Film

Költő az úton

Michał Chmielewski: Roving Woman

Kritika

Amikor az embert kiteszik egy 6 éves kapcsolatból, tényleg úgy érezheti, hogy itt a világvége. Odavesznek az emlékek, az álmok, a közös jövőkép, és olykor még a fedél is lekerülhet a fejünk felől. A Roving Woman egy átlagos nő szemszögéből mutatja meg a szakítás, majd az elengedés lelki folyamatát.

Aki ismeri Connie Converse pályáját, annak egyből értelmet nyerhet a film címe, mert a dráma a kevéssé ismert amerikai énekesnő eltűnésének történetén alapszik. Az eltűnése gyors volt és végleges: 1974-ben egy szép napon Volkswagenjébe pakolta összes dolgát és otthagyta családját, otthonát, rajongóit, és soha nem tért vissza. A Roving Woman gyakorlatilag az ő emlékének tiszteleg, dalai végigkísérik a filmet, köztük természetesen a Roving Woman című is (talán ezért nem fordította le a címet a forgalmazó).

Valahol délnyugaton járunk az Egyesült Államokban, a puszta száraz, a naplemente vörös, az autóút végtelen – tökéletes helyszín egy road-trip filmnek. Sarát (Lena Góra) minden előzmény nélkül kidobja a vőlegénye, és minden hiába, a férfi egyszerűen kizárja a feltételezhetően közös lakásukból is. Nem kapja vissza sem a ruháit, sem a telefonját, de még a pénzét sem, így hát elindul egy szál estélyi ruhában, hogy egyedül éljen a nagyvilágban. Miután a semmi közepén álló benzinkútról elköt egy autót, elindul élete legnagyobb utazására, amely inkább metaforikusan válik értelmezhetővé, mint szó szerint.

Vannak filmek, amelyek után nehéz megszólalni, mert annyira erősek. A Roving Woman legalább olyan rejtélyes, mint Connie eltűnése, és annyi kérdést hagy maga után, hogy a végére kicsit összezavarja a nézőjét.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk