Polcra kerül

Jelenkorunk az irodalomban

Könyv

Lehet-e szépirodalmi téma például a miniszterelnök, ha a sajtóra és a közbeszéd témáira is zsibbadásig nehezedik a NER? Erre kerestük a választ négy íróval, akik nem szégyellősek, ha politikából kell irodalmat desztillálni.

Az Orbán-rezsim tizennegyedik évében úgy tűnik, már nem sok újat lehet mondani arról, ami körülöttünk történik. Elég felmenni a netre, a YouTube-ra, vagy rákeresni a könyvesboltok politikai szek­ciójára, hogy az aktuális helyzetet elemző munkák tucatjait találjuk. Természeténél fogva a szépirodalom lassabban reagál, még birkózik azzal, hogy témává emelje a NER-t, amely az osztálytermektől a sportcsarnokokon át a hálószobáig mindenhová betette a lábát. Négy szerzőt, Kemény Zsófit, Kerékgyártó Istvánt, Krusovszky Dénest és Aradi Pétert kérdeztük arról, miért és hogyan lehet foglalkozni azzal, amiről immár egyre biztosabb lemondással mondjuk: „Hát akkor itt fogunk élni.”

Álom a forradalom

„Én már az Orbán-rendszerben nőttem fel, ebben ébredtem – politikai – öntudatra, ez a jelenem” – mondja Kemény Zsófi, akinek 2017-ben, mindössze huszonhárom évesen jelent meg Rabok tovább című regénye. (Kritikánkat lásd: A Falk Miksa utcai rapperek, Magyar Narancs, 2017. szeptember 17.) A könyv, borítóján egy Hősök terén ülő tigrissel, egy elképzelt forradalmat ír le Budapesten, amelyben Bora és Gió huszonévesekként vesznek részt. Ekkor már túl voltunk a Millán, a netadó elleni tüntetésen, és a könyv kiadásakor már a kockás inges tanárok ellenállásán is, a forradalom mégis inkább álomként, mintsem realitásként jelent meg a rendszerkritikus fejekben. „Íróként mégsem volt túl nehéz elképzelni egy jelen idejű forradalmat. Hogyan lehet a nagyapám történeteiből megismert ’56-ot a mai díszletek közé helyezni? Mit csinálna egy mai softboy, egy geek, egy rapper vagy én magam, ha éles fegyvert kap a kezébe?” – meséli az író a könyv kiinduló ötletéről, amely egyszerre a young-adult és a paródia felé húzza a művet. „Van olyan momentum a regényben, amelyet abszurd paródiának szántam: rögtön azt például, hogy a Mátyás király újratemetése kapcsán rendezett állami ünnepségből lesz spontán zendülés, majd fegyveres forradalom” – mondja, és rögtön hozzáteszi, ő lepődött meg a legjobban, amikor két éve Kásler Miklós előállt azzal, hogy csontmaradványokból összerakja és újratemeti a Hunyadi-ház uralkodóját. „De persze ettől még nem gondolom azt, hogy látnok vagyok.” A regény lapjain egy forradalmár lehúzza a sliccét, és beszól a miniszterelnöknek az állami tévé kamerája előtt. Később meredekebb dolgok is történnek: „Néha azért megpöckölöm a valóságot, hogy ne legyen túl unalmas. Például Gripenekkel szétlövetem Budapestet.” Kemény úgy látja, volt, amivel nem számolt írás közben: „Kevesebbet gondoltam a szélsőjobbra, mint kellett volna. És már a könyv megjelenésével egyidejű szíriai események is megmutatták, hogy a technika fejlődése is megelőzte a képzeletemet, úgyhogy pár jelenséget nem pontosan találtam el. A lényeget sajnos igen: egy narcisztikus generáció cselekedetei és azok következményei borzalmasak és röhejesek.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.