Lemez

Annyira nem sötét

Pearl Jam: Dark Matter

Kritika

A legutóbbi Pearl Jam-lemez, a 2020-as Gigaton hosszú, hétéves várakozás után jelent meg, így sokan örülhettek, hogy a zenekar hamarabb elkészült a tizenkettedik albumával, amely a Dark Matter címet viseli.

Meglepetésre a tagok kreatívan élték át a covidos időket, mindannyian készítettek szólólemezt, vagy mások dalaiban szerepeltek. A prímet a frontember, Eddie Vedder vitte, aki tavalyelőtt ki­adott egy kifejezetten jó albumot Earthling címmel, amelynek producere a mostanában igencsak felkapott Andrew Watt (Justin Bieber, Ozzy Osbourne, Iggy Pop, Rolling Stones stb.) volt, aki ezután – fanatikus Pearl Jam-rajongóként – kiügyeskedte, hogy a Dark Matter munkálataiban is részt vegyen.

Noha a zenészek már 2021-ben nekiálltak az új szerzeményeknek, a felvételekre később került sor, és viszonylag rövid idő alatt lezajlottak. A tempót Watt diktálta, aki nagyjából akkor született, amikor a Pearl Jam a legelső koncertjeit adta, a tagok pedig elégedetten nyilatkoztak a dalszerzésbe is beszálló producerről. Mike McCready gitáros szerint az új anyag a címéhez méltóan „sötét és zúzós” lett, Vedder meg odáig ment, hogy szerinte ez a pályafutásuk eddigi legjobb lemeze. Jó lenne egyetérteni velük, csak hát a Dark Matter inkább tűnik biztonsági játéknak, mint csúcspontnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”