Lemez

Annyira nem sötét

Pearl Jam: Dark Matter

Kritika

A legutóbbi Pearl Jam-lemez, a 2020-as Gigaton hosszú, hétéves várakozás után jelent meg, így sokan örülhettek, hogy a zenekar hamarabb elkészült a tizenkettedik albumával, amely a Dark Matter címet viseli.

Meglepetésre a tagok kreatívan élték át a covidos időket, mindannyian készítettek szólólemezt, vagy mások dalaiban szerepeltek. A prímet a frontember, Eddie Vedder vitte, aki tavalyelőtt ki­adott egy kifejezetten jó albumot Earthling címmel, amelynek producere a mostanában igencsak felkapott Andrew Watt (Justin Bieber, Ozzy Osbourne, Iggy Pop, Rolling Stones stb.) volt, aki ezután – fanatikus Pearl Jam-rajongóként – kiügyeskedte, hogy a Dark Matter munkálataiban is részt vegyen.

Noha a zenészek már 2021-ben nekiálltak az új szerzeményeknek, a felvételekre később került sor, és viszonylag rövid idő alatt lezajlottak. A tempót Watt diktálta, aki nagyjából akkor született, amikor a Pearl Jam a legelső koncertjeit adta, a tagok pedig elégedetten nyilatkoztak a dalszerzésbe is beszálló producerről. Mike McCready gitáros szerint az új anyag a címéhez méltóan „sötét és zúzós” lett, Vedder meg odáig ment, hogy szerinte ez a pályafutásuk eddigi legjobb lemeze. Jó lenne egyetérteni velük, csak hát a Dark Matter inkább tűnik biztonsági játéknak, mint csúcspontnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.