Rádió

A régi recept

Simonyi Balázs Kosztolányi-podcastje

Kritika

A spanyolviaszt, amitől egy irodalmi szövegen alapuló hangzó anyag élvezetessé válik, nemigen kell feltalálni, hiszen receptje nagyjából a rádiózással egyidős. Mégis: a kurrens kínálatot elnézve, a műsorkészítők (itt és ott) mintha elfeledkeztek volna róla. A hangjátékok fényes korának leáldoztával az „egy könyv – egy hang” hangoskönyv-koncepció mintha leradírozta volna a cizelláltabb műsorkészítést.

Nem véletlenül kelt tehát feltűnést egy-egy váratlanul előbukkanó, gondosan felépített és összetetten szórakoztató műsorszám. Pár éve még egy olyan produkció, mint Simonyi Balázs Kosztolányi-podcastje, az Alakok, csak­is egy nagy infrastruktúrával bíró rádiócsatornánál készülhetett volna el. De ma már a legjobb sportelemzéseket, a legtartalmasabb beszélgetéseket, a legrészletesebb politikai, kulturális, társadalmi, tudományos eszmefuttatásokat és vitákat a podcastszféra szállítja, még ha ezek sokszor nem túlságosan összetett műsorformákban öltenek is testet: egy mikrofon körül ül egy-két-három ember, és az ő megszólalásaiknak a minősége adja meg a műsor általános színvonalát is. A podcast előnye a rádióhoz képest a terjedelmi korlátlanságban és a könnyű újrahallgathatóságban rejlik. Na de, ha valaki hangjátékszerűen akar komoly színészi hozzáadott értékkel, kultúr- és irodalomtörténeti betétekkel megspékelve klasszikusnak mondható műveket feldolgozni, az mindjárt más tészta.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Helikopterezni muszáj

A két éve nyáron Szilvásváradra a huszárokhoz és a lipicai méneshez helikopterrel utazó Szalay-Bobrovniczky Kristófnak most jutott eszébe vizsgáltatni Ruszin-Szendi Romulusz korábbi helikopterhasználatát. 

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.