Rádió

Senki földjén

Édes Néném! – podcast a Bartókon

Kritika

Szegény Mikes Kelemen! Ha az utókor kíméletlenségét a félresikerült stílusimitációkban lehetne mérni, Rákóczi fejedelem kamarása alighanem országos rekorder lenne.

Se szeri, se száma azoknak, akik Mikes levelezői stílusát fosztogatják. A legismertebb közülük alighanem az Operaház direktora, Ókovács Szilveszter, aki jó ideje írja leveleit mikesi stílben az Origóra, ám ezúttal kihívója akadt. De tegyünk pár lépést hátra: a podcast formátumot még mindig hajlamosak vagyunk valami egészen friss képződményként ünnepelni, hol­ott itt van már velünk egy ideje és technikailag sem egy elképesztően innovatív valami, sőt az internet nyújtotta mai körülmények között inkább amolyan faék egyszerűségű terméknek tűnik. Persze örülünk, ha jó podcastot hallunk, de jót hallani akármilyen formátumban megbecsülendő élmény.

Alighanem a Bartók rádiót is a nulla ener­gia­befektetéssel elérni vágyott felzárkózás hübrisze mozgatta, amikor összerakta a maga podcastkínálatát. Ez majd biztosan megy magától, gondolták, és kitettek pár cuccot a megfelelő megosztókra, aztán nagyjából elfelejtették az egészet. Mondjuk, olyasmivel sem bíbelődtek, hogy átvezessék rájuk a hallgatókat, a (csatorna saját felmérése szerint is ötven fölöttiekből álló) Bartók-törzsközönséget megismertessék ezzel az érdekes új dologgal, s egyáltalán, hogy bármilyen szinten hírt adjanak a kísérletről. Ha a megosztóoldal hallgatottsági mutatóinak hihetünk, nem is hallgatja ezeket senki. Akkor meg minek vannak, kérdezhetnénk, és hát kérdezzük is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.