Tévésorozat

A kaktusz tüskéi

Pancho Villa: Észak kentaurja

Kritika

Pancho Villa, azaz José Doroteo Arango Arámbula mexikói lázadó és hadvezér sosem találta meg a helyét olyan kényelmesen a mexikói történelem kánonjában, mint szövetségese és (félig-meddig) elvtársa, Emiliano Zapata.

Egyesek szemében destruktív, irányíthatatlan bandita, mások számára egyenlőségért harcoló népi hős. Nőcsábász és állítólagos erőszaktevő. Egy ideig az Egyesült Államok támogatója (cserébe az északi szomszéd is támogatja és rajongással szemléli, főképp a marxista amerikai újságíró, John Reed cikkei nyomán), majd közellenség, aki után Woodrow Wilson elnök egy egész hadsereget küldött Mexikóba, hogy megtorolja a lázadó új-mexikói támadását. Bölcs vezető, aki javakat oszt a chihuahuai szegények közt a tartomány rövid életű kormányzójaként, illetve a hegyekben bujkáló bosszúszomjas szörnyeteg, aki sanyargatja a helyi lakosságot (a Villa katonái által elkövetett tömeges nemi erőszak mély nyomokat hagyott Namiquipában és egész Chihuahua tartományban). Nincstelen paraszt­fiú, aki élete vége felé hatalmas haciendát kap szülőföldjén, ahol kedvére kísérletezgethet egalitariánus társadalmi modelljeivel. Élete valóban szappanoperába kívánkozik.

A mexikói forradalom, amelynek Villa és Zapata központi figurái voltak, elsősorban a földkérdés körül forgott. Miután az ország 1821-ben felszabadult a spanyol gyarmati befolyás alól, a vagyoni egyenlőtlenség kérdése nem oldódott meg. A nagy földbirtokok (haciendák) a vagyonos mexikói elit és a külföldi tőkések kezében maradtak, illetve odakerültek; a szegényebb őslakosok és földművelő parasztok sokszor egy aprócska földdarabot sem birtokolhattak. A vagyonnal párhuzamosan a politikai hatalom is a földbirtokosok kezében összpontosult, a földosztás igénye pedig ezzel párhuzamosan egyre égetőbbé vált. Ez a növekvő feszültség lobbantotta lángra a mexikói forradalmat is. Bár Villa is szorgalmazta a földosztást, politikája kevésbé volt következetes és radikális, mint Zapatáé: gyakran szegődött új ügyek szolgálatába. Először támogatta Francisco Maderót a nyugatbarát, kapitalista és diktatórikus elhajlásairól ismert Porfirio Díaz ellen, ám a módos családból érkező politikus hamar elárulta a forradalom és a nincstelen parasztok és bennszülöttek ügyét – azokét, akik hatalomba segítették. A forradalomban gyakran váltakoznak a vezetők, eszerint kap új célpontot Villa dühe is; szenvedélyesen küzd a katonai puccsot végrehajtó Victoriano Huerta és a földbirtokosok érdekeit továbbképviselő Venustiano Carranza elnök ellen is. Ünnepelt vezérből kegyvesztett hegyi bujdosó lesz, majd nem sokkal rehabilitációja után merénylet áldozata lesz 1923-ban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.