poeta.doc

Forma és öntudat

Könyv

Illyés Gyula: Eltűnő társak

Illyés Gyula: Eltűnő társak

 

Egy borjú, egy nyúl, egy kos, egy kutya,

– Vitéz nevű – aztán apám, anyám

és mind a holt hűtlen után

el-elhagy ő is: Gyula, a – „Gyula!”

 

Alig találkozom vele.

Egy-egy arcmozdulat alól,

mint rácsa mögül a fogoly

rándul a szája, vág felém szeme.

 

Mint régiek, ti, kutya, kos, tehén:

kezd ő is nem lenni sehol.

Szólíthatom, nem válaszol.

Vagy más jelentkezik nevén!

Illyés Gyulára nem lehet ráfogni, hogy szűkében lett volna a költői büszkeségnek. Első kötetével, a Nehéz földdel egy igen határozott költő toppant be a magyar irodalomba. Huszonhat éves volt, amikor a Nyugat 1929. évi első számában megjelent a Szerelem című háromrészes verse, benne az öntudatos kijelentéssel: „Egy költő szól itten népének nevében!”

A Nehéz földben csak szabadversek szerepelnek, Illyés tehát az első kötetében még nem rímelt – József Attila és Karinthy Frigyes jó barátja, Németh Andor szerint a párizsi emigrációból hazatérve ekkor még egyszerűen nem is tudott –, de aztán annál gyorsabban beletanult a kötött formákba. Olyannyira, hogy alig öt évvel később már Kosztolányival keveredett éles pengeváltásba nemzedéke sajátos rímtechnikájának védelmében. Illyésék ugyanis nem kívánták a nagy öregek tökéletesre intonált bel cantóját folytatni, és egy idő után közvetlen elődeik, illetve saját pályakezdésük szavadversei sem jelentettek már nekik kihívást: gyakorlattá emelték a laza formát, a tiszta rím helyett az asszonáncot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.