Könyv

Colum McCann: Hadd forogjon a nagyvilág

Könyv

A könyv középpontjában egy elképesztő mutatvány áll. Mint az Ember a magasban című dokuból is tudható: Philippe Petit 1974 augusztusában egy kifeszített acélkábelen egyensúlyozott át 45 hosszú percen keresztül a WTC két épülete közt. A regény mégsem elsősorban Petit-ről, a kötéltáncosról szól. Hanem arról, amit McCann ebbe az akcióba belelát. Arról a kötelékről, ami két sorsot össze képes kötni, és a kötéltáncosokról, akikké mi, egyszerű járókelők válhatunk, akik megpróbálnak két óriási távolságra lévő ember közt kapcsolatot találni. Arról a csodáról, hogyan tudunk egyáltalán fennmaradni, és arról a csodáról, ami fenntart minket. Arról, hogy már a továbblépéssel való próbálkozás is istenkísértés, és mindig ott a kockázat, hogy egy óvatlan pillanat, és vége.

McCann is szédítő magasságban egyensúlyoz: a kötéltánc szimbóluma négyszáz oldalon keresztül könnyen elgyengülhetne, a tucatnyi E/1 elbeszélő monológja töredezetté tehetné a narrációt, ráadásul maguk a szereplők is klisészerűek első ránézésre. Egy ír jezsuita, aki mindenféle papolás nélkül segít a New York-i kurváknak, aztán maguk a fekete prostituáltak, akik közül az idősebb még nincs negyvenéves, de már nagymama. A vietnami háborúban elhunyt hacker jómódú zsidó anyja és apja, a bíró. A kokainorgiák után a 20-as évek életstílusát követő modoros művészpár. Ezek tényleg nem bombasztikus ötletek. De főleg a könyv utolsó pár oldala veszélyes, mert 9/11 után nem lehet a WTC-ről beszélni úgy, hogy ne 9/11-ről beszéljünk, viszont ki kíváncsi az ordas közhelyekre. A 2009-ben megjelent, mellesleg számos díjjal ellátott regénynek mégis sikerül lekötnie a figyelmet. McCann lenyűgöző türelemmel, szívszorító beleérzéssel, igazi költészettel és elegáns fantáziával szövögeti szereplői sorsát. A fordítás pedig külön dicséretet érdemel.

Fordította: Berta Ádám. Magvető, 2013, 424 oldal, 3990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.