Könyv

Marcus Tanner: Mátyás király könyvtára

Könyv

A brit újságíró Mátyás királyról szóló könyve féltudományos uralkodó-életrajz. Sem hibái, sem erényei nem függetlenek attól a felszínes alkotásmódtól, amelyet "kreatív írásnak" neveznek. Ez Woody Allen módszere:

"Megtanultam a gyorsolvasást. Húsz perc alatt elolvastam a Corvina teljes irodalmát: Magyarországról szól." Ismereteit olvasóbarát narratívába rendezi Tanner, ám a felszín alatt hallgat a mély - már ha ezen a forrásokban való jártasságot értjük. A szerző kodikológusnak amatőr: alig tud valamit a corvinakutatás új eredményeiről, téves képet ad a könyvtár kialakulásáról. A magyar történelem alakjai, Lászlók, Ulászlók, érsekek rendre összekavarodnak az elbeszélésben. Mátyás könyvtára nem is valódi tárgya a műnek, inkább ügyesen megválasztott és következetesen végigvitt óriásmetafora, a magyar történelem és kultúra emblémája: sokat elárul a magyar nacionalizmus aktuális nyugat-európai képéről. Kimondatlanul bár, de a világszerte szalonképtelenné váló magyar nemzeti gőg történelmi parabolája ez a mű. A nagy király úgy jelenik itt meg, mint afféle eurázsiai kultúrcsoda, a vérszívó Drakula kifinomult ellenpárja. Vaskézzel uralja a magyarokat, és különadókból tölti fel a kincstárát. Szembefordul a Nyugattal, békét köt a törökkel, és elfoglalja Bécset. Császár akar lenni. A budai könyvtár meseszép corvinakódexei Mátyás hatalmát reprezentálják. Ám az analfabéta magyarok rühellik az idegen reneszánsz módit, és alig várják, hogy Mátyás meghaljon. Mikor egy rothadt füge megöli a királyt, a magyar birodalmi álom azonnal szertefoszlik, a kódexeket szétlopkodják a törökök és a németek. Századok múltán döbbennek csak rá a magyarok, mi volt a Corvina jelentősége: "Vissza akarnak kapni valamit, de hogy mit és honnan, nem tudják bizonyosan." Ha sikerült is Magyarországra visszahozni pár tucat corvinát, a birodalom, Mátyás birodalma nem támad fel soha.

Fordította: Bori Erzsébet. Gabo, 2011, 328 oldal, 3990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."