poeta.doc

Forma és öntudat

Könyv

Illyés Gyula: Eltűnő társak

Illyés Gyula: Eltűnő társak

 

Egy borjú, egy nyúl, egy kos, egy kutya,

– Vitéz nevű – aztán apám, anyám

és mind a holt hűtlen után

el-elhagy ő is: Gyula, a – „Gyula!”

 

Alig találkozom vele.

Egy-egy arcmozdulat alól,

mint rácsa mögül a fogoly

rándul a szája, vág felém szeme.

 

Mint régiek, ti, kutya, kos, tehén:

kezd ő is nem lenni sehol.

Szólíthatom, nem válaszol.

Vagy más jelentkezik nevén!

Illyés Gyulára nem lehet ráfogni, hogy szűkében lett volna a költői büszkeségnek. Első kötetével, a Nehéz földdel egy igen határozott költő toppant be a magyar irodalomba. Huszonhat éves volt, amikor a Nyugat 1929. évi első számában megjelent a Szerelem című háromrészes verse, benne az öntudatos kijelentéssel: „Egy költő szól itten népének nevében!”

A Nehéz földben csak szabadversek szerepelnek, Illyés tehát az első kötetében még nem rímelt – József Attila és Karinthy Frigyes jó barátja, Németh Andor szerint a párizsi emigrációból hazatérve ekkor még egyszerűen nem is tudott –, de aztán annál gyorsabban beletanult a kötött formákba. Olyannyira, hogy alig öt évvel később már Kosztolányival keveredett éles pengeváltásba nemzedéke sajátos rímtechnikájának védelmében. Illyésék ugyanis nem kívánták a nagy öregek tökéletesre intonált bel cantóját folytatni, és egy idő után közvetlen elődeik, illetve saját pályakezdésük szavadversei sem jelentettek már nekik kihívást: gyakorlattá emelték a laza formát, a tiszta rím helyett az asszonáncot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.