Tévésorozat

Rajzfilm szeretnék lenni

Lángok által felemésztve

Kritika

Amikor 12 éves voltam, minden reggel korábban felkeltem, hogy még iskola előtt megnézhessek pár részt egy-egy régi animéből. Tiltott mulatság volt, de a Naruto minden veszélyt megért.

A japán rajzfilmek egyre növekvő népszerűsége az élőszereplős filmekre is hatással van. Ám ami 2D-ben működik, az nem feltétlenül látványos élő szereplőkkel; az animék sablonjai kétes eszközök filmen. A Lángok által… manga­adaptációja pedig az összes ilyen klisét felsorakoztatja.

A japán teledrámák általában számos hasonlóságot mutatnak dél-koreai művekkel, csakhogy Dél-Korea filmtörténelmének – gyakorlatilag a televízió megjelenésétől, de a 60-as, 70-es évektől különösen – szerves részét adják a drámai sorozatok (együtt nőttek fel). A japán filmkultúra gyökerei sokkal messzebbre nyúlnak vissza, de a tévé valamiért mégis az időközben hatalmas iparággá nőtt K-drámát tekinti alapnak, és igyekszik a sajátjává tenni. A dorama általában olcsón készül, kevesebb hozzáértéssel (gyengébb forgatókönyv, rendezés), ismeretlen vagy amatőr színészeket szerepeltet (sokszor Japán-szerte ismert énekeseket, médiasztárokat), és mivel a történetek kizárólag a helyi társadalmat ábrázolják, a célcsoportjuk is kisebb, mint a hasonló koreai műveknek, melyek viszont az egész világhoz szólnak, és hatalmas a rajongótáboruk is.

A J-drámák animéből áttelepített kliséi egyszerűek: itt például a családapa a felesége legjobb, ám hamis barátnőjével jön össze a válás után, a fiú és a lány először utálja, majd megszereti egymást. E sablonok megjelennek a beállításokban, a kameraállásban, még a legegyszerűbb jelenetekben is, nem beszélve az egyes figurákról, a furcsa gesztusokról, mint amikor a fiú megragadja a lány csuklóját, hogy jobban ki tudja fejezni magát, vagy amikor falhoz szorítja, hogy fenyegetőbbnek tűnjön. Nem egyértelmű, hogy ezek az animés kitörések mennyire szórakoztatók, ám határozottan azt az érzést keltik, hogy az adott sorozat tényleg inkább rajzfilm szeretne lenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.