Tévésorozat

Inkább a káosz

A kör bezárul

Kritika

Elcserélt gyermekek, koldus és királyfi, irigység, kapzsiság és önfeláldozás. Ezeket az erős, letisztult motívumokat mind tartalmazza Steven Soderbergh és Ed Solomon legújabb közös munkája (a 2017-es Mozaik és a 2021-es Semmi hirtelen mozdulat után).

Emellett sok minden mást is, talán túl sokat is. A címben említett körnek New Yorkban kellene bezárulnia, amikor egy guyanai eredetű bűnszervezet mátriárkája, Mrs. Mahabir (CCH Pounder) egy rejtélyes átkot törne meg, amely szétszaggatja családját, és árt az üzletnek is. Terve részleteit nem osztja meg döbbent alvezérével (Phaldut Sharma) és bizonyítási vágyától majd szétfeszülő unokaöccsével (Jharrel Jerome) sem. Ehelyett irodájába zárkózik, rizsből rajzolgat köröket, gyanúsan specifikus számokkal bombázza végrehajtóit, és két gyanútlan guyanai ifjút hozat egyenesen Georgetownból, hogy elrabolják egy sztárséf (Dennis Quaid) unokáját. Az ármány kissé félremegy, ugyanis a gazdag utód helyett egy hasonló kinézetű, de jóval szegényebb srácot sikerül a furgonba tuszkolniuk. A szülőkre (Claire Danes és Timothy Olyphant) ólomsúllyal nehezedik az erkölcsi dilemma, hogy a váltságdíj megfizetésével megmentsék-e egy idegen életét, miközben egy izgága postai nyomozó (Zazie Beetz) kezd szimatolni utánuk, aki egy Jack Russell terrier lelkesedésével ássa elő a bűnös múlt örökre eltemetettnek hitt részleteit. Ha mindez kissé zavarosan hangzik, az nem a néző felfogóképességének hiányára utal; Solomon valóban kissé túlírta a forgatókönyvet, amin Soderbergh kreatív vizuális megoldásai és helyenként bravúros narrációja sem tud segíteni.

A kör mint motívum visszatérő eleme a cselekménynek, de valójában a sorozat gazdag filmtörténeti előéletét is leírhatnánk az alakzattal. Soderbergh és Solomon ugyanis Kuroszavától kölcsönzi alaptörténetét. Az 1963-as Menny és pokolban a gazdag cipőgyáros Kingo Gondo (Mifune Tosiró) szembesül hasonló dilemmával, amikor saját fia helyett sofőrje gyermekét rabolják el. Döntenie kell, hogy vagyo­ná­ból a váltságdíjat fizeti meg vagy nyélbe üti élete üzletét. Hosszas vívódás után a férfi nem a számára előnyös, hanem a helyes döntést hozza meg; szegényebb lesz, de megmenti egy ártatlan kisfiú életét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.