Rádió

Senki földjén

Édes Néném! – podcast a Bartókon

Kritika

Szegény Mikes Kelemen! Ha az utókor kíméletlenségét a félresikerült stílusimitációkban lehetne mérni, Rákóczi fejedelem kamarása alighanem országos rekorder lenne.

Se szeri, se száma azoknak, akik Mikes levelezői stílusát fosztogatják. A legismertebb közülük alighanem az Operaház direktora, Ókovács Szilveszter, aki jó ideje írja leveleit mikesi stílben az Origóra, ám ezúttal kihívója akadt. De tegyünk pár lépést hátra: a podcast formátumot még mindig hajlamosak vagyunk valami egészen friss képződményként ünnepelni, hol­ott itt van már velünk egy ideje és technikailag sem egy elképesztően innovatív valami, sőt az internet nyújtotta mai körülmények között inkább amolyan faék egyszerűségű terméknek tűnik. Persze örülünk, ha jó podcastot hallunk, de jót hallani akármilyen formátumban megbecsülendő élmény.

Alighanem a Bartók rádiót is a nulla ener­gia­befektetéssel elérni vágyott felzárkózás hübrisze mozgatta, amikor összerakta a maga podcastkínálatát. Ez majd biztosan megy magától, gondolták, és kitettek pár cuccot a megfelelő megosztókra, aztán nagyjából elfelejtették az egészet. Mondjuk, olyasmivel sem bíbelődtek, hogy átvezessék rájuk a hallgatókat, a (csatorna saját felmérése szerint is ötven fölöttiekből álló) Bartók-törzsközönséget megismertessék ezzel az érdekes új dologgal, s egyáltalán, hogy bármilyen szinten hírt adjanak a kísérletről. Ha a megosztóoldal hallgatottsági mutatóinak hihetünk, nem is hallgatja ezeket senki. Akkor meg minek vannak, kérdezhetnénk, és hát kérdezzük is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.