Könyv

Önálló életre kel - Szántó T. Gábor: Édeshármas

  • Vári György
  • 2013. február 21.

Könyv

 


Szántó T. Gábor Édeshármas című könyve képes arra, ami minden egyébtől függetlenül is képes igazolni egy regényt: emlékezetes figurát teremt. Reb Slojme akadékoskodó, szorongó, türelmetlen és mégis bölcs öregember. Bölcs és nyugtalan, mert hiába nagy tudású és elkötelezett ismerője a zsidó vallási hagyománynak, mégsem képes huzamosabb ideig jámborságra. Nagy kérdéseire - a holokauszttól a testi szerelemig - nem érkezhet adekvát válasz hagyományán belülről, neveltetése nem hozható kapcsolatba az életével. Többszörösen világát vesztett tanító, akinek gyermekkora feltámaszthatatlanul füstté lett 44-ben, otthon tanult életformája pedig azért is folytathatatlanná vált, mert mesterségesen beszűkítette volna eleven érdeklődését. Nem ebben a világban él, hiába látott épp elég sokat belőle. Ennek az alaknak sok gesztusa, vonása, frappáns megjegyzése ismerős lehet olvasmányainkból Sólem Aléchemtől Singerig és tovább, de épp ilyennek még soha nem láthattuk azelőtt, hogy az Édeshármas megszületett volna. Banálisan szomorú kalandjai és - legfőképpen - reflexiói élesen vésik bele groteszk, idegesítő és szeretetre méltó alakját az emlékezetbe.

 

Környezete - a hozzá hasonlóan tétova és helyét kereső fiatalember, aki tőle vár tanácsot, sőt tanítást, valamint az ő barátnője, akivel kapcsolata időről időre megszakad, majd újraéled - inkább csak hol jobban, hol ügyetlenebbül felhasznált dramaturgiai kellék: szituációkat teremtenek reb Slojme számára, hogy megjelenhessen bennük. Ezért nem valódi édeshármas a könyv, a fiatalok csak statisztálnak az öregúr fellépéseihez. Reb Slojme uralkodik a regényen, fölé nő, tönkreteszi belső arányait, önálló életre kel, és ezzel meg is menti a szöveget. Halála után beköltözik a szereplők képzeletébe, és onnantól uralkodik egész elrontott életükön örökkön-örökké, mint az utóbbi évek magyar irodalmának egyik legsikerültebb regényalakja.

L'Harmattan Kiadó, 2012, 276 oldal, 2700 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.