Könyv

Nyelvvilág

Fehér Béla: Ördögcérna

Kritika

Az ördögcérna maga a burgonyafélék családjába tartozó lombhullató cserje. Itt líciumként emlegetik, de hívják még farkasbogyónak vagy gojibogyónak is, és a regény világán belül a kisebbrendű idő- és dimenziókapuk (ha jól értem) jelenlétét jelzi.

„A fizika nem számít. Cifra lószar a négyzeten”, fogalmazza meg Lulla is, a regény egyik szereplője, aki különös figura: félig gyerek, félig démon, ki mindenfelé potyogtatja exkrementumát, ami szintén meghatározó tényezője a műnek, Fehér mintegy cérnaként fűzi össze vele az idősíkokat. A Zöldvendéglő című film forgatása a jelenben zajlik (emlékszünk, ez az író debütáló regényének címe), a stábtagok a Sárga pipacs fogadóban szállnak meg, mely fogadó vezetője IV. Rideg (felesége Gilike, mint négy generáción keresztül minden fogadóvezető Ridegé, lásd még: a Louis CK-féle Horace and Pete című minisorozatot). Aztán a második szálat a II. Rideg nevű fogadós feljegyzései adják ki, aki a Nyugat literátorainak vezérkarát, plusz bizonyos EP-t, vagy legalábbis mindezek fehéresített verzióit látja vendégül. Ott van Bandy, Deziré, Zsiga bátya, Laczi báró, Gyula költő, a nyíri pajkos, Tóni, Margitka és Égikar. Plusz (ha még bírják cérnával) jelen van egy Péklapáton Utazó Topogán (rövidítése Putto) nevű garabonciás is, aki valóban péklapáton közlekedik. A negyedik sík pedig az imádnivalón nevetséges, tudálékos, félkegyelmű Berettyó Gyula helytörténészé (akit saját bevallása szerint tudásszomja „fáradhatatlanul űz és ostoroz”).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.