Fárasztó és felszabadító - Julio Cortázar: Sántaiskola

  • Urfi Péter
  • 2009. november 26.

Könyv

"A világirodalom egyik legmagányosabbja. A világirodalom egyik legnagyobb formaművésze... A legeurópaibb latin-amerikai (fehérek közt egy... na igen). A legkevésbé ismert a század legnagyobbjai közt" - írta Esterházy Péter az irodalmi publicisztikáira oly jellemző okos és túlzó lelkendezéssel öt éve, amikor a L'Harmattan Kiadó útjára indította kilenckötetesre tervezett szériáját. "E most induló Cortázar-sorozat egyik fénypontja lesz a később megjelenő nagy regény, a Rayuela (Ugróiskola), ahogy lazán mondani szokás, a spanyol (nyelvű) Ulysses." Volt tehát várakozás, mégpedig joggal, hiszen az argentin író (hogy a legeknél maradjunk) a világirodalom egyik legrafináltabb novellistája, aki a ritkás és esetleges korábbi megjelenések után végre nálunk is egyszerre krimiszerűen izgalmas és felfejthetetlenül összetett elbeszélések szerzőjeként vált ismertté. Most pedig itt a "fénypont", a legendás nagyregény, de egyelőre nemhogy az eladási toplistákon nem találkozunk a könyvvel, de lapunk irodalmi rangsorának ítészei sem nyugtázták az eseményt.

"A világirodalom egyik legmagányosabbja. A világirodalom egyik legnagyobb formaművésze... A legeurópaibb latin-amerikai (fehérek közt egy... na igen). A legkevésbé ismert a század legnagyobbjai közt" - írta Esterházy Péter az irodalmi publicisztikáira oly jellemző okos és túlzó lelkendezéssel öt éve, amikor a L'Harmattan Kiadó útjára indította kilenckötetesre tervezett szériáját. "E most induló Cortázar-sorozat egyik fénypontja lesz a később megjelenő nagy regény, a Rayuela (Ugróiskola), ahogy lazán mondani szokás, a spanyol (nyelvű) Ulysses." Volt tehát várakozás, mégpedig joggal, hiszen az argentin író (hogy a legeknél maradjunk) a világirodalom egyik legrafináltabb novellistája, aki a ritkás és esetleges korábbi megjelenések után végre nálunk is egyszerre krimiszerűen izgalmas és felfejthetetlenül összetett elbeszélések szerzőjeként vált ismertté. Most pedig itt a "fénypont", a legendás nagyregény, de egyelőre nemhogy az eladási toplistákon nem találkozunk a könyvvel, de lapunk irodalmi rangsorának ítészei sem nyugtázták az eseményt.

Pedig a Rayuela már a fordítás előtt közismert, sokat hivatkozott alapmű volt. Éppen ezért az eddig bevett és minden szempontból megfelelő, a regény szerkezetére is utaló magyar cím megváltoztatása nemcsak indokolatlan szakmai döntés, de otromba udvariatlanság is, hiszen aki kedvet kap hozzá, nyilván Ugróiskolaként fogja keresni. Ehhez képest irreleváns, hogy a Sántaiskola "jobban kifejezi a féllábas ugrándozás, sántikálás gyakorító, folyamatos jelentéstartalmát", és hogy a fordító szülővárosában, "Hódmezővásárhelyen, az Alsó-Tisza vidékén, a Tiszántúlon, a Jászságban és még többfelé is úgy hívták ezt a játékot, hogy sántaiskola" (Benyhe János indoklása a Korunkban). De a fordítás - a további vitatható megoldásokkal együtt - tiszteletet parancsoló, nagy munka. A borító csúnyácska és nem is túl ötletes, de való igaz, hogy az első kiadás címlapján is egy ugróiskola látható. A jegyzetek és az utószó hiányát jelen esetben üdvösnek tarthatjuk - fölösleges viszont a két kivétel, az angol kiadás egyik magyarázatának betoldása és kommentárja, illetve egy baklövés, a direkt rossz helyesírású újságcikk "Alsó Tisza-vidéki magyar tájszólásra" (már megint!) fordítása miatti mentegetőzés.

