Rádió

A Garázs túl messze van

Nagy Feró a Petőfin

Kritika

Könnyen hihetnénk, hogy Nagy Feró be-, illetve visszatérése a Petőfi rádióba a könnyűzene társadalmasítása jegyében történt, de nem.

Az ezerszer aláhúzott, csodálatos fogalmat, mint fakardot előszeretettel suhogtató Demeter Szilárd sokszoros kormánymegbízott és mindenügyi potentát, illetve a valahonnan a Petőfi vezetői székébe huppanó Béli Ádám ugyan 2021 őszén-telén valóban a társadalmasítás égisze alatt ígérte meg, hogy a rádiót egy hajóra teszik (ez megtörtént), s a hajót egy szigetre úsztatják (ez elmaradt). Nagy Feró akkor már ugyanis két éve házon belül volt. Meglehet, ez sokaknak fel sem tűnt, s ők is, mint jelen sorok írója, csak akkor vették észre a jelenlétét, amikor a helyén maradhatott. Afféle védett személy lehet ő.

A Petőfi de facto generációs csatorna, a mindenkori 16–25 éveseket tekinti célközönségnek. Az alternatív időszakban ez kitolódott egy tízessel, most meg eléggé kontúrtalanná vált – épp annyira, amennyire a zenei felhozatal. Igaz, hogy vannak bizonyos magyar zenekarok, amelyeket csak itt lehet hallani, ám az is igaz, hogy itt is csak elvétve, az idő nagyobb részében nemzetközi és rádióbarát popsztenderd fut. Életkora alapján Nagy Ferónak inkább a Retro rádióban lenne a helye, már ha a nevezett csatorna nem csak a legkiszámíthatóbb, középdögunalmas szalonpopot tekintené méltó alapanyagnak. Kérdés tehát, hogy a fiatalokat megszólítani igyekvő csatorna ideológusai milyen szerepet szánhatnak az élemedett korú rockernek?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.