Könyv

Egy fölösleges ember élete - beszélgetések Vázsonyi Vilmossal

  • - kg -
  • 2013. április 28.

Könyv

Amikor Vázsonyi Vilmos (az ifjabb) 73 évesen véget vetett az életének, a nekrológok tanácstalanságukban, hogy az elhunytat érdem szerint elhelyezzék, először a híres Vázsonyiakról (nagypapa: Magyarország első zsidó származású minisztere, papa úgyszintén politikus) ejtettek szót, s csak ezután tértek rá az elhunyt érdemeire.

S mivel ilyenek nem igazán voltak, azt meg mégsem írhatták gyászjelentés gyanánt, hogy VV Nyugatra való távozása után (56-ban kellett mennie) egy egészen másfajta forradalomban, a szexuálisban tüntette ki magát (kutatási területe a huszonhaton aluli korcsoportban volt szignifikáns), így inkább olyasmiket írtak, hogy Párizsban élt, sok nyelven beszélt, meg hogy hatalmas műveltséget görgetett maga előtt, ám intézményes tevékenységet nemigen végzett. Itt kezdődik a könyv, melyet Hadas Miklós és Zeke Gyula VV-vel folytatott beszélgetéseiből állított össze; a deklarált semmittevésnél. Annak tárgyilagos megállapításánál, hogy aki itt beszélni fog, soha nem akart hasznos tagja lenni az általa kipróbált társadalmaknak; a társadalmi hasznot a felmenők hozták, VV inkább a művészetek és a nők élvezetét választotta. Meg a csevegést, melyben - mint e könyv is bizonyítja - világnagyságnak bizonyult. Hatalmas műveltségű ember - írták a nekrológok, mert valami tiszteletet parancsolót kellett írni, de Vázsonyi szavaiban nincsen semmi parancsoló: műveltsége valóban imponáló, ám ez privát és nem lábjegyzetelt, kérkedő műveltség; elbeszélői keret csupán egy fölösleges ember korántsem fölösleges történeteihez. Vázsonyinál ezeknek komoly fedezete van: ott a nagypolgári zsidó család belülről megélt története, és ott egy másik, mely ott kezdődik, ahol a családregény - elvégre Magyarországon járunk, ahol a zsidó családtörténeteknek egyszer rendeletileg akartak véget vetni - egyszemélyes történetté alakul.

Balassi Kiadó, 2012, 414 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.