Tévésorozat

A kaktusz tüskéi

Pancho Villa: Észak kentaurja

Kritika

Pancho Villa, azaz José Doroteo Arango Arámbula mexikói lázadó és hadvezér sosem találta meg a helyét olyan kényelmesen a mexikói történelem kánonjában, mint szövetségese és (félig-meddig) elvtársa, Emiliano Zapata.

Egyesek szemében destruktív, irányíthatatlan bandita, mások számára egyenlőségért harcoló népi hős. Nőcsábász és állítólagos erőszaktevő. Egy ideig az Egyesült Államok támogatója (cserébe az északi szomszéd is támogatja és rajongással szemléli, főképp a marxista amerikai újságíró, John Reed cikkei nyomán), majd közellenség, aki után Woodrow Wilson elnök egy egész hadsereget küldött Mexikóba, hogy megtorolja a lázadó új-mexikói támadását. Bölcs vezető, aki javakat oszt a chihuahuai szegények közt a tartomány rövid életű kormányzójaként, illetve a hegyekben bujkáló bosszúszomjas szörnyeteg, aki sanyargatja a helyi lakosságot (a Villa katonái által elkövetett tömeges nemi erőszak mély nyomokat hagyott Namiquipában és egész Chihuahua tartományban). Nincstelen paraszt­fiú, aki élete vége felé hatalmas haciendát kap szülőföldjén, ahol kedvére kísérletezgethet egalitariánus társadalmi modelljeivel. Élete valóban szappanoperába kívánkozik.

A mexikói forradalom, amelynek Villa és Zapata központi figurái voltak, elsősorban a földkérdés körül forgott. Miután az ország 1821-ben felszabadult a spanyol gyarmati befolyás alól, a vagyoni egyenlőtlenség kérdése nem oldódott meg. A nagy földbirtokok (haciendák) a vagyonos mexikói elit és a külföldi tőkések kezében maradtak, illetve odakerültek; a szegényebb őslakosok és földművelő parasztok sokszor egy aprócska földdarabot sem birtokolhattak. A vagyonnal párhuzamosan a politikai hatalom is a földbirtokosok kezében összpontosult, a földosztás igénye pedig ezzel párhuzamosan egyre égetőbbé vált. Ez a növekvő feszültség lobbantotta lángra a mexikói forradalmat is. Bár Villa is szorgalmazta a földosztást, politikája kevésbé volt következetes és radikális, mint Zapatáé: gyakran szegődött új ügyek szolgálatába. Először támogatta Francisco Maderót a nyugatbarát, kapitalista és diktatórikus elhajlásairól ismert Porfirio Díaz ellen, ám a módos családból érkező politikus hamar elárulta a forradalom és a nincstelen parasztok és bennszülöttek ügyét – azokét, akik hatalomba segítették. A forradalomban gyakran váltakoznak a vezetők, eszerint kap új célpontot Villa dühe is; szenvedélyesen küzd a katonai puccsot végrehajtó Victoriano Huerta és a földbirtokosok érdekeit továbbképviselő Venustiano Carranza elnök ellen is. Ünnepelt vezérből kegyvesztett hegyi bujdosó lesz, majd nem sokkal rehabilitációja után merénylet áldozata lesz 1923-ban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.