Rádió

Senki földjén

Édes Néném! – podcast a Bartókon

Kritika

Szegény Mikes Kelemen! Ha az utókor kíméletlenségét a félresikerült stílusimitációkban lehetne mérni, Rákóczi fejedelem kamarása alighanem országos rekorder lenne.

Se szeri, se száma azoknak, akik Mikes levelezői stílusát fosztogatják. A legismertebb közülük alighanem az Operaház direktora, Ókovács Szilveszter, aki jó ideje írja leveleit mikesi stílben az Origóra, ám ezúttal kihívója akadt. De tegyünk pár lépést hátra: a podcast formátumot még mindig hajlamosak vagyunk valami egészen friss képződményként ünnepelni, hol­ott itt van már velünk egy ideje és technikailag sem egy elképesztően innovatív valami, sőt az internet nyújtotta mai körülmények között inkább amolyan faék egyszerűségű terméknek tűnik. Persze örülünk, ha jó podcastot hallunk, de jót hallani akármilyen formátumban megbecsülendő élmény.

Alighanem a Bartók rádiót is a nulla ener­gia­befektetéssel elérni vágyott felzárkózás hübrisze mozgatta, amikor összerakta a maga podcastkínálatát. Ez majd biztosan megy magától, gondolták, és kitettek pár cuccot a megfelelő megosztókra, aztán nagyjából elfelejtették az egészet. Mondjuk, olyasmivel sem bíbelődtek, hogy átvezessék rájuk a hallgatókat, a (csatorna saját felmérése szerint is ötven fölöttiekből álló) Bartók-törzsközönséget megismertessék ezzel az érdekes új dologgal, s egyáltalán, hogy bármilyen szinten hírt adjanak a kísérletről. Ha a megosztóoldal hallgatottsági mutatóinak hihetünk, nem is hallgatja ezeket senki. Akkor meg minek vannak, kérdezhetnénk, és hát kérdezzük is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.