Könyv

Menedékhegy

Paolo Cognetti: A magányos farkas boldogsága

Kritika

A negyvenéves Fausto írónak vallja magát, ám évekkel korábban megjelent egyetlen, sikertelen könyve óta semmit nem adott ki. Most a félresikerült párkapcsolata, de leginkább talán önmaga elől menekülve érkezik meg gyermekkorának egyik fontos helyszínére, a kis hegyi faluba, Fontana Freddába, hogy szakácsként dolgozzon a helyi sípálya hüttéjében.

A szezonon kívül aztán az apró település „egyetlen nyilvános helyeként” üzemelő étteremben főz, ahol megismerkedik a nála jóval fiatalabb Silviával, aki halott édesanyját gyászolva bújt el itt. Kettőjük szerelmi viszonya hirtelen és szenvedélyesen indul, idővel azonban kiderül, vágyaik pontosan olyan változékonyak, mint a regényidő egy éve alatt megannyi arcát megmutató természet.

A szerző e második regényében az elsőhöz hasonlóan (amelyből a Nyolc hegy című film is készült) ismét a hegyekről és a hegyi embe­rekről mesél. A történet ezúttal is az olasz Alpok Milánó feletti, a svájci határhoz közeli részéről indul, ahonnan kit messzebbre, kit kevésbé távolra sodor az élet. A regény a kiégést és a kapuzárási pánikot, illetve az ezek elleni küzdelem stratégiáit mutatja be. A lineárisan elbeszélt, fordulatokban kevéssé gazdag cselekmény néhány oldalas fejezeteiben folyamatosan váltják egymást az aktuálisan fókuszba kerülő szereplők történetei.

Fausto és Silvia mellett Santorso, a pályamunkás és Babette, az étterem tulajdonosának alakja emelkedik ki, akik a hegyi szerelem idilljének ellenpontjaként lépnek színre. Fontana Fredda két idősödő, de még mindig megkerülhetetlen alakjának évtizedekkel korábbi kapcsolatára ráadásul csak viszonylag későn derül fény, új kontextusba helyezve ezzel saját kiábrándultságukat, megcsömörlött életüket, nem mellesleg pedig a Fausto és Silvia között kibontakozó vonzalmat és annak lehetséges jövőjét is. Ez a sűrűn váltakozó nézőpont egyszerre ad lehetőséget a szerzőnek a személyes sorsok közötti párhuzamok felvillantására, valamint az élettörténetek sokszínűségének érzékeltetésére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.