Könyv

Menedékhegy

Paolo Cognetti: A magányos farkas boldogsága

Kritika

A negyvenéves Fausto írónak vallja magát, ám évekkel korábban megjelent egyetlen, sikertelen könyve óta semmit nem adott ki. Most a félresikerült párkapcsolata, de leginkább talán önmaga elől menekülve érkezik meg gyermekkorának egyik fontos helyszínére, a kis hegyi faluba, Fontana Freddába, hogy szakácsként dolgozzon a helyi sípálya hüttéjében.

A szezonon kívül aztán az apró település „egyetlen nyilvános helyeként” üzemelő étteremben főz, ahol megismerkedik a nála jóval fiatalabb Silviával, aki halott édesanyját gyászolva bújt el itt. Kettőjük szerelmi viszonya hirtelen és szenvedélyesen indul, idővel azonban kiderül, vágyaik pontosan olyan változékonyak, mint a regényidő egy éve alatt megannyi arcát megmutató természet.

A szerző e második regényében az elsőhöz hasonlóan (amelyből a Nyolc hegy című film is készült) ismét a hegyekről és a hegyi embe­rekről mesél. A történet ezúttal is az olasz Alpok Milánó feletti, a svájci határhoz közeli részéről indul, ahonnan kit messzebbre, kit kevésbé távolra sodor az élet. A regény a kiégést és a kapuzárási pánikot, illetve az ezek elleni küzdelem stratégiáit mutatja be. A lineárisan elbeszélt, fordulatokban kevéssé gazdag cselekmény néhány oldalas fejezeteiben folyamatosan váltják egymást az aktuálisan fókuszba kerülő szereplők történetei.

Fausto és Silvia mellett Santorso, a pályamunkás és Babette, az étterem tulajdonosának alakja emelkedik ki, akik a hegyi szerelem idilljének ellenpontjaként lépnek színre. Fontana Fredda két idősödő, de még mindig megkerülhetetlen alakjának évtizedekkel korábbi kapcsolatára ráadásul csak viszonylag későn derül fény, új kontextusba helyezve ezzel saját kiábrándultságukat, megcsömörlött életüket, nem mellesleg pedig a Fausto és Silvia között kibontakozó vonzalmat és annak lehetséges jövőjét is. Ez a sűrűn váltakozó nézőpont egyszerre ad lehetőséget a szerzőnek a személyes sorsok közötti párhuzamok felvillantására, valamint az élettörténetek sokszínűségének érzékeltetésére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.