Színház

Sötétben

Living with Skeletons (Csontvázakkal élve)

Kritika

Fischer Dániel színész-író-zeneszerző produkciójában nincs semmi hagyományos, hacsak nem a helyszín maga, az Andrássy út egyik nagypolgári lakásában működő Fischer Iván Lakásszínház.

Fischer Dániel első színpadi műve musical, amelyet koncertszerű változatban (az énekesek székükről felállva éneklik a szerepüket) mutatott be a csapatával, a Fishhook Színházi Társulattal. Mindenképpen rendhagyó a fiatal (21 éves) alkotó vállalása, nehéz kötnünk a nálunk népszerű webberes vagy presseres vonalhoz, de ugyanúgy a rockoperai hagyományokhoz is. Sajátos és friss musicaldarab, erős mondanivalóval.

A színészek a rendező kortársai, többnyire konzervatóriumi növendékek a szélrózsa minden irányából, csak ketten Magyarországról. Valamennyien velünk szemben ülnek, talpig feketében, fiúk, lányok vegyesen. Mialatt egyikük épp énekel, a többiek bólogatnak a zene ritmusára. A zenekari aláfestést felvételről, egy kicsi, de erős hangszóróból halljuk. A librettót a szerző angolul írta, az előadás is eredeti nyelven megy, nincs felirat.

A darab önéletrajzi ihletésű, a szerző a közelmúltban elhunyt nővérének állít vele emléket. A történet szerint Oscar (Fischer Dániel) nem tudja feldolgozni féltestvére öngyilkosságát, rémálmok gyötörik, a hiányérzet és a gyász elhatalmasodik a lelkében. A fiatal írót erősen foglalkoztatja, hogy mi történik a halál után. Nyugtalan gondolatai aztán váratlanul testvére kaleidoszkópszerű csodavilágába vezetik be, ahol a furcsaságok is egyre kevésbé tűnnek különösnek. E fantasztikus, el­emelt, túlvilági univerzumban ismeretlen lények élnek és a tér-idő elveszti értelmét – Oscar maga az alfa és az origó. A felborult életbe (halálba) avatkozik bele aztán három boszorkány: utasítják a halott lányt, Ellát (Bella Castillon), találja meg fivérét, hogy rendezhessék közös dolgaikat. Innentől Ella utazását követjük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.