Könyv

Papp Márta: Muszorgszkij dalai

Könyv

Bolhadalát ugyan olykor hallhatjuk basszisták és baritonok dal­esti ráadásszáma gyanánt, ám az mégse állítható, hogy Muszorgszkij dalköltői munkásságát úgy istenigazából, alaposan és gyakori koncert­élményként is jól ismernénk. Ezért is hasznos okulásul szolgálhat számunkra Papp Márta kötete, amely jóféle szolid, pozitivista módszerességgel halad végig az összesen 66 tételt számláló dalos életművön. Már csak azért is, hiszen még az így-úgy ismertnek hitt pontokon is jócskán meglepődhetünk e könyv olvastán. Mondjuk épp a goethei-mefisztói Bolhadal tárgyalásakor, ahol is kiderül, hogy Muszorgszkij egyik utolsó dalát Darja Leonovna énekesnőnek dedikálta, s annak leg­első megszólaltatója is ez a hölgy volt. Papp Márta (kinek férje, Bojti János ugyancsak nagyszerű Muszorgszkij-szakértő, s a komponista szellemében készített egy teljes hangszerelést a Hovanscsinához) világosan és célratörően mutatja be a korabeli orosz dalirodalom bevett zsánereit, s persze azt is, hogy miként alakultak át ezek a daltípusok a 19. század egyik legnagyobb zenei forradalmárának műhelyében. Merthogy a dalokat egyenként sorra vevő elemzés nem csupán Muszorgszkij művészi fejlődését és érdeklődésének irányváltásait teszi érzékletessé, de azt is meggyőzően bizonyítja, hogy az alkoholos italokkal végzetesen szoros kapcsolatot ápoló egykori gárdakadét a dalok terén is majdnem oly forradalmi szellemű alkotó volt, mint amilyennek az Egy kiállítás képei vagy a Borisz Godunov szerzőjeként bizonyult. A dalszövegeket oroszul és magyarul egyaránt közlő s kottapéldákkal is megtűzdelt kötet mindemellett még egy túlbecsülhetetlen jelentőségű erénnyel ékes: értekező prózája minden sallangtól mentes, s az olvasóhoz éppoly készségesen közeledik, akárcsak kutatásának és nyilvánvaló csodálatának tárgyához, Mogyeszt Muszorgszkij művészetéhez.

Editio Musica Budapest, 2015, 320 oldal, 3900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.