rés a présen

„Kobzoltam és rappeltem”

  • rés a présen
  • 2023. december 19.

Könyv

Székely Szabolcs költő

rés a présen: Úgy tűnik minden író, költő életében eljön a pillanat, hogy mesét írjon. A csiga, aki nem talált haza című verses elbeszélő költeményed hogyan született?

Székely Szabolcs: Kétéves lehetett a nagyobbik fiam, még mellettünk aludt kiságyon, s egyik este rajtam volt a sor, hogy olvassak neki. Hullafáradt voltam, viszont a mesét nem lehetett kihagyni, úgyhogy villanyoltás után elkezdtem mesélni egy csigáról, aki elfelejti, hogy hol van a háza, és megpróbálja kideríteni. Aztán évekkel később a MÁV Szimfonikusok megtaláltak, hogy van nekik egy blogjuk, és szeretnék, ha írnék oda havonta egy zenei témájú verset, nekem pedig eszembe jutott ez a csiga, akiből utcazenészt csináltam, kitaláltam hozzá egy fordulatos sztorit, elkezdtem írni egy verses elbeszélést, és végül ennek a fejezeteit posztoltam náluk havonta.

rap: A megjelenés is a megrendelés része volt?

SZSZ: Írás közben már nem voltam benne biztos, hogy ez gyerekkönyv lesz, az én fejemben legalábbis nem volt egy konkrét, megcélzott gyerekkorosztály. Olyan mesét akartam írni, amit én is szeretnék olvasni, legyen szórakoztató, komoly, keserédes, a vége pedig felszabadító happy end. De végül elküldtem a Mórának, és mivel nekik eléggé megtetszett, el kellett hinnem, hogy ez a könyv gyerekeknek is készül, főleg, amikor megláttam Horváth Ildi készülő illusztrációit és a borítót, amely elsősorban a kicsiket szólítja meg, nagyon szerethető rajzokkal.

rap: Az utcazenész csiga története úgy épül fel, mint egy mai televíziós sorozat, epizódokból áll, és társadalmi problémákra fókuszál.

SZSZ: Éppen akkor kezdtem ezt írni, amikor tizenkét év után befejeztem a story editori munkát egy napi tévésorozatnál. Fontos iskola volt, rengeteget lehetett tanulni belőle, nyilván itt is használtam belőle, amit érdemes volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."