Könyv

Sándor Iván: A tiszaeszlári per és 2015

  • - barotányi -
  • 2016. április 10.

Könyv

Minden szempontból bátor tett volt Sándor Ivántól, hogy még a hetvenes évek közepén, az elhallgatással és a korszellemmel dacolva megírta nagy hatású esszéjét a tiszaeszlári vérvádügyről, a perről, benne Eötvös Károly szerepéről, s az ekkor elszabadult, gyilkos hatású politikai antiszemitizmus utóhatásairól. Nem véletlen, hogy annyi kiadást ért meg e kis könyv, s az sem, hogy ezúttal hetedszerre is az olvasók kezébe kerül, hiszen megközelítése és tanulságai máig elevennek hatnak. Először is vette a fáradságot, és még 1973-ban elutazott Tiszaeszlárra, hogy mély­interjúkat készítsen az akkori tanúk leszármazottaival, amiből kitűnt, hogyan válik helyi szinten legendává, véres mesévé a néhai történet (középpontban természetesen a vérvádügy elfogult kivizsgálóinak önálló életre kelt narrációjával). De a szerző ezen felül megpróbált szembenézni egy koncepciós per (erős áthallásokkal terhes) mechanizmusával, s felvázolni a modern politikai-társadalmi antiszemitizmus kezdeteit, következményeit, mely tekintetben sajnos nagyon is úttörő volt a magyar politikai kultúra. Az akkori írás jelentőségének értelmezésében sokat segítenek a különböző kiadásokhoz rendelt utószavak, no és persze a legfrissebbhez alkotott kisesszé, együtt az interjúval, amelyet a per recepcióját kutató Véri Dániel készített a szerzővel. Ezekből kiderül, milyen volt olyankor kutatni, amikor még Bibó kulcsfontosságú esszéihez is csak különleges engedéllyel lehetett hozzáférni, s még a fénykorát élő Aczél sem tudott elintézni egy Eötvös Károly-szobrot Tiszaeszlárnak. A kibővített kiadás tartozéka Sándor Iván Tiszaeszlár című drámája, melyet 1967-ben (mai szemmel és kortárs viszonyok között is meglepő merészséggel) műsorára tűzött és remek szereposztásban rendszeresen játszott is a Miskolci Nemzeti Színház.

L’Harmattan, 2015, 240 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.