poeta.doc

Forma és öntudat

Könyv

Illyés Gyula: Eltűnő társak

Illyés Gyula: Eltűnő társak

 

Egy borjú, egy nyúl, egy kos, egy kutya,

– Vitéz nevű – aztán apám, anyám

és mind a holt hűtlen után

el-elhagy ő is: Gyula, a – „Gyula!”

 

Alig találkozom vele.

Egy-egy arcmozdulat alól,

mint rácsa mögül a fogoly

rándul a szája, vág felém szeme.

 

Mint régiek, ti, kutya, kos, tehén:

kezd ő is nem lenni sehol.

Szólíthatom, nem válaszol.

Vagy más jelentkezik nevén!

Illyés Gyulára nem lehet ráfogni, hogy szűkében lett volna a költői büszkeségnek. Első kötetével, a Nehéz földdel egy igen határozott költő toppant be a magyar irodalomba. Huszonhat éves volt, amikor a Nyugat 1929. évi első számában megjelent a Szerelem című háromrészes verse, benne az öntudatos kijelentéssel: „Egy költő szól itten népének nevében!”

A Nehéz földben csak szabadversek szerepelnek, Illyés tehát az első kötetében még nem rímelt – József Attila és Karinthy Frigyes jó barátja, Németh Andor szerint a párizsi emigrációból hazatérve ekkor még egyszerűen nem is tudott –, de aztán annál gyorsabban beletanult a kötött formákba. Olyannyira, hogy alig öt évvel később már Kosztolányival keveredett éles pengeváltásba nemzedéke sajátos rímtechnikájának védelmében. Illyésék ugyanis nem kívánták a nagy öregek tökéletesre intonált bel cantóját folytatni, és egy idő után közvetlen elődeik, illetve saját pályakezdésük szavadversei sem jelentettek már nekik kihívást: gyakorlattá emelték a laza formát, a tiszta rím helyett az asszonáncot.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.