Lemez

Újra együtt

Anohni and the Johnsons: My Back Was a Brick for You to Cross

  • - minek -
  • 2023. július 26.

Kritika

Az apróbb névváltozáson átesett nagyszerű zenekar 11 évig hallgatott, de még énekes-vezetőjének is már hét éve jelent meg az utolsó szólóanyaga.

Az új albumról érkezett hír önmagában is felkelthetné az érdeklődést, pláne, ha a visszatérő lemez még nagyon jól is sikerült. Anthony Hegarty hosszú időn át e néven, illetve az Anthony and the Johnsons tagjaként fellépő, egyedi énekhangjáról, orgánumáról bármikor beazonosítható előadó legalább annyira volt ismert zenészi kollaborációiról, mások lemezén való vendégszerepléseiről, mint saját (illetve zenekara) neve alatt publikált, amúgy rendre emlékezetes megjelenéseiről. Többek között Björk, Brian Ferry, Lou Reed vagy Laurie Anderson lemezein megjelent dolgait is beleértve, mind közül a legemlékezetesebb talán a Hercules and Love Affair vérbeli queer diszkócirkusszal való együttműködése. Az akkoriban szinte alaptagnak számító Hegarty öt számban is énekelt a zenekar 2008-as bemutatkozó lemezén, közöttük volt a megaslágernek bizonyult Blind is. Hogy mindez nem ért véget, bizonyítja, hogy a tavaly megjelent Hercules-album (In Amber) számainak felét is az átalakulása betetőzéseként 2016 óta immár Anohniként fellépő művész énekelte fel. Személyiségének és rendkívül gazdag zenei világának fontos sarokpontja, hogy a zenészvilágban elsők között, még 2005-ben nyilatkozott úgy, hogy a transzgender identitást közelebb állónak érzi, minthogy „csupán” melegként beszéljenek róla, de csak 11 évvel később, névváltásával egy időben kezdett magára a nagyobb nyilvánosság előtt is nőként hivatkozni. Dalai önmagukban is gesztusként, politikai kiállásként értelmezhetők, de azért – főleg eme új lemez kapcsán – nem kell holmi protest song és/vagy pol-beat gyűjteménytől tartani – garancia erre Anohni és zenésztársainak kivételes muzikalitása is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.