Színház

Sötétben

Living with Skeletons (Csontvázakkal élve)

Kritika

Fischer Dániel színész-író-zeneszerző produkciójában nincs semmi hagyományos, hacsak nem a helyszín maga, az Andrássy út egyik nagypolgári lakásában működő Fischer Iván Lakásszínház.

Fischer Dániel első színpadi műve musical, amelyet koncertszerű változatban (az énekesek székükről felállva éneklik a szerepüket) mutatott be a csapatával, a Fishhook Színházi Társulattal. Mindenképpen rendhagyó a fiatal (21 éves) alkotó vállalása, nehéz kötnünk a nálunk népszerű webberes vagy presseres vonalhoz, de ugyanúgy a rockoperai hagyományokhoz is. Sajátos és friss musicaldarab, erős mondanivalóval.

A színészek a rendező kortársai, többnyire konzervatóriumi növendékek a szélrózsa minden irányából, csak ketten Magyarországról. Valamennyien velünk szemben ülnek, talpig feketében, fiúk, lányok vegyesen. Mialatt egyikük épp énekel, a többiek bólogatnak a zene ritmusára. A zenekari aláfestést felvételről, egy kicsi, de erős hangszóróból halljuk. A librettót a szerző angolul írta, az előadás is eredeti nyelven megy, nincs felirat.

A darab önéletrajzi ihletésű, a szerző a közelmúltban elhunyt nővérének állít vele emléket. A történet szerint Oscar (Fischer Dániel) nem tudja feldolgozni féltestvére öngyilkosságát, rémálmok gyötörik, a hiányérzet és a gyász elhatalmasodik a lelkében. A fiatal írót erősen foglalkoztatja, hogy mi történik a halál után. Nyugtalan gondolatai aztán váratlanul testvére kaleidoszkópszerű csodavilágába vezetik be, ahol a furcsaságok is egyre kevésbé tűnnek különösnek. E fantasztikus, el­emelt, túlvilági univerzumban ismeretlen lények élnek és a tér-idő elveszti értelmét – Oscar maga az alfa és az origó. A felborult életbe (halálba) avatkozik bele aztán három boszorkány: utasítják a halott lányt, Ellát (Bella Castillon), találja meg fivérét, hogy rendezhessék közös dolgaikat. Innentől Ella utazását követjük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.