Színház

Kaptafa

Line Knutzon: Mesteremberek

Kritika

Nem könnyű feladat egy lakásfelújítás: épp egy fél vagy negyedkész házban járunk, ahol még minden munkaterület. Jól indul az előadás: a házigazda Alice (Ónodi Eszter) és barátnője, Magrete (Pelsőczy Réka) közös belépője az utóbbi idők egyik legsikerültebbje.

Groteszk módon láttatják, mennyire testidegen a felsőbb köröknek a szakmunkások világa. Kétszintes belső térben vagyunk, a csillár helyén is kábelek lógnak, mindenütt iparos munka nyomai: fali szigetelés, életveszélyes villanyszekrény, kibelezett szobabelső (díszlet: Cziegler Balázs). A két nő próbál természetesen viselkedni és nem felbukni. Magassarkúikban mintha tojásokon lépkednének, csetlenek-botlanak. Egyszerre suták és nagyvilágiak, komikusak.

És innentől középszerű komédia zajlik: egy jól szituált házaspár kínlódását és egy (feketén dolgozó) munkásbrigád legszörnyűbb szakikat megszégyenítő ügyetlenkedését követhetjük nyomon. Kevés a mögöttes társadalomkritika, amihez az sem tesz hozzá, hogy a pár sorra gyilkolja a náluk dolgozó munkáso­kat. Ahogy a szellemként visszatérők burleszkbe illő, egyébként szórakoztató táncolása sem visz komolyabb tanulságok felé (táncbetét: Blaskó Borbála). Az előadás leginkább egy sitcom epizódra emlékeztet, ahol Al Bundy és Pam kacagva gyömöszöli ládába a teátrálisan nagy bunkóval kalapáccsal agyonütött burkolót, majd miután az események a lehető legrosszabbra fordulnak, jön a pénzes családi megmentő, az anyuka személyében, aki va­rázs­ütésre megoldja a problémákat. Kacagás, happy end.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.