Könyv

Menedékhegy

Paolo Cognetti: A magányos farkas boldogsága

Kritika

A negyvenéves Fausto írónak vallja magát, ám évekkel korábban megjelent egyetlen, sikertelen könyve óta semmit nem adott ki. Most a félresikerült párkapcsolata, de leginkább talán önmaga elől menekülve érkezik meg gyermekkorának egyik fontos helyszínére, a kis hegyi faluba, Fontana Freddába, hogy szakácsként dolgozzon a helyi sípálya hüttéjében.

A szezonon kívül aztán az apró település „egyetlen nyilvános helyeként” üzemelő étteremben főz, ahol megismerkedik a nála jóval fiatalabb Silviával, aki halott édesanyját gyászolva bújt el itt. Kettőjük szerelmi viszonya hirtelen és szenvedélyesen indul, idővel azonban kiderül, vágyaik pontosan olyan változékonyak, mint a regényidő egy éve alatt megannyi arcát megmutató természet.

A szerző e második regényében az elsőhöz hasonlóan (amelyből a Nyolc hegy című film is készült) ismét a hegyekről és a hegyi embe­rekről mesél. A történet ezúttal is az olasz Alpok Milánó feletti, a svájci határhoz közeli részéről indul, ahonnan kit messzebbre, kit kevésbé távolra sodor az élet. A regény a kiégést és a kapuzárási pánikot, illetve az ezek elleni küzdelem stratégiáit mutatja be. A lineárisan elbeszélt, fordulatokban kevéssé gazdag cselekmény néhány oldalas fejezeteiben folyamatosan váltják egymást az aktuálisan fókuszba kerülő szereplők történetei.

Fausto és Silvia mellett Santorso, a pályamunkás és Babette, az étterem tulajdonosának alakja emelkedik ki, akik a hegyi szerelem idilljének ellenpontjaként lépnek színre. Fontana Fredda két idősödő, de még mindig megkerülhetetlen alakjának évtizedekkel korábbi kapcsolatára ráadásul csak viszonylag későn derül fény, új kontextusba helyezve ezzel saját kiábrándultságukat, megcsömörlött életüket, nem mellesleg pedig a Fausto és Silvia között kibontakozó vonzalmat és annak lehetséges jövőjét is. Ez a sűrűn váltakozó nézőpont egyszerre ad lehetőséget a szerzőnek a személyes sorsok közötti párhuzamok felvillantására, valamint az élettörténetek sokszínűségének érzékeltetésére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.