Rádió

Senki földjén

Édes Néném! – podcast a Bartókon

Kritika

Szegény Mikes Kelemen! Ha az utókor kíméletlenségét a félresikerült stílusimitációkban lehetne mérni, Rákóczi fejedelem kamarása alighanem országos rekorder lenne.

Se szeri, se száma azoknak, akik Mikes levelezői stílusát fosztogatják. A legismertebb közülük alighanem az Operaház direktora, Ókovács Szilveszter, aki jó ideje írja leveleit mikesi stílben az Origóra, ám ezúttal kihívója akadt. De tegyünk pár lépést hátra: a podcast formátumot még mindig hajlamosak vagyunk valami egészen friss képződményként ünnepelni, hol­ott itt van már velünk egy ideje és technikailag sem egy elképesztően innovatív valami, sőt az internet nyújtotta mai körülmények között inkább amolyan faék egyszerűségű terméknek tűnik. Persze örülünk, ha jó podcastot hallunk, de jót hallani akármilyen formátumban megbecsülendő élmény.

Alighanem a Bartók rádiót is a nulla ener­gia­befektetéssel elérni vágyott felzárkózás hübrisze mozgatta, amikor összerakta a maga podcastkínálatát. Ez majd biztosan megy magától, gondolták, és kitettek pár cuccot a megfelelő megosztókra, aztán nagyjából elfelejtették az egészet. Mondjuk, olyasmivel sem bíbelődtek, hogy átvezessék rájuk a hallgatókat, a (csatorna saját felmérése szerint is ötven fölöttiekből álló) Bartók-törzsközönséget megismertessék ezzel az érdekes új dologgal, s egyáltalán, hogy bármilyen szinten hírt adjanak a kísérletről. Ha a megosztóoldal hallgatottsági mutatóinak hihetünk, nem is hallgatja ezeket senki. Akkor meg minek vannak, kérdezhetnénk, és hát kérdezzük is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.