Színház

Sötétben

Living with Skeletons (Csontvázakkal élve)

Kritika

Fischer Dániel színész-író-zeneszerző produkciójában nincs semmi hagyományos, hacsak nem a helyszín maga, az Andrássy út egyik nagypolgári lakásában működő Fischer Iván Lakásszínház.

Fischer Dániel első színpadi műve musical, amelyet koncertszerű változatban (az énekesek székükről felállva éneklik a szerepüket) mutatott be a csapatával, a Fishhook Színházi Társulattal. Mindenképpen rendhagyó a fiatal (21 éves) alkotó vállalása, nehéz kötnünk a nálunk népszerű webberes vagy presseres vonalhoz, de ugyanúgy a rockoperai hagyományokhoz is. Sajátos és friss musicaldarab, erős mondanivalóval.

A színészek a rendező kortársai, többnyire konzervatóriumi növendékek a szélrózsa minden irányából, csak ketten Magyarországról. Valamennyien velünk szemben ülnek, talpig feketében, fiúk, lányok vegyesen. Mialatt egyikük épp énekel, a többiek bólogatnak a zene ritmusára. A zenekari aláfestést felvételről, egy kicsi, de erős hangszóróból halljuk. A librettót a szerző angolul írta, az előadás is eredeti nyelven megy, nincs felirat.

A darab önéletrajzi ihletésű, a szerző a közelmúltban elhunyt nővérének állít vele emléket. A történet szerint Oscar (Fischer Dániel) nem tudja feldolgozni féltestvére öngyilkosságát, rémálmok gyötörik, a hiányérzet és a gyász elhatalmasodik a lelkében. A fiatal írót erősen foglalkoztatja, hogy mi történik a halál után. Nyugtalan gondolatai aztán váratlanul testvére kaleidoszkópszerű csodavilágába vezetik be, ahol a furcsaságok is egyre kevésbé tűnnek különösnek. E fantasztikus, el­emelt, túlvilági univerzumban ismeretlen lények élnek és a tér-idő elveszti értelmét – Oscar maga az alfa és az origó. A felborult életbe (halálba) avatkozik bele aztán három boszorkány: utasítják a halott lányt, Ellát (Bella Castillon), találja meg fivérét, hogy rendezhessék közös dolgaikat. Innentől Ella utazását követjük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.