Film

Költő az úton

Michał Chmielewski: Roving Woman

Kritika

Amikor az embert kiteszik egy 6 éves kapcsolatból, tényleg úgy érezheti, hogy itt a világvége. Odavesznek az emlékek, az álmok, a közös jövőkép, és olykor még a fedél is lekerülhet a fejünk felől. A Roving Woman egy átlagos nő szemszögéből mutatja meg a szakítás, majd az elengedés lelki folyamatát.

Aki ismeri Connie Converse pályáját, annak egyből értelmet nyerhet a film címe, mert a dráma a kevéssé ismert amerikai énekesnő eltűnésének történetén alapszik. Az eltűnése gyors volt és végleges: 1974-ben egy szép napon Volkswagenjébe pakolta összes dolgát és otthagyta családját, otthonát, rajongóit, és soha nem tért vissza. A Roving Woman gyakorlatilag az ő emlékének tiszteleg, dalai végigkísérik a filmet, köztük természetesen a Roving Woman című is (talán ezért nem fordította le a címet a forgalmazó).

Valahol délnyugaton járunk az Egyesült Államokban, a puszta száraz, a naplemente vörös, az autóút végtelen – tökéletes helyszín egy road-trip filmnek. Sarát (Lena Góra) minden előzmény nélkül kidobja a vőlegénye, és minden hiába, a férfi egyszerűen kizárja a feltételezhetően közös lakásukból is. Nem kapja vissza sem a ruháit, sem a telefonját, de még a pénzét sem, így hát elindul egy szál estélyi ruhában, hogy egyedül éljen a nagyvilágban. Miután a semmi közepén álló benzinkútról elköt egy autót, elindul élete legnagyobb utazására, amely inkább metaforikusan válik értelmezhetővé, mint szó szerint.

Vannak filmek, amelyek után nehéz megszólalni, mert annyira erősek. A Roving Woman legalább olyan rejtélyes, mint Connie eltűnése, és annyi kérdést hagy maga után, hogy a végére kicsit összezavarja a nézőjét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.