Lemez

Annyira nem sötét

Pearl Jam: Dark Matter

Kritika

A legutóbbi Pearl Jam-lemez, a 2020-as Gigaton hosszú, hétéves várakozás után jelent meg, így sokan örülhettek, hogy a zenekar hamarabb elkészült a tizenkettedik albumával, amely a Dark Matter címet viseli.

Meglepetésre a tagok kreatívan élték át a covidos időket, mindannyian készítettek szólólemezt, vagy mások dalaiban szerepeltek. A prímet a frontember, Eddie Vedder vitte, aki tavalyelőtt ki­adott egy kifejezetten jó albumot Earthling címmel, amelynek producere a mostanában igencsak felkapott Andrew Watt (Justin Bieber, Ozzy Osbourne, Iggy Pop, Rolling Stones stb.) volt, aki ezután – fanatikus Pearl Jam-rajongóként – kiügyeskedte, hogy a Dark Matter munkálataiban is részt vegyen.

Noha a zenészek már 2021-ben nekiálltak az új szerzeményeknek, a felvételekre később került sor, és viszonylag rövid idő alatt lezajlottak. A tempót Watt diktálta, aki nagyjából akkor született, amikor a Pearl Jam a legelső koncertjeit adta, a tagok pedig elégedetten nyilatkoztak a dalszerzésbe is beszálló producerről. Mike McCready gitáros szerint az új anyag a címéhez méltóan „sötét és zúzós” lett, Vedder meg odáig ment, hogy szerinte ez a pályafutásuk eddigi legjobb lemeze. Jó lenne egyetérteni velük, csak hát a Dark Matter inkább tűnik biztonsági játéknak, mint csúcspontnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.