Könyv

Szerb Antal: Budapesti kalauz. Marslakók számára

  • - kg -
  • 2015. augusztus 9.

Könyv

Két hungarikum, Szerb Antal és a Fortepan, vagyis a nagy magyar író és a nagy magyar képarchívum egymásra találásának örvendezhetünk a Budapesti kalauz. Marslakók számára sokadik kiadása alkalmából. Szerb szerbesen szellemes Budapest-bédekkere kiadói furfanggal van tele, hiszen a Fortepan mint élvezeti értéket növelő extra messze nem az első árukapcsolás a mű történetében. Már az 1935-ös első kiadás is könyvpiaci leleménynek köszönhető: egy szemfüles kiadó szúrta ki a Nyugatban megjelent írást, amiből aztán néhány kecses rajz hozzáadásával megszületett a máig ismert könyv, a személytelen születésnapi ajándékok egyik legszemélyesebbike.

Ha az ismerős sorok új értelmet nem is nyernek, a fotókkal kiegészülve a korábbiaknál is hatékonyabban erősítik azt a jólesően hazug szabadidős érzést, miszerint régen minden jobb volt. Olyan érzemény ez, melyből maga Szerb csinál viccet, amikor a Vérmezőn műfelkiált: „Hová lett ifjúságom kedves rézsükéje?” Nem teszünk úgy, mintha tudnánk, mi az a rézsüke, de éppúgy jóleső olvasni róla, mint a házak egymásba hajló erotikájáról, vagy arról, hogy egy kész torony – szemben a félkésszel – parvenü dolog.

S ha már torony: nemrég Szerb olaszországi úti esszéje, A harmadik torony is megképesült – akkor egy svájci úr fotói léptek termékeny kapcsolatba vele. Mindkét mű még akkor született, amikor egy marsi származású és egy zsidó származású úr szabadon csatangolhatott Pesten és Velencében – kettejük közül a zsidó származású urat épp 70 éve verték agyon a nyilas keretlegények. Szerb Antalt két marslakó is meg akarta menteni: a két tisztnek, Görgey Guidónak és Thassy Jenőnek kis híján sikerült is, de az író biztonságosabbnak látta, ha marad munkaszolgálatos. Biztos nem olvasta a Budapesti kalauz. Halálraítéltek számára című, mindenkor hasznos kiadványt.

A fényképeket válogatta: Dávid Anna. Magvető, 2015, 56 oldal, 2690 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.