Koncert

A formabontás értelme

A Fesztiválzenekar Monteverdi–Bartók–Schubert-estje

Kritika

„Tradition ist Schlamperei”, azaz a hagyomány puszta hanyagság, mondta Gustav Mahler, és nem biztos, hogy minden muzsikusa szerette őt ezért. Fischer Iván mindent megtesz, hogy zenekara ne váljon „slampossá”.

Több mint negyven éve járok klasszikus koncertre, de nem emlékszem olyan félidőre, amelynek műsorán Monteverdi és Bartók művei „társalkodtak volna öszve”, túlszakosodott korunkban ugyanis szinte elképzelhetetlen, hogy ugyanazok a zenészek szólaltassák meg a mantovai és a magyar mester partitúráit. Ugyan mit is kezdene egy modern szimfonikus zenekar Monteverdi karcsú, háromszólamú, táncos és vidám kis szösszeneteivel, amelyeket az 1607-es Scherzi musicali kötet tartalmaz?

A Fesztiválzenekar tagjai azonban örömmel fürdőztek a szokatlan feladatban. A kis létszámú vonós csoporthoz egy barokk hárfás, gitáros és néhány ütős társult, no meg két block­flötés, akik közül Anneke Boeke csodálatos gazdagsággal díszített szólama vitte a prímet. Az első canzonetta (O Rosetta, che rosetta), mintha csak Monteverdi Orfeójából szólalt volna meg. A hasonlóság nem véletlen: a zenetörténet első igazi operáját ugyanabban az évben mutatták be, mint amelyben a Scherzi musicali megjelent. A zenekar tagjainak maradék része háromszólamú kórusba tömörült, és kristálytisztán, könnyed mozgásokkal kísérve, nagy élvezettel énekelte a hangszeres közjátékokkal tagolt három kis strófikus darabot, Philipp György közreműködésével, aki az olasz szöveget plakátemberként magán viselve, olykor csengettyűvel és kasztanyettel is fűszerezve az előadást, vállalta a vőfély szerepét ebben a bájos kis szertartásban. Az alig negyedórás jelenet hangsúlyozta a pillanat tréfás jellegét, de a zenei előadás profizmusa csöppet sem csorbult.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.