Rádió

A Garázs túl messze van

Nagy Feró a Petőfin

Kritika

Könnyen hihetnénk, hogy Nagy Feró be-, illetve visszatérése a Petőfi rádióba a könnyűzene társadalmasítása jegyében történt, de nem.

Az ezerszer aláhúzott, csodálatos fogalmat, mint fakardot előszeretettel suhogtató Demeter Szilárd sokszoros kormánymegbízott és mindenügyi potentát, illetve a valahonnan a Petőfi vezetői székébe huppanó Béli Ádám ugyan 2021 őszén-telén valóban a társadalmasítás égisze alatt ígérte meg, hogy a rádiót egy hajóra teszik (ez megtörtént), s a hajót egy szigetre úsztatják (ez elmaradt). Nagy Feró akkor már ugyanis két éve házon belül volt. Meglehet, ez sokaknak fel sem tűnt, s ők is, mint jelen sorok írója, csak akkor vették észre a jelenlétét, amikor a helyén maradhatott. Afféle védett személy lehet ő.

A Petőfi de facto generációs csatorna, a mindenkori 16–25 éveseket tekinti célközönségnek. Az alternatív időszakban ez kitolódott egy tízessel, most meg eléggé kontúrtalanná vált – épp annyira, amennyire a zenei felhozatal. Igaz, hogy vannak bizonyos magyar zenekarok, amelyeket csak itt lehet hallani, ám az is igaz, hogy itt is csak elvétve, az idő nagyobb részében nemzetközi és rádióbarát popsztenderd fut. Életkora alapján Nagy Ferónak inkább a Retro rádióban lenne a helye, már ha a nevezett csatorna nem csak a legkiszámíthatóbb, középdögunalmas szalonpopot tekintené méltó alapanyagnak. Kérdés tehát, hogy a fiatalokat megszólítani igyekvő csatorna ideológusai milyen szerepet szánhatnak az élemedett korú rockernek?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.