Film

Költő az úton

Michał Chmielewski: Roving Woman

Kritika

Amikor az embert kiteszik egy 6 éves kapcsolatból, tényleg úgy érezheti, hogy itt a világvége. Odavesznek az emlékek, az álmok, a közös jövőkép, és olykor még a fedél is lekerülhet a fejünk felől. A Roving Woman egy átlagos nő szemszögéből mutatja meg a szakítás, majd az elengedés lelki folyamatát.

Aki ismeri Connie Converse pályáját, annak egyből értelmet nyerhet a film címe, mert a dráma a kevéssé ismert amerikai énekesnő eltűnésének történetén alapszik. Az eltűnése gyors volt és végleges: 1974-ben egy szép napon Volkswagenjébe pakolta összes dolgát és otthagyta családját, otthonát, rajongóit, és soha nem tért vissza. A Roving Woman gyakorlatilag az ő emlékének tiszteleg, dalai végigkísérik a filmet, köztük természetesen a Roving Woman című is (talán ezért nem fordította le a címet a forgalmazó).

Valahol délnyugaton járunk az Egyesült Államokban, a puszta száraz, a naplemente vörös, az autóút végtelen – tökéletes helyszín egy road-trip filmnek. Sarát (Lena Góra) minden előzmény nélkül kidobja a vőlegénye, és minden hiába, a férfi egyszerűen kizárja a feltételezhetően közös lakásukból is. Nem kapja vissza sem a ruháit, sem a telefonját, de még a pénzét sem, így hát elindul egy szál estélyi ruhában, hogy egyedül éljen a nagyvilágban. Miután a semmi közepén álló benzinkútról elköt egy autót, elindul élete legnagyobb utazására, amely inkább metaforikusan válik értelmezhetővé, mint szó szerint.

Vannak filmek, amelyek után nehéz megszólalni, mert annyira erősek. A Roving Woman legalább olyan rejtélyes, mint Connie eltűnése, és annyi kérdést hagy maga után, hogy a végére kicsit összezavarja a nézőjét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.