Hogy miért nem kellenek a jegyzetek? Mert a Sántaiskola könyvtárgyként, szövegtestként is érdekes. Szerkezete rendhagyó: a bevezetés két egyenértékű olvasásmódot ajánl fel. Az egyik változatnak az első négyszáz oldal után vége szakad, míg a másik a számozott részek közti, kijelölt sorrendű ugrálással magába öleli a "mellőzhető fejezeteket" is. A megjelenés idején (1963) kétségkívül radikális megoldás olyan műveket előzött meg, mint a fenti méltató sorok elkövetőjének Termelési-regénye vagy a szótárregények. Ez a forma ötletként egyszerű és provokatív, gyakorlatként fárasztó és felszabadító. Szerzője egy tévéinterjúban ellenregénynek nevezi, amiben van igazság, amennyiben kikezdi a bevett olvasási szokásokat, és rávilágít az olvasatok esetlegességeire. Írás az olvasásról, az olvasó mint társszerző - és így tovább.

A széttördelt szöveg némi (valójában megengedhetetlen) leegyszerűsítéssel könnyen összefoglalható. Az első két, lineárisan olvasandó rész egy önemésztően okos értelmiségi társaság, az ennen farkába harapó Kígyó Klub és Párizs, illetve egy rendhagyó szerelmi háromszög és Buenos Aires körül forog. Az "elhagyható" harmadik rész beékelődő bekezdései a történetek kiegészítései és átiratai mellett számos talált szöveget (különböző nyelvű idézetek, kertészeti tippek, újsághírek, Leopold és Loeb védőbeszéde stb.) és az előzőekben már futólag szereplő író, Morelli elméleti fejtegetéseit tartalmazzák. Az ugrálva olvasás során hajlamosak lehetünk őt azonosítani elbeszélőként, akit a szereplők folyamatosan olvasnak és elemeznek, sőt: ők állítják össze a róluk szóló regényt.

De hiába e - ma már tán mérsékelten izgalmas - bonyodalmak, ne gondolja senki, hogy valami beteges kérődzést, elméleti onanizálást kell végignéznie hatszáz oldalon keresztül. A szöveg jól olvasható, a szereplők szerethetők, a hangulat jó. Bár az nem véletlen, hogy van olyan spanyol kiadás, amelyhez a bőséges jegyzeteken és az előszón kívül képeket és térképet is mellékeltek. Mert ugyan nem elengedhetetlen, de nem is árt, ha az olvasó folyékonyan beszél angolul és franciául, kicsit tud latinul és németül, ismeri Párizs és Buenos Aires topográfiáját - és úgy nagyjából tisztában van a nyugati szellem és művészet történetével a középkori festészettől az amerikai dzsesszig. A legfontosabb szereplő, Horacio Oliveira (egy középkorú argentin értelmiségi) ugyanis - miközben Argentínától Európáig, a közönytől az őrületig jut és vissza - nagyon sokat tud, és nagyon sokat gondolkozik. Lázad minden ellen, megvet mindent. A (zsidó-keresztény) dialektikát, az "elkurvult nyelvet", a lázadást és persze önmagát - meg úgy általában az életet. Az első verzió végére mégis a meleg derekat átkaroló kéz marad meg, ha nem is tiszta, de más számára élhető képként. Meg a végső lehetőség: nyakig elmerülni a szarban, mint Hérakleitosz, és "onnan, a tehénszar-halomból kezdeni a szemlélődést, a segglyuk szeméből nézni a világot."

Mindent akaró, káprázatosan okos, fárasztóan bonyolult, menthetetlenül romantikus, néha giccses, néha (kiszámítottan) unalmas, nagy regény a Sántaiskola. De mindenesetre: kezdjük a novellákkal!

Fordította: Benyhe János. L'Harmattan, 2009, 640 oldal, 3900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.