Koncert

A formabontás értelme

A Fesztiválzenekar Monteverdi–Bartók–Schubert-estje

Kritika

„Tradition ist Schlamperei”, azaz a hagyomány puszta hanyagság, mondta Gustav Mahler, és nem biztos, hogy minden muzsikusa szerette őt ezért. Fischer Iván mindent megtesz, hogy zenekara ne váljon „slampossá”.

Több mint negyven éve járok klasszikus koncertre, de nem emlékszem olyan félidőre, amelynek műsorán Monteverdi és Bartók művei „társalkodtak volna öszve”, túlszakosodott korunkban ugyanis szinte elképzelhetetlen, hogy ugyanazok a zenészek szólaltassák meg a mantovai és a magyar mester partitúráit. Ugyan mit is kezdene egy modern szimfonikus zenekar Monteverdi karcsú, háromszólamú, táncos és vidám kis szösszeneteivel, amelyeket az 1607-es Scherzi musicali kötet tartalmaz?

A Fesztiválzenekar tagjai azonban örömmel fürdőztek a szokatlan feladatban. A kis létszámú vonós csoporthoz egy barokk hárfás, gitáros és néhány ütős társult, no meg két block­flötés, akik közül Anneke Boeke csodálatos gazdagsággal díszített szólama vitte a prímet. Az első canzonetta (O Rosetta, che rosetta), mintha csak Monteverdi Orfeójából szólalt volna meg. A hasonlóság nem véletlen: a zenetörténet első igazi operáját ugyanabban az évben mutatták be, mint amelyben a Scherzi musicali megjelent. A zenekar tagjainak maradék része háromszólamú kórusba tömörült, és kristálytisztán, könnyed mozgásokkal kísérve, nagy élvezettel énekelte a hangszeres közjátékokkal tagolt három kis strófikus darabot, Philipp György közreműködésével, aki az olasz szöveget plakátemberként magán viselve, olykor csengettyűvel és kasztanyettel is fűszerezve az előadást, vállalta a vőfély szerepét ebben a bájos kis szertartásban. Az alig negyedórás jelenet hangsúlyozta a pillanat tréfás jellegét, de a zenei előadás profizmusa csöppet sem csorbult.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.