Könyv

Fabó Kinga: Bebáboz

Könyv

Kellemetlenül indul a kitűnő, bár kevésbé ismert költő nyelvész és esszéista hatodik verseskötete. Suta és kimódolt sorok, túlságosan lekerekített, didaktikus megszólások adják az első két ciklus anyagát. A viccek (és sajnos sok szóvicc is) csikorognak, félremennek, miközben, mint Fabónál megszokott, kitetszik a vágy a feszes műegész megkomponálására, melyet a motívumok és az ismétlődések mintázata tart egyben. A kötet felénél kezdem érteni a szándékot. Báb, bábu, bábozódás. Babák és anyák, ránk testált szerepek. Az élet, ami egyre csak működik, még akkor is, amikor gépek tartják csak benne a lelket vagy azt a valamit, amit még annak lehet nevezni. Aztán az élet, amit már csak mi képzelünk. Csupa metafora és átvitt értelem: a különös érintkezések könyve ez. Mit jelent itt bebábozódni? A testet a gondolat burkolja be, miközben saját szálaival fonja körbe magát az elme. Aztán a test csak vár. És fél. Mert mit jelent a változás? Mivé válunk? És mivé válnak, hová tartanak a szövegek?

A kötet utolsó, harmadik ciklusa (Nem néz vissza) végre beér: mélyen megrázó, ide összpontosulnak az addig sokszor széttartó energiák. Elkopnak a sokszor kínos és suta szójátékok, az olykor magabillegető szerepjátékok hátramaradnak. Nyers sorok, kemény versek jönnek, a búcsúzáséi, a szembenézéséi. Uralkodó motívum itt a tükör: össze- és visszapillantás, a saját arc felfedezése, belenyugvás a szétesésbe. A képmás csaló, „Összeakad két tekintet / Köztük vergődik a látvány. / Csak e két tekintet láncán // vagyok nézésben…” (Tükörképződés, 50. oldal). Innen a tapasztalat, hogy mindannyian csak visszaverődünk, miközben „a létrejövés veszélye / ott lappang mindenütt” (Szűznemzés, 56. oldal). Ahogy a szilánkokra pattanásé is: „Képemet a tükör mellett hagyom. Tükrön kívül nem vagyok” (Egy öngyilkos tükörkép, 58. oldal).

Gondolat, 2020, 76 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.