Színház

A helyretolt idő

Fényeskedjék neki

Kritika

Minden ízében kortárs darab ez, de felsejlenek benne a drámairodalom legklasszikusabb toposzai is, Oidipusztól Hamletig. A cselekménynek egy halotti tor ad keretet, ahol a szereplők azt próbálják kideríteni, milyen is volt valójában az elhunyt, a nagy hatalmú vállalkozó, az apa, a férj, a barát és az üzlettárs. Vagy­is, hogy milyenek ők maguk.

A szerző maga is rendezte meg a darabját. Szivák-Tóth Viktor eddig elsősorban közösségi színházi és színházi nevelési előadásokat hozott létre: dolgozott többek között a KB35 Társulattal, a Kávával, a Kerekasztallal, a k2-vel, a Láthatáron Csoporttal, a győri RÉV Színházzal és a celldömölki Soltis Lajos Színházzal, és ő vezeti a Szkéné ifjúsági és közösségi műhelyét, a Rakpart3-at is. Olyan társulások ezek, amelyeknek lételemük a nézők bevonása. Fontos megjegyezni, hogy Fényeskedjék neki címmel Szivák-Tóth Viktor írt és rendezett már drámát a Kávának is, amelyet a társulat iskolákban játszott, ám az annyira különbözik a most bemutatott változattól, hogy a Szkéné sajtóanyaga ezt ősbemutatónak nevezi. És valóban, most egy teljesen hagyományos színházi helyzetre épít a darab: „rendes” színpaddal, nézőtérrel, színészekkel, negyedik fallal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.