Könyv

Marcus Tanner: Mátyás király könyvtára

Könyv

A brit újságíró Mátyás királyról szóló könyve féltudományos uralkodó-életrajz. Sem hibái, sem erényei nem függetlenek attól a felszínes alkotásmódtól, amelyet "kreatív írásnak" neveznek. Ez Woody Allen módszere:

"Megtanultam a gyorsolvasást. Húsz perc alatt elolvastam a Corvina teljes irodalmát: Magyarországról szól." Ismereteit olvasóbarát narratívába rendezi Tanner, ám a felszín alatt hallgat a mély - már ha ezen a forrásokban való jártasságot értjük. A szerző kodikológusnak amatőr: alig tud valamit a corvinakutatás új eredményeiről, téves képet ad a könyvtár kialakulásáról. A magyar történelem alakjai, Lászlók, Ulászlók, érsekek rendre összekavarodnak az elbeszélésben. Mátyás könyvtára nem is valódi tárgya a műnek, inkább ügyesen megválasztott és következetesen végigvitt óriásmetafora, a magyar történelem és kultúra emblémája: sokat elárul a magyar nacionalizmus aktuális nyugat-európai képéről. Kimondatlanul bár, de a világszerte szalonképtelenné váló magyar nemzeti gőg történelmi parabolája ez a mű. A nagy király úgy jelenik itt meg, mint afféle eurázsiai kultúrcsoda, a vérszívó Drakula kifinomult ellenpárja. Vaskézzel uralja a magyarokat, és különadókból tölti fel a kincstárát. Szembefordul a Nyugattal, békét köt a törökkel, és elfoglalja Bécset. Császár akar lenni. A budai könyvtár meseszép corvinakódexei Mátyás hatalmát reprezentálják. Ám az analfabéta magyarok rühellik az idegen reneszánsz módit, és alig várják, hogy Mátyás meghaljon. Mikor egy rothadt füge megöli a királyt, a magyar birodalmi álom azonnal szertefoszlik, a kódexeket szétlopkodják a törökök és a németek. Századok múltán döbbennek csak rá a magyarok, mi volt a Corvina jelentősége: "Vissza akarnak kapni valamit, de hogy mit és honnan, nem tudják bizonyosan." Ha sikerült is Magyarországra visszahozni pár tucat corvinát, a birodalom, Mátyás birodalma nem támad fel soha.

Fordította: Bori Erzsébet. Gabo, 2011, 328 oldal, 3990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.