Rádió

A régi recept

Simonyi Balázs Kosztolányi-podcastje

Kritika

A spanyolviaszt, amitől egy irodalmi szövegen alapuló hangzó anyag élvezetessé válik, nemigen kell feltalálni, hiszen receptje nagyjából a rádiózással egyidős. Mégis: a kurrens kínálatot elnézve, a műsorkészítők (itt és ott) mintha elfeledkeztek volna róla. A hangjátékok fényes korának leáldoztával az „egy könyv – egy hang” hangoskönyv-koncepció mintha leradírozta volna a cizelláltabb műsorkészítést.

Nem véletlenül kelt tehát feltűnést egy-egy váratlanul előbukkanó, gondosan felépített és összetetten szórakoztató műsorszám. Pár éve még egy olyan produkció, mint Simonyi Balázs Kosztolányi-podcastje, az Alakok, csak­is egy nagy infrastruktúrával bíró rádiócsatornánál készülhetett volna el. De ma már a legjobb sportelemzéseket, a legtartalmasabb beszélgetéseket, a legrészletesebb politikai, kulturális, társadalmi, tudományos eszmefuttatásokat és vitákat a podcastszféra szállítja, még ha ezek sokszor nem túlságosan összetett műsorformákban öltenek is testet: egy mikrofon körül ül egy-két-három ember, és az ő megszólalásaiknak a minősége adja meg a műsor általános színvonalát is. A podcast előnye a rádióhoz képest a terjedelmi korlátlanságban és a könnyű újrahallgathatóságban rejlik. Na de, ha valaki hangjátékszerűen akar komoly színészi hozzáadott értékkel, kultúr- és irodalomtörténeti betétekkel megspékelve klasszikusnak mondható műveket feldolgozni, az mindjárt más tészta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.