Kiállítás

Világsztár Kispestről

Porcellán- Kőedény- és Kályhagyár Rt. – Alapítás és a korai évek; Stricker-Polányi (Zeisel) Éva munkái a Gránitban

Kritika

Eva Zeisel hosszú, sikerekkel és kalandokkal teli tervezői életútja nem Magyarországon csúcsosodott ki, ám vannak olyan állomásai, amelyek a hazai kerámiakultúra központjaihoz kötődnek. A magyar közönség – sajnálatos módon – csupán akkor ismerte meg Eva Zeisel nevét, amikor a művész 105 évesen elhunyt New Yorkban, holott 1987-ben és 2004-ben is önálló kiállítással szerepelt fővárosunkban.

Eva Zeisel Budapesten született 1906-ban Striker [nem Stricker!] Éva Amália néven, egy kereskedőkből és értelmiségiekből álló, tehetős családban. A Bécsben, majd Budapesten nevelkedő Éva festőnek készült, ám kitanulta a fazekasságot/keramikusságot is. Családja Istenhegyi úti házának télikertjében alakította ki műhelyét, ahol a két világháború közötti művészet sokszínű stílusáramlatainak jegyé­ben formálta dísz- és használati tárgyait. 1926 áprilisában kiállított a XX. Budapesti Árumintavásáron (Budapesti Nemzetközi Vásáron), s az Esti Kurir című lap elismerően méltatta munkáinak friss eredetiségét, kiemelve, hogy a dekor mellett a formákat is az ifjú alkotó készítette.

Kerámiái ezután Philadelphiában is nagy sikerrel szerepeltek. Még ugyanabban az évben kezdett el dolgozni a kispesti Porcellán- Kőedény- és Kályhagyár Rt. tervezőjeként.

A köznyelvben csak Gránit néven ismert gyárat 1922-ben alapították a Szentlőrinci Téglagyártól vásárolt telken. Az építkezések után 1924-ben indult meg a termelés, a háztartási, egészségügyi és szaniteráru mellett díszmű­áruk készítésével. A gyár formakönyveinek tanúsága szerint a díszkerámiák tervezésébe kapcsolódott be Striker Éva. A mostani kamaratárlaton számos olyan, 1926 körül készült tárgyat és prototípust láthatunk, amelyeket a Kispesti Helytörténeti Gyűjtemény kutatói azonosítottak, és amelyek korábban nem szerepeltek sem kiállításokon, sem publikációkban. A játékos állatfigurák, a harsogó mázakkal borított orrszarvút és vízilovat formázó hamutálak, absztrakt reliefekkel díszített, organikus formavilágú vázák és díszedények, egy aprólékos festésű talpas tál és kaspó – e korai és mind ez idáig ismeretlen Striker-művek töltik meg a kiállítás középső tárlóját. Ettől balra az előzmények, a gyár 1924–1925-ben készített dísz- és használati kerámiái, jobbra pedig az 1927 és 1932 közé datált termékek láthatók. A sokféle inspirációból, változatos előképekből merítő stíluspluralizmus a Gránit egész történetére jellemző, ezt tanúsítja a másik teremben, a tanulmányi raktárban az üzem legjellemzőbb, legismertebb termékeiből összeállított válogatás. Ez a gazdag termékkínálat és az üzem kiváló felszereltsége emelte a Gránitot a két világháború között a kontinens legnagyobb kapacitású és termelékenységű gyárává.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.