellátott regénynek mégis sikerül lekötnie a figyelmet. McCann lenyűgöző türelemmel, szívszorító beleérzéssel, igazi költészettel és elegáns fantáziával szövögeti szereplői sorsát. A fordítás pedig külön dicséretet érdemel.

Fordította: Berta Ádám. Magvető, 2013, 424 oldal, 3990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.