Film

Tánc az ördöggel

Todd Phillips: Joker: Kétszemélyes téboly

  • SzSz
  • 2024. október 16.

Kritika

„Hé, van egy vicced?” – cukkolják naponta tucatszor az őrök Arthur Flecket, aki azután került elmegyógyintézetbe, hogy Jokerként öt emberrel is végzett. Arról, hogyan ég Nesszosz-ingként az emberre az antihős figurája, a rendező, Todd Phillips is tudna mesélni – gyakorlatilag erről szól a Kétszemélyes téboly.

 

Phillips vígjátékokkal (Cool túra; Másnaposok-sorozat; Starsky és Hutch) szerzett nevet magának, csak azután fordult a hírhedt képregényfigurához, hogy megcsömörlött a műfajban. Már eleve Joaquin Phoenixszel a fejében írta meg a forgatókönyvet, aki véletlenül épp egy komolyabb figurára vágyott. A Warner Bros. és a DC félszívvel, de beállt a projekt mögé, elsősorban azért, mert a hatalmas költségvetésű, színes-szagos képregénymozijaik (Az Igazság Ligája; Batman Szuperman ellen) mind földbe álltak. Phillipsnek közepes költségvetést és szabad kezet adtak – a többi pedig már történelem. A 2019-es Joker az év egyik legnagyobb sikerévé vált, s csak idő kérdése volt, meddig rágják Phillips fülét: „Hé, van benned még egy Joker-film?” De a Kétszemélyes téboly nem olyan folytatás, amilyet a rajongók akartak, inkább olyan, amilyet a világ megérdemel.

Hogy a második rész végül „jukebox-musical” lett, elsőre meglepőnek tűnhet, valójában kompromisszum ahhoz képest, hogy eredetileg Broadway-darabot terveztek. Már az első résznek is fontos eleme volt, hogy a súlyos személyiségzavarban szenvedő Arthur Fleck szemszögéből látjuk a dolgokat, akkor azonban a mocskos realizmus és anarchia ellenpontozta a szubjektív nézőpontot. Ezúttal viszont csúcsra jár a dolog: Fleck jó magaviselete miatt csatlakozhat egy énekkarhoz, ahol találkozik Lee Quinzellel (Lady Gaga). A kettejük közötti szimpátia hamar őrült szerelembe, vagy inkább szerelmes őrületbe fordul, innentől pedig nincs megállás: Fleck zenés show-műsorokba képzeli bele magát. Persze ezt is csak olyan jól műveli, mint a viccmesélést – aki tehát elfogadta a musical műfaját, azzal is meg kell barátkoznia, hogy a Kétszemélyes téboly egy rossz musical; ordít róla, hogy szántszándékkal hamis, elcsúszott és ócska. Csakhogy a Joker 2 a közel két és fél órás játékideje alatt sem tud igazán izgalmassá válni: a csorba éneklés mellett a film nagy része egy unalmas és túlnyújtott tárgyalótermi dráma, amelynek során a saját ügyvédjének felcsapó Fleck magával, a váddal és az esküdtszékkel is azon viaskodik, hogy ő voltaképp Joker-e vagy sem. Mintha az alapanyaggal birkózó Phillipset figyelnénk: Joker egyik vonzereje ugyanis egyértelműen a féktelen és kiszámíthatatlan őrület volt, az, hogy fogalmunk sincs róla, ki is ő, honnan jön, mit akar és miért. Azzal, hogy sorsdrámának beillő előtörténetet tolt a figura alá, épp ezt lúgozta ki – igaz, a jellemábrázolás serpenyőjébe sikerült érdekes dolgokat pakolnia. A második részre azonban már a főszereplőhöz hasonlóan maga a rendező is megkérdőjelezi saját hőse létjogosultságát. Ez a „ki is vagyok én valójában” vívódás azonban a maga posztmodern mókolásával együtt sem elég arra, hogy fenntartsa a figyelmünket. Lady Gaga Harley Quinn-parafrázisa egy fokkal izgalmasabb, ő viszont egyszerűen nem kap elég teret és játékidőt ahhoz, hogy kibontakozhasson. Ugyanakkor e mozi is remekül mutatja be, hogyan képes egyetlen ember – hívhatjuk őt Jokernek, Trumpnak vagy Orbánnak is – mindent cirkusszá változtatni maga körül. Egy normális világban ugyanis Joker őrültnek számít.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”