Könyv

Sándor Iván: A tiszaeszlári per és 2015

  • - barotányi -
  • 2016. április 10.

Könyv

Minden szempontból bátor tett volt Sándor Ivántól, hogy még a hetvenes évek közepén, az elhallgatással és a korszellemmel dacolva megírta nagy hatású esszéjét a tiszaeszlári vérvádügyről, a perről, benne Eötvös Károly szerepéről, s az ekkor elszabadult, gyilkos hatású politikai antiszemitizmus utóhatásairól. Nem véletlen, hogy annyi kiadást ért meg e kis könyv, s az sem, hogy ezúttal hetedszerre is az olvasók kezébe kerül, hiszen megközelítése és tanulságai máig elevennek hatnak. Először is vette a fáradságot, és még 1973-ban elutazott Tiszaeszlárra, hogy mély­interjúkat készítsen az akkori tanúk leszármazottaival, amiből kitűnt, hogyan válik helyi szinten legendává, véres mesévé a néhai történet (középpontban természetesen a vérvádügy elfogult kivizsgálóinak önálló életre kelt narrációjával). De a szerző ezen felül megpróbált szembenézni egy koncepciós per (erős áthallásokkal terhes) mechanizmusával, s felvázolni a modern politikai-társadalmi antiszemitizmus kezdeteit, következményeit, mely tekintetben sajnos nagyon is úttörő volt a magyar politikai kultúra. Az akkori írás jelentőségének értelmezésében sokat segítenek a különböző kiadásokhoz rendelt utószavak, no és persze a legfrissebbhez alkotott kisesszé, együtt az interjúval, amelyet a per recepcióját kutató Véri Dániel készített a szerzővel. Ezekből kiderül, milyen volt olyankor kutatni, amikor még Bibó kulcsfontosságú esszéihez is csak különleges engedéllyel lehetett hozzáférni, s még a fénykorát élő Aczél sem tudott elintézni egy Eötvös Károly-szobrot Tiszaeszlárnak. A kibővített kiadás tartozéka Sándor Iván Tiszaeszlár című drámája, melyet 1967-ben (mai szemmel és kortárs viszonyok között is meglepő merészséggel) műsorára tűzött és remek szereposztásban rendszeresen játszott is a Miskolci Nemzeti Színház.

L’Harmattan, 2015, 240 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.