KÖNYVMELLÉKLET – kritika

Szellemi önéletrajz szaxofonra

Fenyvesi Ottó: Paloznak overdrive

  • Radics Viktória
  • 2022. április 27.

Könyv

Szellemi önéletrajz csak vers vagy (filozófiai) vallomás lehet. Fenyvesit régóta egy ilyen szellemi, spirituális történet érdekli, a sajátja, meg azoké, akiket közel érez magához. A Halott vajdaságiakat olvasva címmel megjelentetett versesköteteiben például olyan halott írókat, művészeket és társakat faggat, akiknek egy részét személyesen sosem ismerte. Ennek a történetnek tehát nem a születés a kezdete és nem a halál a vége.

Talán azzal a ponttal jelölhetném ki a kezdetet, amelyet Fenyvesi egy olyan versében határoz meg, amely nem szerepel ebben a mostani könyvben. Nincs címe, így hangzik: „Bevezetés az életbe: / apámtól – útravalóul – / két pofont kaptam. / Kicsit megszédültem. / Dominus vobiscum. / Voltak, voltak bűneim. / Megbántam. Aztán átadtam / magam a szeretetnek. / Már hangolt a zenekar: I Can’t Get No.” A gyerekkor a Paloznak overdrive-ban (de Fenyvesi más köteteiben is) részletesen megjelenik – ez egy vidéki, falusias környezetben, Gunarason és Topolyán töltött „vad” gyerekkor, igazi, olykor az eksztázisig fokozódó utcai gyerekjátékokkal. Erre én is így emlékszem. Játszótér nélkül, az udvarban, a folyóparton meg az erdőszélen folytatott játékok olykor frenetikus „overdrive”-ok voltak, szülői fenyítésekkel kísérve. A kötetnyitó versben (Chlorophylle és Minimum) is ezeket a képeket látjuk a jugoszláv képregényhősök társaságában. „Sztrip”-olvasók voltunk mind gyerekkorunkban, így tanultunk meg szerbhorvátul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.